Sida 1 av 5

hade lite tråkigt på jobbet

InläggPostat: 11:10:10, 02-03-2019
av Fredrik_T
Så jag pratade lite med en kollega och visade sig att han hade en belos 222 med plogblad och sulky stående. Helt plötsligt så hade jag impulsköpt denna av honom. Dock så skall motorn enligt uppgift inte vilja starta, han trodde det var nått trubbel med tändningen.

Men då jag har bra tillgång på moderna 4-taktsmotorer så känner jag mig mindre lockad att få igång den gamla tvåtaktaren.
HAr sett lite trådar här och var om belosar med moderna motorer på. Någon som har erfarenhet av en sån operation och kan säga om det är görbart eller om man skall tänka om. Jag har tillgång till fräs, svarv och svets men det kanske finns färdiga adapter kit att köpa för nya motorer någon som vet ? eller om någon har ritning på adapter så skulle det uppskattas.

nästa fråga är ju vilken motorn man vill ha på den följande alternativ har jag hittat i gömmorna
1: 9 hästars honda motor , kanske något klen och saknar elstart.
2: 13 hästars kinesmotor , saknar elstart med rejält kraftigare än hondan
3: vanguard vtwin 16 hp , har elstart och är ju kraftif men kanske för kraftig. Är dessutom inte helt komplett då det saknade tank och lite annat tjafs men det kan jag nog hitta fram nått som passar.

och yes jag vet att jag är bättre på att starta projekt än att sluföra dem. Har ju en snöslunga som jag planerar bygga om och min elektriska skottkärra som jag skall bli klar med också. Men men är ju kul att starta projekt också ;)

Mvh
Fredrik

Re: hade lite tråkigt på jobbet

InläggPostat: 16:44:43, 02-03-2019
av BM425
Tänkbart projekt "Belosoped"


Bild
Bild stulen från YT.

Re: hade lite tråkigt på jobbet

InläggPostat: 22:59:35, 02-03-2019
av dc_lindberg
Jap.
Hör med www.autorepmek.com
Finns adapter tillverkade. Se tråden:
[Belos/Gravely/Irus] Byta / Ny Motor på Belos Gravely
... å de andra två trådarna då?...
Vi har 2st medlemmar på Maskinisten som bytt till 4-takts China rova. Ritningar på adaptrarna finns på Maskinisten.
Finns ett ruskigt kul bygge i närheten av Göteborg med hydraulisk tippvagn.
Men var är trådarna?!?...

Re: hade lite tråkigt på jobbet

InläggPostat: 11:19:11, 03-03-2019
av Fredrik_T
var hittar du ritningarna på adaptrarna ? jag har letat i downloads men hittar inget.

Re: hade lite tråkigt på jobbet

InläggPostat: 11:52:24, 03-03-2019
av dc_lindberg
Ligger inte i downloads. Låg i en Belos 272 tråd och i en Belos 284 tråd.
Vet det låg -fel- i systemet. Det är ca 8 år sedan, och sedan dess har jag och Peter (Autorepmek) "styrt" upp Belos sidan. Magnus valde att lyft ur Irus till en egen sidan, http://jrus.forum24.se/ . Någon har försökt starta/driva en Clio sida. osv

Jag har också "grävt" utan att hitta... men så har jag haft 2 HD krascher under tiden varvid massvis med rolig data återvände till IT-himlen...

Re: hade lite tråkigt på jobbet

InläggPostat: 13:16:08, 03-03-2019
av mr belos
Hej Fredrik
Se pm

Re: hade lite tråkigt på jobbet

InläggPostat: 19:10:06, 03-03-2019
av Roine.e
dc_lindberg skrev:Jap.
Hör med http://www.autorepmek.com
Finns adapter tillverkade. Se tråden:
[Belos/Gravely/Irus] Byta / Ny Motor på Belos Gravely
... å de andra två trådarna då?...
Vi har 2st medlemmar på Maskinisten som bytt till 4-takts China rova. Ritningar på adaptrarna finns på Maskinisten.
Finns ett ruskigt kul bygge i närheten av Göteborg med hydraulisk tippvagn.
Men var är trådarna?!?...


Har du inga bilder eller länk till den med hydraulisk tippvagn?

Re: hade lite tråkigt på jobbet

InläggPostat: 23:18:42, 03-03-2019
av dc_lindberg
Vi får se ;-)
Söker ägaren - vore bäst om man kan få OK av honom och ev., nya färska bilder :-)

Re: hade lite tråkigt på jobbet

InläggPostat: 13:25:09, 16-03-2019
av Fredrik_T
så nu har belosen kommit hem

sitter en 372 cc tvåtaktsmotor på den, tänkte som sagt byta mot en modern fyrtaktmotor då jag har ett par såna liggande(tänkte dock bara sätta dit en ;)). Någon som kan såna här maskiner som kan förklara vad reglagen gör verkar ha gas och växel fram och bak på vänster sida. Sen är det två reglage på höger sida också som jag har mindre koll på. Och så finns det ett vid nosen där jag antar att man lägger i kraftuttaget. Fick bara med snöblad till den så får väl fundera på vilka andra verktyg man kan ha användning för.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Re: hade lite tråkigt på jobbet

InläggPostat: 13:48:57, 16-03-2019
av dc_lindberg
Höger sida yttre:
- fram
- Back
Höger sida inre:
- hög
- låg
Vänster sida:
- hög
- låg
= 4 växlar framåt och bakåt

PÅ nosen:
- klokoppling för i och urläggning av kraftuttaget.
Finns ombyggnadssats för i och ur läggning från positionen bakom skalmen med hjälp av en spak. Se tråd där http://www.autorepmek.com monterade en sådan åt mig på en av mina 222:or.

Hållaren för plogbladet kan ha skadat nosen... Den yttersta biten är original hållare för plogblad. Tyvärr ger det inte optimal plogningsvinkel, därav har någon gjort sin egen förlängning... o troligtvis inte svarvat ur anhållet för nosen... då kommer plåten att nöta mot nosen istället och belasta de fyra monteringsbultarna/tapparna...

Det är absolut inte alls "bara" att byta motor...om du inte har adaptrarana dvs...
Vet att många har åsikter om JLO 2-takt.
Har kört dem i 13-14 år nu. Startar alltid (om de inte blivit sura förstås...) jmf med trasslen att få 4-taktare att starta... Tyvärr är de törstiga, men när jag plogar går det åt ca 2-3L jmf med snöslunga/4-takt som lätt bränner 5-6L för samma arbete.

Ska du ploga snö ska du ha ett fjädrande plogblad!
Tvärstopp i 2-3km/h gör ONT !... Du tror att du går långsamt och att du inte kommer att påverkas av att det tar stopp... tänk ingen! Hugger ett ofjädrat blad spinner traktorn runt på en 10 öring och rappar till dig med skalmen likt slaget av basebollträ! (det blir blåmärken! och kan slå av revben!)
Hade Belos/Irus haft diff-spärrad låda (finns kit för att bygga om till det i USA) så är det de man skall välja när man plogar! (Har en Irus U-900 å de är standardutrustade med diffad låda - en dröm att ploga snö med... men Belosen klarar dubbla snödjupet bättre, så de kompletterar varandra).

Fick du med -rätt- hjul?
De där är för stora... ska du ploga med dem -måste- du ha sulky och du -måste- ha ett fjädrat plogblad!!!
Fäljar finns gott om, ff.a. i USA. Hako är importören av Gravely reservdelar (officiellt sett) men deras påslag gör att man kan inte handla genom dem...

Du behöver verkligen botanisera i trådarna om Belos och utrustningen som finns till dem:
Trädgårdsmaskiner/Grönytemaskiner

Re: hade lite tråkigt på jobbet

InläggPostat: 14:54:33, 16-03-2019
av Fredrik_T
Hejsan är medveten att det inte är bara att byta motor men har fått ritningadapter och får hjälp att fräsa svarva fram den av en bekant. Känns som när man har tillgång till en modern 4taktare med elstart är det svårt att låta bli.

Jo tyckte också plogen utan fjäder verkade jävligt farlig så det där får ses över. På samma sätt skall jag nog leta upp mindre däck då den visserligen har sulky men jag är lite tveksam till att åka efter den.

plocka nyss av motorn och undrar drevet som sitter på dess axel sitter det bara med bulten i centrum ? den hade tydligen rensat gängor där och låg lös inne kopplingsutrymmet. Tänker att jag tar av drevet med lämplig avdragare är det rätt tänkt?


Bild

denna motor verkar ha konisk axel så man får svarva en adapter för det. Men har hört att det skall finnas drev för raka axlar också någon som vet vart man kan köpa ett sånt drev? tänker om man vet vad man skall söka på så kanske ebay är rätt ställe?

Re: hade lite tråkigt på jobbet

InläggPostat: 14:59:26, 16-03-2019
av atlashjul
Sök på google : norelem,, där finns en massa kuggämne i olika varianter med priser.

Re: hade lite tråkigt på jobbet

InläggPostat: 15:14:27, 16-03-2019
av Fredrik_T
Har jag förståtträtt att belos och gravely är samma maskin? Vad heter belos 222 som gravely?

Re: hade lite tråkigt på jobbet

InläggPostat: 15:16:02, 16-03-2019
av dc_lindberg
L

Re: hade lite tråkigt på jobbet

InläggPostat: 16:37:36, 16-03-2019
av mr belos
Fredrik
Spar drevet
Men sätt i en skruv i centrum som du gängar ut en bit o sätter avdragaren emot
Ev får du värma o knacka lite försiktigt på drevet

Du skall använda samma drev med en liten adapter emellan

Om du har plats kan du spara gamla motorn om nån behöver nån del
Fläkten på svänghjulet kan va värd lite om vingarna är hela

Hoppas du får fart på din maskin