Jag har nu demonterat navet. Innan jag gjorde det, kollade jag (för hand) spelet mellan axeln och navet. Subjektivt kunde jag inte känna något spel alls och det går lätt att rotera på axeln.
Nedan ett par bilder som visar hur det hela ser ut.
Jag mätte alla shimsar och tätningar för att kunna passa ihop det hela när jag monterar ihop det igen (se också skissen jag gjorde)
Sidan mot växellådan:
- Tätningar = 0.73 mm tillsammans
- Shim = 0.51 mm
- Totalt 1.24 mm
Hjulsidan:
- Gasket = 0.43 mm
Axeln (shims mellan lagret och simmerringen)
- Shim = 0.43 mm (2 stycken)
Jag har förstått att der är viktigt att man matchar tätningar och shims så att spelet blir riktigt. Satsen tätningar jag köpte visade sig då vara för tjocka.
Nu är det nog nästintill omöjligt att få tag på en sats shims för att komensera för de tjockare tätningarna. Min ide är att i stället tillverka packningar i olika tjocklekar och kombinera ihip dom så att det stämmer igen. Har redan ritat upp dom i mitt CAD program och garannen kan "skära" ut dom med sin "water jet cutter".
Vad jag skulle vilja veta från experterna här på forumet är om det är möjligt och en bra ide.
Som ni ser i skissen skulle jag då använda följande tjocklekar:
Sidan mot växellådan:
- Tätningar = 0.25mm + 0.5mm
- Shim = 0.51 mm
- Totalt 1.26 mm. D.v.s. 0.02 mm för mycket
Hjulsidan:
- Gasket = 0.5 mm. D.v.s. 0.07 mm för mycket
Axeln (shims mellan lagret och simmerringen)
- Shim = 0.43 mm (2 stycken)
Jag kommer naturligtvis att mäta spelet när jag har monterat ihop det hela igen. Enligt handboken skall spelet vara mellan 0.008" och 0.012" (0.2 mm - 0.3 mm).
Låter det riktigt eller har jag glömt något?
En liten anmärkning. Simmerringen har en rätt konstig dimension 1.000" x 1.503" x 0.065" enlig Gravelys lista. Verkar inte finnas längre. Vad jag kan hitta är 1.000" x 1.500" x 0.065". Först och främst är ytterdiametern 0.003" mindre men framför allt är tjockleken bara 3/8".
Gör det något eller kanske kan man få tag på den tjockare varianten?