För att -bara- ploga snö så -tror- jag 9.5hk motorn duger gott. Dito om du skall dra en sulky med dig på.
Men, ska du dra tungt släp (jag har lastat >>500kg , släpandes topparna, sly/små träd) - då behöver man motorstyrka...
Hur det är med snöslungan vet jag inte, men mitt intryck av det ytterst lilla jag kört JLO 372 med "Dog Eater/Hundätaren", är att den är på gränsen till för klen... (kan bero på slunga i sig, så en viss reservation är på plats).
Paddan vet jag inte hur den är att jobba med, än.
Det stora 3-knivars klippdäcket är -ökänt- för att vara på gränsen till för tungt för JLO 372. 322 har jag hört sägas inte orka driva det - reserverar mig dock för risken för hörsägen.
OM du kan få tag i en starkare motor, gärna kring 14hk, då är det ett bättre alternativ.
Elektrisk start - självklart!
JLO (2T) är lätt att dra igång, när de är rätt inställda och i bra skick, i annat fall...då kan man förlora både tumme, fingrar o hela handen, armen, mm... för gisses vad det kan rycka tillbaka dragstarten!...
Hade en Inter-Lombardini 4-takt; när den var lättstartad var den gudomlig, när den började dumma sig...
Har en MAG (4T), den -går- att dra igång för hand... se tråden om MAG motorn; Dynastarten ska tillbaka på den motorn!
Har en Honda 10hk (4T) (Parker lövsug), bara dragstart... dj.* va' -tung- den är att dra igång!!!
=> självklart ska motorn ha el-start, om det finns möjlighet.
Har också läst och hört att man inte bör montera starkare än 16hk - ngt med att vridmomentet blir för kraftigt för växellådan. Du ser bland mina trådar att jag fick en B&S V-twinn på 18hk. -DEN- ville jag montera, men när jag började titta på den så drog kostnaderna iväg för mig till 5-siffrigt(?)... så jag sålde den (levererade den till en Gilson
traktor i Gävle - han fick ihop motorn med delar för några 4-siffrigt och motorn blev -perfekt- på den trädgårdstraktorn).
Såg i en tråd på Maskinisten att någon har monterat dieselmotorn på Belos där - kika på de bilderna o se om du känner igen motortypen. Kanske kan vara ett alternativ?
Här har du en lista som
www.autorepmek.com sammanställde en gång i tiden över motorstyrkor på Gravely (motsvarande 222:an):
[Belos/Gravely/Irus] Gravely/Belos L / LC, Belos 222, Belos 252, Belos 272, Belos 273, Belos 275, Belos 284 m...