Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerBelos/Gravely/Irus

Ny bensin.

8 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera Belos/Gravely/Irus här

Peter275K (trådstartaren)

#1 » 03:47:05, 18-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej alla belosvänner.

Ville bara påpeka att tanka 98 från nu och all framtid.

våra kära motorer är inte gjorda för groggskiten som vårt land spär ut bensinen med.
Så bara 98 från nu om ni har era underbara belosar och dess underbara motorer kära.
Finns delade meningar om detta. Men en sak är säker.
Dessa motorer är inte gjorda för sveriges groggbensin. Punkt.

1 person gillar det här inlägget.
Peter275K
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 08:40:50, 28-01-2017
Ort: Landskrona
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Belos 275 K



magloman

#2 » 05:53:37, 18-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

98 kommer väl blandas ut med 5% etanol from närsomhelst?

95 var det väl 10%

Aspen är nog bättre att köra på. Håller jämn o god kvalité.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

torbjorn_forsman

#3 » 09:16:37, 18-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns ingen anledning alls att gå över till 98 oktan bara för den skull.
Tänk på att innan Sverige gick med i EU så var etanoltillsatsen i bensin helt oreglerad. Från tidigt 1930-tal och fram till 1955 var något som kallades lättbentyl vanligt, dvs bensin blandad med 20-25 % etanol för att höja oktantalet. Sedan gjorde ändrade skatteregler att det blev billigare att höja oktantalet med blytillsats istället, men det var inte förbjudet för oljebolagen att blanda i etanol. Det gjordes ändå i synnerhet vintertid, för att slippa problem med kondensutfällning och isproppar i distributionskedjan. I början av 90-talet sålde en del oljebolag (bl a OK) bensin med 15 % etanoltillsats, men var tvungna att sänka till 5 % i och med EU-inträdet.

Under alla förhållanden så innebär en viss etanoltillsats bara fördelar ur motorns synpunkt - mindre sot vid förbränningen, högre förångningsentalpitet (dvs bränslet "kyler" bättre), och inte minst gör en etanoltillsats att bränslet blir snällare än oblandad blyfri bensin mot avgasventiler och -säten av dåligt material.

Man kan nog kort och gott säga att en gammal motor från 80-talet eller tidigare, säkert har körts många timmar på etanolblandad bensin förr i tiden utan att någon har haft en aning om etanoltillsatsen. I synnerhet om det rör sig om en motor som har varit i drift vintertid.

4 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

roddjer

#4 » 11:36:44, 18-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

'
Minns som liten knatte på glada 80-talet när man var med på macken och Amazonen skulle tankas, alla dessa flaskor K-sprit som det slabbats med under åren vintertid. K-sprit. "Sprit"? Är det etanol det också eller är det något annat som döljer sig under handelsbeteckningen K-sprit?

En "flaska" per full tank skulle det vara va? Minns inte storleken på dem, 500 ml? Vad blev det då i utblandningsprocent?

Var väl för att förhindra isbildning vill jag minnas och borde väl också vara en fingervisning om att "lite sprit" inte tar död på motorn ...
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

bonde456

#5 » 11:45:52, 18-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att det finns gamla fordon som kommer få problem är en sak, men att överlag säga att alla motorer inte är gjorda för nya bränslet E10 är fullständigt bullshit.
bonde456
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:59:17, 23-01-2014
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Baklastare 621
Polaris Sportsman 850

fretchi

#6 » 12:01:52, 18-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är väl snarare så att ju äldre motorn är, desto större sannolikhet att den sväljer etanolinblandning utan problem. På dem kan man ju dessutom ofta justera bränsleblandningen också.

Har själv kört en Volvo 144 och en T31 på ren E85 utan problem. Det enda smolket i glädjebägaren med detta bränslebyte är väl att det knappast kommer bli billigare för oss konsumenter, snarare tvärtom.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

torbjorn_forsman

#7 » 14:41:42, 18-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

roddjer skrev:'
Minns som liten knatte på glada 80-talet när man var med på macken och Amazonen skulle tankas, alla dessa flaskor K-sprit som det slabbats med under åren vintertid. K-sprit. "Sprit"? Är det etanol det också eller är det något annat som döljer sig under handelsbeteckningen K-sprit?

En "flaska" per full tank skulle det vara va? Minns inte storleken på dem, 500 ml? Vad blev det då i utblandningsprocent?

Var väl för att förhindra isbildning vill jag minnas och borde väl också vara en fingervisning om att "lite sprit" inte tar död på motorn ...


K-sprit kan vara lite av varje. Vissa märken är, eller var, i stort sett ren etanol, andra ren isopropanol, ytterligare andra en blandning av dem, kanske dessutom tillsatt med tensider (något diskmedelsliknande) och ibland ett grönt färgämne.

500 ml sprit till en tankning på 30-40 liter blir väl ca 1,5 %. Och sen fanns det ju vintertid säkert ett antal % etanol i bensinen redan från pumpen också.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Ivar Risslén

#8 » 14:52:36, 18-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det kom någon bestämmelse att när det kallades för K-sprit så skulle det vara baserat på etanol. Sedan så fanns det det som kallades K-skydd. Det baserades på andra spritsorter som metanol eller propanol. Det var för att vissa personer i vårt samhälle skulle veta vad de använde för kylvätska för att kunna stiga upp på morronen.
Errare humanum est

2 personer gillar det här inlägget.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15


Återgå till Belos/Gravely/Irus

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se