Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerAndra märken

Nytt objekt. Canadiana, 1974 -åkgräsklippare

8 inlägg • Sida 1 av 1

SwedEh (trådstartaren)

#1 » 11:48:48, 04-07-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kände att jag hade lite för mycket fritid och alldeles för lite att göra (försöker jag intala mig, och andra) så jag släpade hem ett nytt litet objekt.
Frågade Google om klipparen men han/hon/hen/hun visste ingenting.. !

Bild

En sån växellåda har jag inte stött på tidigare. Vet inte så mycket mer om den än att den ska smörjas med shell darina "0" .. Fem växlar plus back. Verkar fungera bra.
Bild

Kedja från växellåda till bakaxeln. Hoppade visst av lite nu och då...
Bild

32" klippaggregat. Två knivar. Funkar nog inte så bra i långt gräs misstänker jag. Vid start av aggregatet förs hela framåt istället för nån remsträckare som är mer vanligt.. Behöver en del kärlek då det finns nåt rosthål plus att ena knivspindeln är ganska stum.
Bild
Bild

Bild

Anledningen till att kedjan inte vill stanna på sin plats. Lite klen från början plus lagningar så axeln sitter nog inte helt rak, eller att den rör sig lite vid belastning.
Bild
Bild

Inga konstigheter här. Går runt och verkar ha okej kompression. Saknar dock gnista, men den har inte varit i gång på över 20 år och med brytartändning så hade jag varit mer förvånad om det varit nån gnista... Har tänkt stilla min nyfikenhet med att putsa brytarna lite, ge den en skvätt olja och bensin för att se hur den beter sig innan jag river isär maskinen.
Bild

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
SwedEh
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:06:31, 16-06-2010
Ort: Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Wheel Horse
Jonsered ict13
Ferguson "Grålle"
Fordson Super Major
En bunt motorsågar och gräsklippare (några fungerar)
Dogford (Numera lik)

Draghundar
Fyrhjuling, en röd med "oljedrift"



SwedEh (trådstartaren)

#2 » 11:32:59, 18-07-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nån vecka sen nu, men jag fick en stund över till att stilla min nyfikenhet lite, och för ovanlighetens skull hade jag med mig telefonen så jag kunde ta lite bilder. För det mesta brukar jag låta telefonen stanna inne här jag är hemma. Oftast kollar jag den inte heller under dagen, så hör jag inte att nån ringer/skickar nåt meddelande så vet jag inte om det förrän långt senare. Det gick ju förr när man bara hade fast telefon utan nummerpresentatör...

Men, klipparen.. Man kan konstatera att den inte har lika påkostad framvagn som Hondan jag skrev om i en annan tråd.

Bild

Verkar som en framvagnsinställning skulle behövas.
Bild

Det är ju en bit in på sjuttiotalet så skivbroms är väl en självklarhet. De flesta, om inte alla, bilar hade ju skivor fram men många hade kvar trummorna bak. Klipparen har liksom Volvo skivbroms bak, men den saknar förstås bromsar fram...
Bild

Kolla vad jag hittade här då.. Gissar att de var lite före sin tid och satte dit ett uttag så man i framtiden skulle kunna ha mobilladdaren med sig när man klippte gräsmattan. Att uttaget inte är kompatibelt med någon telefon beror nog på att mobiltelefoner, usb å sånt inte var speciellt vanligt, eller uppfunnet när klipparen byggdes...
Bild

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
SwedEh
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:06:31, 16-06-2010
Ort: Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Wheel Horse
Jonsered ict13
Ferguson "Grålle"
Fordson Super Major
En bunt motorsågar och gräsklippare (några fungerar)
Dogford (Numera lik)

Draghundar
Fyrhjuling, en röd med "oljedrift"

SwedEh (trådstartaren)

#3 » 12:14:42, 18-07-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bort med "yttersta skalet" vilket inte fick vara med på bild och sen ska svänghjulet loss. På bilden syns det man kan kalla min fina svänghjulsavdragare. Skruva åt, bänd lite lätt med ett brytjärn under svänghjulet och smack! med en hammare i mitten så ploppade det lös så fint.

Bild


..och så här ser svänghjulet ut på undersidan. Vilken patina, sååå vackert, som nog Ernst hade sagt.
Bild

Precis som överallt där det varit stillestånd en stund så har nån liten spindel krånglat sig in och tyckt det var en fin barnkammare....
Bild
Bild

Verkar vara två spindelfamiljer som hittat dit, eller en som fött upp två kullar. Av de små spindelbebisarna syntes inga spår.
Bild


Lite putsning här så tror jag att den kommer att uppvisa lite livstecken.
Bild

Men... det blev inte så mycket mer då klockan blivit sent och min mage krävde att jag skulle fylla den med nåt ätbart..


Hann inte så långt innan jag kände att jag bara måste kika lite, bara lite på klippaggregatet.

Ser väl inte så där jätteroligt ut. Ett och annat rosthål, en knivspindel känns hyfsat okej, den andra går vääldigt tungt. Alla fyra däcken fick även lite luft i sig vilken de behöll i flera dagar vilket enligt min erfarenhet är helt okej när det gäller slanglösa gräsklippardäck som varit med några år.

Bild
Bild

Tänkte kolla ifall det skulle gå att ta isär knivspindlarna och rengöra och smörja lagren, men nån verkar ha tyckt det var skojigt att leka med svetsen..
Bild
Bild

Sen blev det inget mer annat än att gå in äta, sova, en kaffe och smörgås, jobba etc...

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
SwedEh
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:06:31, 16-06-2010
Ort: Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Wheel Horse
Jonsered ict13
Ferguson "Grålle"
Fordson Super Major
En bunt motorsågar och gräsklippare (några fungerar)
Dogford (Numera lik)

Draghundar
Fyrhjuling, en röd med "oljedrift"

SwedEh (trådstartaren)

#4 » 13:48:27, 18-07-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite bonus, och lite ot, men det är min tråd så jag skriver vad jag vill :grin:

Det har ju emellanåt skrivits om tändförställning på småmotorer. Här är en variant.

Lite mer tillbaks till ursprungsämnet, gräsklippare. Man kan iofs säkert klippa en del sjögräs med utombordaren så den platsar nog här den med.

En annan gåva där tidigare ägare saknat lite kunskaper och gett upp. Vet inte vad ursprungsfelet var men gissar att insuget inte var helt tätt så den fick i sig lite för mycket luft. En plåt mellan motor och förgasare behövde lite reparation, likaså kåpan med startmanicken då dessa gått sönder där man skruvar fast dem. En o-ring som blivit över i supermajorens o-ringsats passade perfekt till insuget. Lite skruvar av rätt sort istället för de millimetriska som någon tidigare klåpare använt.

Kontroll av ventilspel vilket var okej, lite smörjelse invändigt och lite bensin i tanken.

EN liten fjäder till förgaseriet så varvtalsregulatorn funkar som den ska. Lite bensin och ryck i snöret så tuffar den på så fint så fint.

Dock finns en spricka på knivfästet men inget som gör mig orolig men den ska ändå få ett nytt. En sak som för mig känns lite udda är att utgående axeln är 25 mm, inte 25,4 som jag hade förväntat mig. Skruvar å sånt är "normala", dvs tum. Har som vanligt läst en del och har kommit fram till att det är mycket möjligt att motorn är tillverkad i.. Kina. :ohnej: Kanske därför det är millimeter bland tum? Har också lyckats läsa mig till att dessa klippare tydligen har en tendens att vara lite skakiga, så ock denna.. kanske det också beror på motorns tillverkningsland? Det var nog väntat då motorn sitter i vibrationsdämpare..

Annars klipper den helt okej, går rätt snabbt så man får inte släpa benen efter sig när man kör den. Lättmetallchassie, känns som en kvalitetsmaskin, förutom det där med kina då :smile: :smile:
Bild

Bör jag kanske vara orolig för tjuvar..?
Bild

En till maskin där tidigare ägare gett upp. Vet inte riktigt hur det gick till men den skickades till mig från en bekant till en bekant. Ingen aning om vem det är men huvudsaken är ju att jag fick klipparen. :)
Ena fästet till framhjulet är trasigt därav snöret som sitter där. Utan snöre åker hjulet utåt och den driver bara på en sida. Ska ta mig nån dag och skruva isär det ohc ta en bild. kanske nån har fästet i sina gömmor??? Annars var den helt död, ingen gnista alls. Minns inte riktigt men vid nåt tillfälle tyckte jag att jag kände antydan av antydan till en liten stöt från tändningen... Det satt nåt plåtskrot rund tändhatten vilket jag pillade bort. Tror jag läst nåt om det här på maskinisten... Utan plåtskrotet kunde man få rejäla stötar om man ville.
Förutom lite taskig kvalitet och glapp i hjulfästen å sånt är det en riktigt trevlig sak. Gör man inte fel så startar den alltid på första draget, även efter vinteruppehållet. Klipper fint och även långt gräs. Har elstart men jag måste leta fram batteriet och kolla att det funkar. iofs så startar den så lätt ändå men det är ju bekvämare med elstarten.

Stod nåt om konstantspänning när det gällde laddning av batteriet... Vad ordet betyder vet jag, men när det gäller såna batterier har jag ingen koll. Nåt hokuspokus eller kan man strunta i det och ladda med lämplig laddare med lämplig laddström?

Bild

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
SwedEh
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:06:31, 16-06-2010
Ort: Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Wheel Horse
Jonsered ict13
Ferguson "Grålle"
Fordson Super Major
En bunt motorsågar och gräsklippare (några fungerar)
Dogford (Numera lik)

Draghundar
Fyrhjuling, en röd med "oljedrift"

torbjorn_forsman

#5 » 18:09:51, 18-07-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad de menar med konstantspänning för att ladda batteriet är helt enkelt att man ska använda en laddare avsedd för blybatterier, alltså inte en laddare avsedd för t ex NiCd.

Laddkretsen "ombord" på åkgräsklipparen är helt oreglerad, den består bara av generatorspolen under svänghjulet och en diod som ger halvvågslikriktning. Det blir snarare konstant ström än konstant spänning från den men i praktiken fungerar det ganska bra ändå.

Beträffande 1" eller 25,0 mm axeldiameter på gräsklipparmotorer, så beror det inte på var motorn är tillverkad utan det beror på vilken diameter gräsklippartillverkaren har beställt från motortillverkaren. På äldre B&S 3 - 3,5 hk förekommer också 7/8".

När det gäller brytarverket på åkgräsklipparen, så kontrollmät kondensatorn (kapacitans och förlustfaktor) om du har möjlighet till det, kondensatorn är ofta dålig på gamla B&S. Dels kan den dra åt sig fukt och få dålig isolation, dels blir den sönderhamrad av den rörliga brytarkontakten med tiden.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Rolf Zetterberg

#6 » 18:16:57, 18-07-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

En parts list brukar ju vara bra att ha.Ser ut att vara samma motor som du har på din:
https://www.motoruf.de/mo/ersatzteillis ... 0Mower.pdf
Rolf Zetterberg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:02:13, 03-09-2013
Maskintyp: Ej angivet

SwedEh (trådstartaren)

#7 » 21:38:19, 18-07-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så då är det bara att ta en vanlig laddare och köra på.. om jag nu hittar igen batteriet. Som jag tidigare nämnt är det inget jag saknat då den är så lättstartad att en treåring utan problem skulle kunna dra igång den. Men, det är ju lite fränare med elstart. Borde även flytta primern så man slipper böja sig :)

Har inga skojiga mätinstrument annat än en och annan multimeter med kapacitansmötning, så en viss indikation på kondensatorns hälsa är enkelt att kolla. Är det inte heldött så testar jag. Borde inte vara några större fel då den kördes fram till den blev ersatt av en nyare klippare.
Användarvisningsbild
SwedEh
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:06:31, 16-06-2010
Ort: Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Wheel Horse
Jonsered ict13
Ferguson "Grålle"
Fordson Super Major
En bunt motorsågar och gräsklippare (några fungerar)
Dogford (Numera lik)

Draghundar
Fyrhjuling, en röd med "oljedrift"

SwedEh (trådstartaren)

#8 » 21:50:04, 18-07-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Rolf Zetterberg skrev:En parts list brukar ju vara bra att ha.


Men kolla! Måste ändå kika närmare på klipparen då jag inte riktigt känner igen mig ... eller så kanske det är mitt minne som sviker en aning..
Verkar finnas en hel del matnyttigt på den där sidan. Synd bara att den är på nån slags grekiska.. Har insett att jag borde leta lite delar och fixa ett par klippare jag har inne på lagret. Alla funkar men några har en och annan liten defekt som borde åtgärdas så jag kan välja ut några jag kan byta mot nåt annat skoj eller såna där pengar.
Användarvisningsbild
SwedEh
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:06:31, 16-06-2010
Ort: Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Wheel Horse
Jonsered ict13
Ferguson "Grålle"
Fordson Super Major
En bunt motorsågar och gräsklippare (några fungerar)
Dogford (Numera lik)

Draghundar
Fyrhjuling, en röd med "oljedrift"


Återgå till Andra märken

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se