Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerBelos/Gravely/Irus

Belos 814 (Gravely) Kohler eng, modell och tändningstyp?

11 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera Belos/Gravely/Irus här

Ado (trådstartaren)

#1 » 22:10:34, 25-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Belos 814 (Gravely) Kohler-eng, modell och tändningstyp?
Hej är förstagångs postare i detta trevliga forum.
Har gått och sneglat på min Gravely tillräckligt många år nu och bestämt mig för att nu skall den rackaren igång...
Bild

Har Googlat runt och om jag tolkat detta rätt har jag en Belos (Gravely) 814 (graverad bricka står: BELOS Nr G 814 001). Hoppas ni gillar bilder, jag klistrar in ett gäng...


När man söker motoralternativ på Gravely 814 kommer Kohler 321 upp, Googlar man vidare ser man att 321:an kom med tre tändnings alternativ:
”Kohler 321 Ignition system: Magneto or battery or breakerless ignition system” https://www.engine-specs.net/kohler/k321.html
Jag gissar att min Kohler har Batteri tändning med brytare, vet inte om man kan tyda ut något från brickan märkt ”Serial Number 14622 A” som sitter på blocket mot växellådan.

Då min Kohler är helt utan gnista tänkte jag beställa ett “ignition kit” från Ebay eller liknande sida. Och min fråga är. Kan någon bekräfta att mina Googlingar stämmer…
Tror jag har en: Gravely 814 med Kohler 321 ”Battery ignition system” maskin.

Man kan ju inte annat än tycka om dessa gjutjärns mini traktorer, så har en stor ambition att få denna skapelse ”Reborn”…

Bild

Bild

Bild

2 personer gillar det här inlägget.
Ado
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 17:49:51, 04-04-2020
Ort: Uppsala
Sverige
Maskintyp: Kompakttraktorer
Maskin: Gravely...



torbjorn_forsman

#2 » 22:56:23, 25-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eftersom den har en fristående tändspole av typ "biltändspole", så är det högst troligt att den har batteritändning. Men jag föreslår att innan du bestämmer dig för några omfattande ombyggnader med kanske tveksamma piratdelar, så gör en gammal hederlig felsökning och se om du kan få igång tändsystemet med minsta möjliga åtgärder.
Tändsystemet är knappast speciellt just för att det är en Kohlermotor, utan det är helt normal teknik som man känner igen från vilken 60-70-tals personbil som helst.

Får du fram batterispänning till + (kl 15) på tändspolen då tändningen är påslagen? Vad händer på tändspolens - (kl 1)? Det bör vara batterispänning även där då brytarna står öppna, men 0 V då de står slutna.

Vanliga fel på en motor som har stått länge är oxid eller avlagringar på brytarna så de inte gör kontakt, i så fall är det bara att putsa av dem och ställa in brytaravståndet så bör allt fungera sedan.
Om brytarplattan är rörlig (t ex för någon form av manuell tändinställning), så är det inte ovanligt att den blir dåligt jordad, t ex för att någon släpkontakt är neroljad eller oxiderad, eller för att den kabel/fläta som ska jorda den har gått av.

Kondensatorn kan också bli dålig med tiden, i synnerhet om maskinen har stått fuktigt till länge. Om du har möjlighet, så mät kapacitans och förlustfaktor i den. Annars kan du ohmmäta den och kolla att instrumentet gör någon form av utslag just när du kopplar in kondensatorn men snabbt går upp till oändlig resistans. Om du polvänder instrumentet, ska du få ett kort utslag igen.

Tändspolefel är sällsynta men kan dock förekomma någon enstaka gång. I synnerhet när tändspolen som här är fastskruvad direkt på motorn och utsätts för dess vibrationer. Ohmmätning av lindningarna kan göras för att åtminstone utesluta avbrott. Du kan vänta dig 1 - 4 ohm i primärlindningen (mellan polskruvarna) och 2 - 12 kohm i sekundärlindningen (mellan valfri polskruv och högspänningsuttaget).

2 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

magirus

#3 » 00:27:01, 26-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Håller me Torbjörn, kolla upp ordentligt innan du börjar handla grejor.

Gör som Torbjörn beskriver samt även kolla att tändkabeln verkligen har kontakt i anslutningen på tändspolen och i tändhatten på tändstiftet. Prova också med ett annat stift som du vet funkar alt ett nytt.
magirus
 

Berntson

#4 » 08:13:48, 26-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vanligt fel är brytarspetsarna, sitter under den avlånga lilla kåpan mellan
avgasrör o luftburk på sista bilden.
Berntson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:12:42, 31-03-2019
Ort: Bollnäs
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 6480

Ado (trådstartaren)

#5 » 16:57:13, 26-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Med multimeter och Torbjörns felsöknings (stort tack) schema har jag gått igenom tändningen.
Spolen mäter 3,6ohm resp. 1,1kohm så den verkar okay.
Jag upptäckte att kabeln in till kondensatorn var av så måste få tag på en ny innan jag kan förvänta mig någon gnista. Känner någon till en lämplig kondensator att köpa?
En sak som förbryllar, kondensatorn och brytarna är anslutna till spolens +, och tändningen matar + ström från batteriet till spolens – Hmm, Är det rätt? (se bild).

Bild
Ado
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 17:49:51, 04-04-2020
Ort: Uppsala
Sverige
Maskintyp: Kompakttraktorer
Maskin: Gravely...

mr belos

#6 » 18:24:54, 26-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

delar till småmotorer.
testa meeten i uk.
sen har du gravely club
GTCOA usa
o ebay om du behöver delar.

en konding är nog ej så kinkigt.
testa generatorservice uppsala
dom är hjälpsamma
då du verkar va där i krokarna.
mr belos
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:39:00, 27-05-2014
Ort: Uppland
Maskin: belos ,gravely

BlackLight

#7 » 19:03:13, 26-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Koppla kondensatorn på spolens -.
Har brytarsatser och kondensatorer för K321 på lagret. Kan vara samma.
Tum (" och ') är ett tecken på att djävulen faktiskt finns...
BlackLight
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:58:35, 08-09-2014
Ort: Orsa, Dalarna
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Belos 252 MAG 1045

Ado (trådstartaren)

#8 » 20:43:39, 26-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för tipsen, kollar vad Generatorservice har... Vet någon vilken ”Farad” man skall leta efter.

Traktorn har haft många kockar som alla har bidragit till el-systemet, just nu är det ett myller av kablar och flatstift bakom panelen. Tändnings låset är sedan länge urfunktion.

Motorn har fungerat med tändspole kopplingen enl. bifogade bilden ovan och om jag inte fattar helt fel så kopplas tändning (+ från batteriet) i mitt fall på spolens -. Dvs, drar en kabel från batteriets + till spolens -... Eller tänker jag fel...
Ado
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 17:49:51, 04-04-2020
Ort: Uppsala
Sverige
Maskintyp: Kompakttraktorer
Maskin: Gravely...

torbjorn_forsman

#9 » 21:57:48, 26-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det spelar egentligen ingen större roll om tändspolen råkar ha fel polaritet, det enda som händer är att tändstiftets mittelektrod bränns bort och får runda kanter lite fortare än annars.

Prova att låna en kondensator från vilken fördelare till brytarstyrt tändsystem som helst, eller köp första bästa på Biltema. Du kan också leta på någon lämplig i godtyckligt elektronikskrot, en nätavstörningskondensator på ca 0,22 uF från t ex en gammal datornätdel, tv eller dammsugare duger utmärkt i sammanhanget. Om kondensatorn bara är specad för likspänning så bör märkspänningen vara minst 400 V , om den är specad för växelspänning eller elsäkerhetsgodkänd (X2-märkt) så duger 250 V.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

BlackLight

#10 » 06:44:40, 27-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har tändningslås på lagret också.
Kan du verifiera att det är en K321 så har jag brytare kondensator också.
Tum (" och ') är ett tecken på att djävulen faktiskt finns...
BlackLight
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:58:35, 08-09-2014
Ort: Orsa, Dalarna
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Belos 252 MAG 1045

Ado (trådstartaren)

#11 » 09:42:41, 27-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

#BlackLight Har skickat PM...
Ado
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 17:49:51, 04-04-2020
Ort: Uppsala
Sverige
Maskintyp: Kompakttraktorer
Maskin: Gravely...


Återgå till Belos/Gravely/Irus

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: mr belos och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se