Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerBelos/Gravely/Irus

Vilka oljor skall jag köpa till min Gravely?

13 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera Belos/Gravely/Irus här

swetom2011 (trådstartaren)

#1 » 10:03:45, 25-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Enligt Gravelys handbok skall följande oljor användas.

Växellåda: GL-6 SAE 90W
Motor: SE (API service class) under 0°F (-18°C) 10\\30, över 85°F (30°C) 10\\40

GL-6 finns så tillvida jag vet inte mer och temperaturen när jag använder min Gravely ligger väl snarast mellan 10°C och 30°C.

Därför, vilka oljor är lämpliga att använda?
swetom2011
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 05:29:30, 05-08-2013
Ort: Salem i södra Tyskland
Sverige
Maskintyp: Kompakttraktorer
Maskin: Agria 1700 (1956)
Gravely 566 / C12 (1975)



mr belos

#2 » 11:11:37, 25-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Glöm gl6
Gl1 är icke frätande

Men du kan köra 10/30 universal i både motor o låda
Testa agrol från granngården

Vilken gravely har du?
På de gamla är det ju vxllådeoljsn som pumpas runt till motor
Så det är motorolja i dom

1 person gillar det här inlägget.
mr belos
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:39:00, 27-05-2014
Ort: Uppland
Maskin: belos ,gravely

torbjorn_forsman

#3 » 12:43:18, 25-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

API-klass SE är en mycket gammal sådan, det var vanligt att billiga bilmotoroljor på 80-talet uppfyllde den klassen och idag går det knappast att få tag i en olja som bara uppfyller SE och inte någon senare API-klass (SH, SJ eller vad det nu kan heta idag). Så om bara API-klassen börjar på S och den andra bokstaven ligger efter E i alfabetet, så är det i sin ordning. De flesta motoroljor har dubbla API-klasser, t ex kan det stå SH/CF. Då är SH en klassning som gäller för bensinmotorer och CF gäller för dieselmotorer.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

swetom2011 (trådstartaren)

#4 » 12:58:34, 25-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för era svar.

Jag har en Gravely C12 med en Kohler K301 4-takt motor på 12 hk. Det är ju därför man har separat oljepåfyllning till motorn och växellådan.

Gravelyn och motorn också naturligtvis, är från 1975, d.v.s. mer än 20 är yngre än min gamla Agria från 1952 :grin:

Granngården är inte så lätt att komma till när man bor i Tyskland :mrgreen: :mrgreen: så jag får leta efter något annat.
swetom2011
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 05:29:30, 05-08-2013
Ort: Salem i södra Tyskland
Sverige
Maskintyp: Kompakttraktorer
Maskin: Agria 1700 (1956)
Gravely 566 / C12 (1975)

mr belos

#5 » 17:37:15, 25-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Liqui moly
mr belos
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:39:00, 27-05-2014
Ort: Uppland
Maskin: belos ,gravely

swetom2011 (trådstartaren)

#6 » 11:02:41, 08-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Liqui Moly Nr. 1 Leichtlaufmotoröl 10W-40 (mineraliskt) har dom för närvarande in en affär in närheten 5 l för 25.50 EUR.

Skulle det passa?

Et problem kunde vara att de allra flesta Liqui Moly oljorna verkar additiva tillsatta eller är syntetiska. Kanske inte så bra för gamla motorer?
swetom2011
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 05:29:30, 05-08-2013
Ort: Salem i södra Tyskland
Sverige
Maskintyp: Kompakttraktorer
Maskin: Agria 1700 (1956)
Gravely 566 / C12 (1975)

mr belos

#7 » 12:17:33, 08-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Troligen
mr belos
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:39:00, 27-05-2014
Ort: Uppland
Maskin: belos ,gravely

torbjorn_forsman

#8 » 14:01:51, 08-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns ingen anledning att undvika en motorolja bara för att den är syntetisk. Det där är ett rykte med mycket gamla anor, som härstammar från den tid då det fanns motoroljor helt utan sotlösande tillsatser (före 1960-talet). När en motor hade körts länge med sådana oljor så kunde vevhuset vara mycket igengrott med tjocka avlagringar, om man utan vidare bytte till en sotlösande olja så fanns det risk att sotet släppte i stora klumpar som sedan i värsta fall kunde sätta igen någon oljekanal så att delar av motorn blev utan trycksmörjning.
Viss tendens till sådana problem återkom under 1980-talet, då det både förekom oljor med ganska dåliga sotlösande egenskaper och mycket kraftigt sotlösande oljor (de senare oftast syntetiska) på marknaden. Numera löser alla motoroljor, även billiga mineraloljor, upp sotet mycket bättre än vad man kunde vänta sig av en mineralolja för 40 år sedan.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

swetom2011 (trådstartaren)

#9 » 16:25:52, 08-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för alla svar. Om jag förstår det rätt kan jag använda t.ex. 10 / 30 olja till både motorn och växellådan och det spelar ingen roll om det är den mineralolja eller en syntetisk olja.
swetom2011
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 05:29:30, 05-08-2013
Ort: Salem i södra Tyskland
Sverige
Maskintyp: Kompakttraktorer
Maskin: Agria 1700 (1956)
Gravely 566 / C12 (1975)

dc_lindberg

#10 » 16:33:04, 06-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Brons i växellådan... Brons gillar inte allt som finns i moderna oljor...

Vad är koderna som talar om om oljan kan påverka brons eller ej?
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

torbjorn_forsman

#11 » 18:10:28, 06-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är hypoidolja med beteckningen GL5 som inte kommer överens med brons och andra kopparlegeringar. Lägre siffror, samt oljor märkta GL4/5, ska inte vara något problem. Gammaldags s k kompounderade oljor (alltså blandningar av mineralolja och vegetabilisk olja) kan också angripa kopparlegeringar.

Om man har hällt en olämplig olja i en växellåda med delar av t ex brons, så brukar oljan bli grönfärgad långt innan några delar i växellådan har tagit allvarlig skada. Om man tittar till oljenivån regelbundet, får man alltså en bra förvarning.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

dc_lindberg

#12 » 19:44:48, 06-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänkte faktiskt även på de du nämnde ovan om syntet-motoroljor.
Det har varit kraftiga varningar -mot- dem som "växellådeoljor" där pga brons; men, det är såååå mycket hörsägen i samhället idag att hörsägen ofta blir sanning tills någon vågar (kommer på idén) att syna dem.

Nu valde jag Biltema 10/30 mineral till sista Belos köpet. För jag vågade inte ta deras delsyntet - pga tidigare varningar på Maskinisten bl.a. (6-8 år sedan).
Hade valt T1000 på Swedol, om jag kunnat transportera 20L's dunk på "moppen"...

Frågan blev alltså:
- finns det en risk för ämne i del- och helsyntetiskt motorolja som skulle kunna vara aggressivt mot brons?
- Om så, vad är då beteckningarna som man ska se upp med (API klassningskoderna?) ?
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

torbjorn_forsman

#13 » 21:01:16, 06-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag är för min del tveksam till om det skulle vara några problem med syntetiska motoroljor i transmissioner. Vi vet ju från andra trådar här att det bestämt rekommenderas syntetisk motorolja i hydrostattransmissioner i åkgräsklippare av lite modernare slag.
Man kan nog räkna med att även en sådan olja blir grönfärgad långt innan den ställer till någon skada, om den skulle ha någon slags inverkan på kopparlegeringar.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till Belos/Gravely/Irus

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se