Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerBelos/Gravely/Irus

Belos-lagret

13 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera Belos/Gravely/Irus här

BlackLight (trådstartaren)

#1 » 00:09:36, 21-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej alla fantaster.

Här kommer väl tråden som många har väntat på, antar jag...

Som ni alla vet så sålde Peter (autorep här på forumet) hela sitt Belos-lager förra året och tillgången till delar avtog därefter markant.
Varför jag skriver är att jag råkar vara "granne" till han som köpt allt.

Vem är jag då?
Jag heter Magnus, är för nuvarande 30 år gammal och växte upp med att farsan hade/har en Belos 252 med diverse tillbehör. När lagermetallen separerade från lagerskålen på MAG-motorn så blev maskinen stående från någon gång under 90-talet till 2011 när jag köpte en reservdelsmaskin åt gubben. Transplanterade motorn och så var Belos-världen åter ett ljus för farsgubben.
Jag och flickvännen köpte en gård förra året och jag har därefter "råkat" :vissla: köpa på mig några Belos, mestadels 252 med MAG samt diverse aggregat (en del dubbletter kommer att avyttras).

Anledningen till att vi har väntat med att gå ut med att lagret åter är tillgängligt är att det har behövts en hel del organisation och ren fysisk sortering av alla delarna, så att det blir mer lättöverskådligt och navigerbart.
Ytterligare så har vi också monterat förstärkta portar, stängsel, larm mm. för att hålla de som vill, så att säga, pruta fullt ut, borta...
Det är även av denna anledning som vi inte kommer att ta emot besökare till lagret, då detta skulle stjäla för mycket tid tyvärr samt att ägaren av fastigheten inte vill "ha en massa spring" på gården.
Delar kommer att kunna skickas med lämpligt fraktsätt, alternativt avhämtas på avtalad plats (inte där lagret ligger).

Och nu undrar ni säkert varför jag skriver i "vi"-form? Jo, han som köpte lagret saknar erforderlig mekanisk begåvning och tid för att starta upp reservdelsförsäljningen;
jag å andra sidan har den begåvningen, men saknade pengar och plats när Peter sålde lagret.
Jag kommer därför att vara den som står för all reservdelsförsäljning från lagret! :)

Som det ser ut nu så är det bara lösa delar som finns till försäljning, även om ambitionen är att renovera upp de maskiner och aggregat som kan räddas till bruksskick och därefter avyttras.

Jag måste dock redan i första inlägget vara noga med att understryka att inget kommer att säljas till fantasi-låga priser.
Vi är alla väl medvetna om att det är fenomenalt högkvalitativa proffsmaskiner Belos handlar om, och således kommer priserna att sättas därefter.
På tiden när forumet "Jag och min gamla Belos" fanns så dalade priserna i fullständig oproportion med hur dyra reservdelarna var/är, vilket ställer hela marknaden på sniskan, eftersom ingen vill köpa delar,
man köper en till maskin för att donera den delen som behövs, och sen står marknaden där med en massa aggregat och traktorer som är inkompletta i varierande grad.

Vissa möjligheter för inbyte och inlämning för reparation kommer att lanseras senare, kanske om något år eller så, varierande från fall till fall.

För att slippa en hel del frågor så skriver jag såhär:

-Nej, det finns inga nya knivar till "paddan" (RK30/76), däremot bättre begagnade som duger gott.
-Nej, det finns ingen fungerande slåtterbalk. Alls. Bara enstaka delar. (Vissa delar letar jag efter möjligheter för nyproduktion.)
-Ja, det kommer att drälla av sopaggregat (PBV120), dock kommer själva valsen med stor sannolikhet att behöva nya borst. Kontakter för detta finns.
-Ja, jag kommer (i mån av pengar, tid och efterfrågan) att ta hem delar från USA, då stora delar av Gravely's delar även passar på Belos, samt ta hem motorrenoveringssatser och lösa delar.
-Ja, det finns konlameller. Kommer att kosta runt 3000kr +.
-Ja, det finns excenteraxlar, klodrev och annat för PTO inkopplingen. Och som följdfråga, nej, jag kommer inte att nytillverka den gamla typen av klodrev (Belos 252 och bakåt) utan dessa kommer att säljas eftersom, och därefter kommer bara den nya modellen (Belos 272 och framåt) att säljas, med uppgraderingssats om så behövs.
-Nej, jag gör inga undantag vad gäller "hembesök".
-Ja, det finns ungefär 1½ hyllmeter med pärmar mm. med dokumentation om Belos. Nej, dessa är inte till salu. Ett enormt projekt med digitalisering av reservdelslistorna och förarinstruktionerna kommer dock att göras i mån av lust, ork och tid.
-Ja, jag kommer att (efter överenskommelse med Belos AB) trycka upp nya, reviderade förarinstruktionsböcker.
-Ja, jag kommer att bli otrevlig om jag får fantasi-låga bud på en del, maskin eller aggregat.
-Ja, det underlättar med bilder på den del du efterfrågar. Ju mer noggrann en efterfrågan är, desto större chans är det att jag hittar det du söker snabbare, och hittar delen alls för den sakens skull...

Nu låter jag kanske inte som jordens roligaste person att ha att göra med, men tar du hänsyn till ovanstående så är det klart större chans för att stämningen överlag kommer att vara god.
Ju mer man jobbar med maskinerna desto mer kunskap får man om de olika egenheterna som varje tillbehör, traktor och motor har, och min avsikt är att försöka vara så konsultativ som möjligt, även om Peter fortfarande i mån av tid svarar på frågor om Belos.

Förfrågningar besvaras i mån av tid antingen via PM här på maskinisten, mail eller på NollSjuTre 18 Fyrtio 22 Fyra
(Formatet skrivet för att undvika försäljare och annat drägg.
:thumme:
Senast redigerad av BlackLight 11:00:24, 30-09-2019, redigerad totalt 3 gånger.
Tum (" och ') är ett tecken på att djävulen faktiskt finns...

9 personer gillar det här inlägget.
BlackLight
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:58:35, 08-09-2014
Ort: Orsa, Dalarna
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Belos 252 MAG 1045



rospigg

#2 » 00:24:39, 21-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Härligt! :thummar:
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

SKALLEPÄR

#3 » 00:28:49, 21-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fantastiskt maskinerna är räddade känns tryggt. :buga:
SKALLEPÄR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:51:10, 06-09-2015
Ort: Upplands väsby
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: kubota kx-2
Mf40r
T23
Belos 275 272

magloman

#4 » 00:49:44, 21-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jättebra initiativ och bra skrivet :thumme:
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

mr belos

#5 » 09:49:10, 21-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Info är alltid bra.
nu blev det lite till mångas önskan
mr belos
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:39:00, 27-05-2014
Ort: Uppland
Maskin: belos ,gravely

dc_lindberg

#6 » 20:30:57, 22-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack BlackLight och Associerade.
:shake_hands:

För allt i värden!
Se Belos-servicen som en trevlig, rolig och givande hobby. Ibland är affärerna goda, ibland... står de still. Över -tid- är de troligtvis -bra- :thumme:

Som jag drev hårt med http://www.autorepmek.com - kraftuttaget skall sitta på skalmen!
Det är helt enkelt för farligt att stå vidsidan av maskinen o lägga i driften!
Kika på att ta fram kraftuttags sats för uppgradering av 222:orna.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

rospigg

#7 » 20:36:32, 22-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Driften/kraftuttaget aktiverar jag alltid innan jag startar.
Behövs inte alls nån spak till det - annat än att kunna koppla ur i händelse av att klipparen börjar tugga trädgårdsslang:
Bild
Bild

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

rospigg

#8 » 20:38:05, 22-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Bild
Bild

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

SKALLEPÄR

#9 » 20:44:14, 22-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du får utveckla den idén på vattenspridare

2 personer gillar det här inlägget.
SKALLEPÄR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:51:10, 06-09-2015
Ort: Upplands väsby
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: kubota kx-2
Mf40r
T23
Belos 275 272

QV_

#10 » 20:51:32, 22-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Problemet med "fantasilågabud" är om jag skulle lämna ett bud är att jag inte har någon koll på vad saker är värda.
Äger nämligen ingen Belos ännu men har funderat på att köpa en.

Har inte kollat på priser så då kan du bli otrevig mot mig....
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.

3 personer gillar det här inlägget.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

dc_lindberg

#11 » 23:39:54, 22-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

:lmao:

Jo, man ansåg att 500kr var för mkt för 222 med 372 motor... 100kr för ett plogblad, 200kr för en padda, osv etc
Bara en traktor, 222, kostar idag i motsvarande konstruktion (BCS/SEP) ca 40 000kr!
Plogblad av Beloskvalité motsvara kring 20 000kr (tror jag).
Padda, SEP/BCS är ca 25 000kr,
osv etc

Men!... man får heller inte göra som Hako gjorde mot mig... då blir det åt andra hållet... ca 5-6000Nkr exkl moms för 4 fälghalvor... vad det skulle komma att kosta väl framme i Svedala, över disk till mig, det kunde de inte säga... Gissa om jag -kokade- ! F.* att staten tog bort ockerlagstiftningen!!!
Från ca 300kr i USA till bort åt 10 000kr i Sverige?!...
Rimligt hade varit ca 1000kr med alla omkostnader...

Tror inte det kommer att röra sig om Hakos absurda fantasipriser, men priser som gör att säljaren får lite ersättning och överskottet gör att det -går- att fylla på lagret med nya motsvarande delar. Den hugade kan ju leta på Jackson small Engines och E-bay.com => ger en god idé om vad delar kostar i USA. Se'n ska de hit o på vägen passerar de EU strafftullar... så säg... 200-300% på USA priserna är kanske rimlig tanke? Det blir banne mig inte många kronor över för företaget... som företagare tar jätten gluffs-gluffs en beskärlig del av vinsten... Staten kräver 25% påslag rakt av. Före det tar staten tull och på tullen tar staten moms... räkna med att staten nog kräver in ett påslag på 50% på importvärdet, och det -innan- kund får handla varan... då tar staten som sagt ytterligare 25%...
Var glad och tacksam om det nya företaget kan klara av att driva detta som hobby med en symbolisk "vinst" om 10-15% (av det får de då behålla 3-5% som sedan skall betalas arbetesgivaravgifter, sociala avgifter och inkomstskatt på...)
Har företaget en hård, skoningslös, revisor, så får de inte ta ut så lite avancemang som 10-15%...eftersom det finns "lag krav" på minsta tillåtna vinstmarginal... man kan köra detta som ett sekundärt företag inom sitt eget paraply och driva det med underskott för att kunna göra förlustavdrag som gör ens andra företag mer lönsamma... Vi får helt enkelt se vad de nya ägarna kan göra; men det blir inte någon samaritverksamhet - företaget -måste- generera minst så mkt vinst att man kan reinvestera och nyproducera; o -det- ligger helt klart i alla oss kunders intresse att de mäktar med :thummar:
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

mr belos

#12 » 13:43:24, 24-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man kan gå efter gamla prislistor o ta prisindexändring

1 person gillar det här inlägget.
mr belos
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:39:00, 27-05-2014
Ort: Uppland
Maskin: belos ,gravely

autorep

#13 » 17:27:18, 24-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

priser från 1969
Bild
Bild
Bild
Bild

det gäller för klo drev till belos 222-252 och gravely och det passar inte på belos 272-284 här sett stollar som har monterat det på belos 272 och det går ju inte i olja så det blir utslitet på en gång
kollade lite till och såg att priset i usa är ca 180$ så det blir långt över 2000 Skr för ett klo drev, det för 119$ det var på en auktion

Bild
Bild
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Vevaxel slipning.
Cylinder borrning.
Toplocks renovering med mira centronic.
Portning och flödesmätning.
Svetsning Tig, Pinne, Gas, Mig/Mag
Motorbromsning 1300hp/ 14000rpm ÄR igång :)
http://Www.autorepmek.com
https://www.facebook.com/autorepmek

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
autorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:09:32, 06-08-2009
Ort: karlskoga
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Audi s6 2007 V10 :) såld
Flödes bänk för toppar
Cylinder borrmaskin x2
Sunnen cv 616
Sunnen mbb 1800 auto stroke
Sunnen an 600 cylinder hone
Origo tig 4300iw ac/dc ta24- fotpedal
Dta 300 ac/dc tig- fot pedal
Kemppei Master mls 2500 MEX
ESAB Origo mig c340 pro
Lincoln electric idealarc R3R 500 amp på skroten
Tos FA 5 B fräs
Cholet 550 svarv
Abrasive 3B planslip
CNC Fräs Mas mcv 32
Mira centronic ventilfräs x2st
Ventilslip malte månson m25 x2 sålda
Ny ventilslip Kwik-way SVS II Deluxe
Schou 1500H vevaxelslip
New way
K-line Styrningar
Fördelar bänk
Bromsbänk motor, ej rullande
Gen & Startmotor bänk
FL 611
TGB 40 Såld
Verkstadskärra 2 Såld
Leksaker
Bandvagn 202 Såld
ninja 1000 1988 med 1996 zzr 1100 motor Kawa Till salu Såld
Zx12r 2001 Kawa Såld
VCDS HEX-CAN
LARM innom hus och utomhus
Securitas Direct + Kameratjänsten Observer Direct


Återgå till Belos/Gravely/Irus

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se