Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerAndra märken

Oljor till Holder B16 minitraktor med Lombardini bensinmotor

10 inlägg • Sida 1 av 1

Andreas S (trådstartaren)

#1 » 19:34:24, 09-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har kommit över en Holder B16 minitraktor med Lombardini bensinmotor. Vill byta alla oljor, i den mån det är olja kvar.

Bruksanvisningarna för traktor respektive motor föreskriver två oljetyper:

- HD-B (SAE 20) i hydraultanken och i ”reglergehäuse/regulator housing”.
- SAE 80 i växellåda, slutväxlar och styrväxel.
- SAE 10W/SAE 20W-30/SAE 40 i motorn (vinter->sommar).

Vilka oljor i dagens sortiment skall jag välja för att få bra åretruntsmörjning och undvika att det uppstår läckor och korrosion?

Och vad är ”reglergehäuse”?

/Andreas
Andreas S
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:32:51, 06-05-2007
Ort: Mark



torbjorn_forsman

#2 » 23:16:49, 09-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Reglergehäuse = regulatorhus. Förmodligen avses huset till varvtalsregulatorn.

Jag föreslår första bästa multigrade-motorolja (SAE 10W-40 eller något liknande) till motorn.
Någon transmissionsolja GL1 eller GL4, viskositet t ex SAE 80W-90 till växellådan. Om du väljer en GL4-olja, håll koll på att inte oljan blir grönaktig efter några månader, och byt i så fall till GL1.
Antingen motorolja eller hydraulolja VG46 till regulatorn och hydrauliken.

Jag antar att motorn har oljepump och trycksmörjning (alltså inte stänksmörjning)? Finns det något oljefilter eller oljesil som är åtkomlig för rengöring eller byte, så bör det också få en översyn vid oljebytet. Om motorn verkar vara mycket igengrodd kanske man ska räkna med upprepade oljebyten med bara 5-10 timmars körning emellan.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Andreas S (trådstartaren)

#3 » 23:34:10, 09-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för svaret! Hittar inget oljefilter på motor eller i bruksanvisning och hittar ingen lampa som skulle kunna indikera oljetryck. Så jag antar att det är stänksmörjning? Blir heller inte riktigt klok på var ev. avtappning från regulatorhuset finns. Men det är nog åtkomligt från där brytaren sitter. Får studera litteraturen vidare..
Andreas S
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:32:51, 06-05-2007
Ort: Mark

Michael Meier

#4 » 08:45:37, 10-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Andreas S (trådstartaren)

#5 » 09:09:08, 10-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack. Lite oklart vilken och hur oljan skall bytas dock…
Andreas S
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:32:51, 06-05-2007
Ort: Mark

Andreas S (trådstartaren)

#6 » 11:15:12, 10-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Verkar ju faktiskt vara tbå oljepluggar på motorskissen!

Bild

1 person gillar det här inlägget.
Andreas S
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:32:51, 06-05-2007
Ort: Mark

torbjorn_forsman

#7 » 11:55:32, 10-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Motorn tycks ha en enkel trycksmörjning med centrifugalpump, drevet till regulatorn fungerar samtidigt som pumphjul. Se längst ner på sida 12 i VHB.

Anledningen till dubbla oljepluggar är nog att ge den maskintillverkare som ska bygga in motorn större frihet - han behöver bara se till att antingen den ena eller den andra pluggen går att komma åt när motorn sitter på plats i maskinen.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Andreas S (trådstartaren)

#8 » 11:00:53, 17-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är kanske så att det är dieselvarianten som har separat regulatorhus. Hittar inget som tyder på att min bensinare har två olika system…
Andreas S
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:32:51, 06-05-2007
Ort: Mark

Andreas S (trådstartaren)

#9 » 20:23:14, 01-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tar upp denna tråd igen. Bytte hydraulolja tilll en VG46-olja. Nu verkar det som att båda hydraulkolvarna har börjat läcka. Först upptäckte jag en fläck under bakhydrauliken, idag även en under fronthydrauliken. Analyser av detta? Åker väl på att byta tätningar i kolvarna, men ska jag även söka efter nån annan olja? Eller är detta bara en effekt av att jag kört lite med traktorn?

Övriga oljor, utom i slutväxlarna, är bytta. Tillsynes utan problem.
Andreas S
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:32:51, 06-05-2007
Ort: Mark

QV_

#10 » 20:32:43, 01-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gamla kolvar läcker, inget konstigt med det.
Om man renoverar för "en fläck" beror hel på hur mycket fläcken stör sinnesfriden.
För min del skall det nog till att det droppar synligt innan jag river en kolv.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65


Återgå till Andra märken

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se