Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerAndra märken

Vanvårdad Stiga Park PRO 16 HST får en andra chans

23 inlägg • Sida 1 av 2

nimrod_pro (trådstartaren)

#1 » 16:43:27, 04-07-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bytte bort min Stiga 2000 från -75 mot en Stiga park PRO 16 med hydrotstat och 16HP v-twin från -96 för drygt två veckor sedan. Han jag gjorde bytet med hade tröttnat på att skruva då han hade bytt till sig maskinen mot en båtmotor. Dock så starta aldrig maskinen när han kom hem och han fick inte iordning på det och nu ville han bara ha något som gick.

Tog en chansning och gjorde bytet.

Blev visst en del jobb av det hela då maskinen fått stå ute i regn och rusk och tidigare ägare har inte varit några mästermekaniker.

Det jag nu har kommit till är klipp ordet som är ett 102m. Det klippbordet som har 3 knivar på rad.

Där har man slarvat bort distanserna som ska sitta mellan knivfäste och lager. Någon som vet hur höga de ska va? Som det är nu så borrar knivaxlarna i remkåpan...

Bild

Fler bilder kommer i tråden så småningom
Christoffer

4 personer gillar det här inlägget.
nimrod_pro
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:03, 01-12-2011
Ort: Kalmar län
Maskintyp: Ej angivet



tracker

#2 » 20:40:16, 04-07-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Borde gå att mäta ut, ta höjden på remskivan + brickan under så ska du kunna dra fast axeln stumt med brickan och mutter ovanpå, kolla så att distansen mellan lagren finns.
Axeln ska alltså vara stum upp / ned.
Har 107 däck på min, tror distansen är ca 27mm.
KIMPKML= Kom Inte Med Problem, Kom Med Lösningar

1 person gillar det här inlägget.
tracker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:41:21, 09-03-2008
Ort: Örebro
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Hydrema M900
Ford TW15

nimrod_pro (trådstartaren)

#3 » 20:50:16, 04-07-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack, får räkna lite på't och köra fram tre nya i svarven.
De har iaf varit lösningsorienterade, när brickorna inte räckte till på ena spindeln för att dra muttern på ovansidan så satt man dit en M25 mutter som distans på ovansidan :D
Christoffer
nimrod_pro
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:03, 01-12-2011
Ort: Kalmar län
Maskintyp: Ej angivet

nimrod_pro (trådstartaren)

#4 » 22:15:11, 04-07-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lista över vad som fått återställas
  • Bytt tändningslås, det gamla hade stått med vatten och funktionen var tveksam.
  • Bytt dioder i dödarkretsen till motorn då det bara var gnista på en cylinder.
  • Tvättat ur gammal harts ur förgasaren. Fick dock inte ur huvudmunstycket då tidigare mekaniker använt en skruvmejsel som inte passade tight. Men gick bra ändå i ultraljudstvätten.
  • Renoverat sitsmekanismen som var ihoptagen tillsammans med PTO mekanismen och brytaren till farthållaren.
  • Reparerat kabelstam som bland annat var skarvad med wago och FK och saknade säkringar...
  • Bytt startsolenoid till en korrekt då den tidigare var något som var plockat från nått annan maskin, kopplad med FK..
  • Återmonterat och nytillverkat delar till farthållaren som någon demonterat med vinkelslip.
  • Svetsat ihop styrkonsolen efter möte med vinkelslipen.
  • Reparerat gaspedalen som någon reparerat med gassvets och fått geometrin fel så att det inte gick att ge fullt utslag på hydrostaten, åtmonterat pedalstoppet som de tagit bort i ett försök att komma tillrätta med den felaktiga geometrin.
  • Monterat fettnippel och lossat den fastrostade bromspedalen.
  • Styrkedjorna har fått bada i rostolja då ett gäng länkar rostat ihop. Återmonterade och oljade.
  • Nytt kedjedrev där styrkedjan passerar bromspedalen. Tidigare drev hade fått påhälsning av vinkelslipen när de försökte fixa bromspedalen och var bara 2/3 kvar av drevet... Bromskontakten som sköter startspärr och farthållare hade också fått påhälsning men fungerar fortfarande...
  • Smörjt upp alla smörjställen. Till pendelleden fick det bli att tillverka ett verktyg för att kunna slå i tunn olja i smörjstället för fettaprutan var stum trots ny nippel. Gav med sig efter ett antal injektioner olja i det gamla fettet med släggan.
  • Nya kullager i hjul höger fram då de rostat fast på axeln. Lossna med hjälp av spridarkil och lite knackande med hammaren.
  • Hittade ett skärmfäste när jag gjorde iordning styrkonsolen. Tidigare mek tyckte att det kunde hålla chokwiren. Hittade hem till höger framskärm.
  • Ny bussning till bränslekran.
  • Svetsat plasttanken då den var sprucken i två hörn på ovansidan.
  • Rensat bort rester av gummipackning i tanklock som inte tålt bensin, redigt klet...
  • Nytt lager till spännrulle till aggregatremmen, monterade ihop den korrekt och riktade armen.
  • Nya bränsleslangar och bränslefilter.
  • Monterat och svarvat nya delar till frikoppling/bromsarm, delar som saknades och fel monterade.
  • Riktat och lackat bakre kofångare samt ljuddämpare.
  • Servar med ny olja, upptäcker att oljeavtappningens lock tätas med en oring i locket...byter till en ordentlig packning.
  • Ny axeltätning höger bak på hydroststen
  • Hydrostat fått ny olja.
  • Ny kraftuttagsrem. Den gamla satt spänd som en fiolsträng mellan motor och midja utan inblandning av spännare...
  • Pensellackat de tidigare rostangipna delarna av chassit. Finns numera brytbar Hammerite. Bröt en burk i Stiga gul som även kommer användas till klippdäcket.


    Se om jag kan få till lite bilder på maskin efter helgen.

    Tagit ett par kvällar i verkstan med den hängandes på lyften men nu börjar det likna något.






Christoffer

11 personer gillar det här inlägget.
nimrod_pro
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:03, 01-12-2011
Ort: Kalmar län
Maskintyp: Ej angivet

rospigg

#5 » 22:30:14, 04-07-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Efter en sån total och grundlig överhalning kommer du känna maskinen utan och innan, det är kalasbra! :thummar:

På min Rider jag nyss fått snurr på så är det låga "koppar" av tunn plåt,
(uppviket omsluter lagerhusets nedersta del på lagerhuset)
ovanför kniven, så att gräs och annat
elände inte ska nöta på lagrens gummitätning.
En titt i reservdelslistan talar om om det ska vara sådana även på din klippare.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

nimrod_pro (trådstartaren)

#6 » 21:14:10, 06-07-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Japp de ska såklart vara sådana skydd för lagren där med. Tillsammans med 12mm distanser.

Är min tredje Park som jag gör iordning så börjar få koll på modellerna nu :)

Har kvar en Park modell 2002 som tjänstgör ute i skärgården just nu och drar släp och klipper sjöängen och lite andra gräsytor. Tanken är att denna maskin ska ut dit och 2002:an ska få en liten lugnare tillvaro i stan.

Idag har klippbordet fått sitt ända oavsiktliga hål igensvetsat. samt en ny plåt under justerspaken då den blivit utmattad och sprucken runt skruvarna. Bordet är förberett för färg så imorgon ska det målas. Ovanligt bra skick på plåten mot vad jag mött tidigare.

Får bli en beställning av nya lagerskydd imorgon då det ändå tar ett tag för lacken att bli tillräckligt hård för montering.
Christoffer

1 person gillar det här inlägget.
nimrod_pro
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:03, 01-12-2011
Ort: Kalmar län
Maskintyp: Ej angivet

nimrod_pro (trådstartaren)

#7 » 23:35:08, 06-07-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Bild
Bild
Bild
Christoffer

8 personer gillar det här inlägget.
nimrod_pro
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:03, 01-12-2011
Ort: Kalmar län
Maskintyp: Ej angivet

nimrod_pro (trådstartaren)

#8 » 17:05:08, 08-07-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bilder är ju alltid trevligt i trådarna. Nu börjar det likna något.Saknar motorhuven men den snor jag från min andra park som ska gå i stan då den ändå stårm övertäckt mellan användningarnaBild
Bild
Bild
Bild
Bild
Christoffer

9 personer gillar det här inlägget.
nimrod_pro
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:03, 01-12-2011
Ort: Kalmar län
Maskintyp: Ej angivet

Murre o2

#9 » 09:20:18, 09-07-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Blir ju fint det där, väl värt göra iordning den klipparen. Det svaga på åk klippare är ju alltid klippdäcken, jag önskar att de gjorde dem lite kraftigare så de höll resten av maskinen ut. Lagerhus till knivarna av lättmetall som äts upp av galvaniska strömmar så man måste köpa svindyra ny är ett ex på vad jag stött på.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

nimrod_pro (trådstartaren)

#10 » 22:18:30, 19-07-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu är även klippdäcket iordning och provklippt i blött gräs.
Fick sig en omgång med högtrycken efteråt, inte ovanligt att folk lämnar det såhär och då är rosten ett faktum!

Fick byta stången rullarna sitter på då den vuxit ett antal mm i diameter pga rost. Blev en vanlig kompaxel på 16mm. Sedan blev jag för snål för att köpa nya stora kåphjul. Så där svarvade jag bussningar av mässing som jag hade liggandes. Se hur länge de går innan de nöts ner till plasten. Bussningen blev ca 2,5 mm i godstjocklek.

Fick även svetsa två sprickor vid stångens infästning så bordet har nog hängt med ett tag.

Men nu är det i nyskick :) Helt, rent och funktionsdugligt.


Bild
Bild
Bild

Bild
Christoffer

15 personer gillar det här inlägget.
nimrod_pro
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:03, 01-12-2011
Ort: Kalmar län
Maskintyp: Ej angivet

SK Racing

#11 » 13:57:53, 03-08-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nee tvätta sin/sina maskiner är ett totalt okänt begrepp för extremt många, men som en handlare brukar säga till mig: vad pengar jag tjänar på dom som varken tvättar eller byter olja :)
Känsliga människor kör med miljömotor, riktiga män kör påskruvad BM.
Ärligheten sårar och kränker dig, vad gör då lögnen?
Tekniker fyller på mjölkpulver i kaffeautomaten, Mekaniker river ner och monterar ihop en motor.
Betalar du i jordnötter,får du apor.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
SK Racing
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:26, 28-11-2012
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Har kört:
Volvo BM: 35/36, 320, 400, 350, 500, 650, 700, 800, 814.
Valmet/Valtra: 604, 805, 755, 6550, T162, A75.
IH: 956-XL
Tröska: Volvo BM 830.
Lastmaskin Volvo BM: 218, 621, 640, 641, 4200. JCB 216 B.
Traktorgrävare: JCB 3D II.
+ Provkört mycket annat smått o gott från minigrävare till lastbil :)

Göran Ekman

#12 » 15:10:22, 03-08-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fått för mig att om man ger på klipparen med högtryckstvätten brukar lager på klippdäck, spännrullar få stryk ,blåser rent maskinen med tryckluft.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan

3 personer gillar det här inlägget.
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

SK Racing

#13 » 21:38:44, 03-08-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Däri har du helt klart en poäng, luft fungerar och sen har jag på min JD en slangkoppling på däcket fungerar väldigt bra :)
Känsliga människor kör med miljömotor, riktiga män kör påskruvad BM.
Ärligheten sårar och kränker dig, vad gör då lögnen?
Tekniker fyller på mjölkpulver i kaffeautomaten, Mekaniker river ner och monterar ihop en motor.
Betalar du i jordnötter,får du apor.
Användarvisningsbild
SK Racing
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:26, 28-11-2012
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Har kört:
Volvo BM: 35/36, 320, 400, 350, 500, 650, 700, 800, 814.
Valmet/Valtra: 604, 805, 755, 6550, T162, A75.
IH: 956-XL
Tröska: Volvo BM 830.
Lastmaskin Volvo BM: 218, 621, 640, 641, 4200. JCB 216 B.
Traktorgrävare: JCB 3D II.
+ Provkört mycket annat smått o gott från minigrävare till lastbil :)

nimrod_pro (trådstartaren)

#14 » 22:32:42, 05-08-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Byter hellre lager i knivspindel än får ett upprostat klippdäck. Lagrena sitter tämligen skydd av de bakom knivarna samt bakom sin skyddsbricka så om man bara spolar däcket och undviker ändarna på axelhusen så känns det lugnt.

Sedan gäller det att man håller efter med smörjning och underhållet i övrigt och spolar av med förstånd :)
Christoffer

1 person gillar det här inlägget.
nimrod_pro
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:03, 01-12-2011
Ort: Kalmar län
Maskintyp: Ej angivet

Göran Ekman

#15 » 07:29:43, 06-08-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Spola med förstånd.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.


Återgå till Andra märken

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se