Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerAndra märken

Metrac 3003K, någon som har erfarenhet?

2 inlägg • Sida 1 av 1

Airborne76 (trådstartaren)

#1 » 12:57:46, 10-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har lyckats få mig en gammal redskapsbärare som heter Metrac 3003K
Det verkar vara en lite ovanlig maskin i Sverige, den verkar vara från runt 80-talet. 4 cylindrig 1,8L Kubota diesel på 38hk, fyrhjulsdriven, hydraulisk fyrhjulsstyrning, trepunktslyft + hydraulik-uttag samt kraftöverföring såväl fram som bak. Fyrväxlad manuell låda, hög och lågväxel samt fram-back växel som gör att den går lika fort bakåt som framåt och har alla växlar åt båda håll. Den väger enligt uppgift 1220 kg. Den är hela 190cm bred så den står stadigt när det lutar.
En kompetent liten maskin helt enkelt.
Jag fick med en gammal vattenskadad super basic instruktionsbok, men vet annars väldigt lite om den.
Maskinen har stått länge och är risig men jag har fått igång den och den är körbar. Jag har skaffat ett snöblad som jag byggt om att passa på främre trepunktslyften, samt en snöslunga som jag också tänkte ha fram men det visade sig att den går åt fel håll när den drivs av främre uttaget (slungan verkar designad för att hänga bak på backande traktor), så den behöver en vändlåda för att kunna hänga fram. Testar att ha den på bakre lyften och backande så länge.
Till sommaren hoppas jag få tag i ett lagom stort klippaggregat/betesputs att hänga fram.
Eftersom jag inte vet mycket om maskinen och saknar (kan inte hitta på nätet) vettig dokumentation så tänkte jag se om det finns någon här som har erfarenhet av dessa maskiner. Den behöver en hel del kärlek så jag kan behöva alla typer av tips från någon som har haft med dem att göra.

Bild
Bild
Bild

3 personer gillar det här inlägget.
Airborne76
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:52:46, 15-10-2015
Ort: Sundsvall
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 405 med lastare och Farma skotarvagn
Metrac 3003k, med snöblad, snöfäs och sandskopa



roddjer

#2 » 20:06:19, 10-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

'
Har inget och tillföra erfarenhetsmässigt tyvärr, men tycker det verkar vara en frän maskin! ' :thummar:

Rycker lite "villhöver-nerven" ... ' :vissla:
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88


Återgå till Andra märken

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se