Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerAndra märken

Vilken sorts bensin?

7 inlägg • Sida 1 av 1

Bobbermange (trådstartaren)

#1 » 08:56:03, 02-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej Maskinister,
Jag har köpt på mig en Belos 272 och en Wheel Horse Commando 7.
Dessa båda kommer att gå genom en omfattande renovering, speciellt Belos, Wheel Horsen är i gott skick, men skall ses över.
Jag har helt stillestånd i huvudet och behöver veta vad jag skal ge dessa för bensin :-O
Letar även efter en användarmanual till Wheel Horse Commando 7, vilket vara svårt att hitta, till Belos var det lättare. Tacksam för hjälp.
Bobbermange
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 12:35:30, 21-03-2021
Ort: Sölvesborg
Sverige
Maskintyp: Kompakttraktorer
Maskin: Belos 272



torbjorn_forsman

#2 » 09:09:52, 02-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det absolut enklaste är ju vanlig 95-oktanig mackbensin, den är i alla avseenden bättre än de bensinkvaliteter som konstruktörerna av de där motorerna hade att räkna med en gång i tiden. Om du är mån om att slippa cancerframkallande saker i avgaserna eller problem med hartsbildning vid långt stillestånd så kan alkylatbensin vara att föredra, se dock upp med att vissa märken av den innehåller ett färgämne som kan kleta igen förgasarmunstycken mm.

Om du är mån om att hålla motoroljan ren, slippa sot i förbränningsrummen mm så kan ett alternativ vara att köra motorerna på E85. Det kräver dock större förgasarmunstycken, och kan ge en del kallstartproblem. Mest lämpligt för motorer som går långa sammanhängande pass med hård belastning, då kan man dra nytta av att E85 är så att säga mer trögförångat än bensin och bidrar bättre till kylning av kolvtopp och ventiler. Däremot är det inte värt att fundera på E85 till en motor som ofta kallstartas och körs i korta pass med lätt belastning och inte hinner bli genomvarm innan den stängs av för dagen.

2 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Bobbermange (trådstartaren)

#3 » 09:13:53, 02-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för ett perfekt och utförligt svar!!
Bobbermange
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 12:35:30, 21-03-2021
Ort: Sölvesborg
Sverige
Maskintyp: Kompakttraktorer
Maskin: Belos 272

torbjorn_forsman

#4 » 09:18:47, 02-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kanske ska tillägga att jag har förutsatt att det är frågan om fyrtaktsmotorer.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

SK Racing

#5 » 07:51:50, 12-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag kör med alla mina småmaskiner på macksoppa, inför vinter förvaring kör jag dock slut på soppan o fyller upp med Aspen soppa då denna enligt säljaren kan lagras i två år o vid avdunstande lämnar inga rester och angriper heller inte alu o mässing i tex förgasare.

Har startat motorer som haft aspen i tanken i ca 3 år utan problem så det verkar stämma det säljaren sade till mig, även bilar får någon dunk med Aspen i sig när dom ska stå längre tid.
Känsliga människor kör med miljömotor, riktiga män kör påskruvad BM.
Ärligheten sårar och kränker dig, vad gör då lögnen?
Tekniker fyller på mjölkpulver i kaffeautomaten, Mekaniker river ner och monterar ihop en motor.
Betalar du i jordnötter,får du apor.
Användarvisningsbild
SK Racing
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:26, 28-11-2012
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Har kört:
Volvo BM: 35/36, 320, 400, 350, 500, 650, 700, 800, 814.
Valmet/Valtra: 604, 805, 755, 6550, T162, A75.
IH: 956-XL
Tröska: Volvo BM 830.
Lastmaskin Volvo BM: 218, 621, 640, 641, 4200. JCB 216 B.
Traktorgrävare: JCB 3D II.
+ Provkört mycket annat smått o gott från minigrävare till lastbil :)

dc_lindberg

#6 » 09:19:46, 12-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

...vilka motorer rör det sig om?

Personligen är 95 blyfri "bannlyst", även fast motorerna går bra att köra på "eländet".

Aspen - om möjligt till 4-takt. Blyfri 98 eller V-Power https://www.shell.se/bensinstationer/sh ... power.html

Aspen på fat ger kr/L som är inte allt för svindyrt. Aspen på 5L's dunk = ockerpriser!


Notera att jag inte nämnde någon av de andra Alkylasopporna - de är behäftade med egenskaper... liksom blyfri 95 är...

Du frågade egentligen om vilkens soppa de fick i "original":
- 88 oktan, blybensin (om motorn är från 60-talet, 91-oktan om nyare)
https://sv.wikipedia.org/wiki/Oktantal
https://en.wikipedia.org/wiki/Octane_rating
https://drivkraftsverige.se/uppslagsver ... /bensin-2/

De här är det:
"Regular Gasoline/Petroleum" in Australia, New Zealand, Canada and the United States
RON 91-92 (EU)
MON 82-83 (USA)
AKI 87 (?)

Bästa soppan jag kört på, Shells V-Power är snäppet sämre (sa min BMW "moped" i L/mil):
"SuperPlus" in Germany 98 88 93
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

torbjorn_forsman

#7 » 09:34:16, 12-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

AKI (anti-knock index) är helt enkelt ett aritmetiskt medelvärde av RON och MON. (RON + MON) / 2 . Har knappast sett det omnämnt någon annanstans än i specifikationerna i SAABs verkstadshandböcker.

Nere på kontinenten i EU fanns 91-oktanig blyfri bensin förr i tiden. I början av den blyfria tiden lär vissa länder (bl a Italien) bara ha haft 91-oktanig bensin, i andra länder (t ex Tyskland och Frankrike) fanns den länge som ett billigare alternativ till den vanliga 95-oktaniga. I Tyskland lär 91 oktan ha funnits kvar på marknaden så sent som till härom året.
De flesta tidiga katalysatorbilar på europeiska marknaden (fram till ungefär 1988-89 års modeller) var anpassade för 91-oktanig bensin. Volvos B230F-motor hade t ex lägre kompression fram till årsmodell 88A än vad den hade senare. Opel hade, på modeller utan knackreglering i tändsystemet, en "oktanvalsplugg" som man kunde vända på för att få tändförställningskurvan optimerad för 91 eller 95 oktan. Ford med EEC-IV motorstyrsystem hade en lös kabel hängande i motorrummet som enligt elschemat var till för "oktankorrektion", men jag har aldrig sett någon vettig beskrivning av hur den skulle användas, vad som hände om man t ex jordade den etc. Den var i varje fall kopplad till en digitalingång på styrdonet.
En del franska billiga småbilar som fortfarande hade mekanisk tändförställning, hade olika tändinställning specad för 91 eller 95. I något fall (Peugeot/Citroën XU5CP , en 1,6 l-motor med elektronisk förgasare som bl a förekom i snikmodeller av Citroën BX och Peugeot 405) fanns det två olika fördelare med olika tändförställningskurvor optimerade för respektive oktantal.

4 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till Andra märken

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se