Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerBelos/Gravely/Irus[Belos/Gravely/Irus] Allmänt

Olja, motorolja, Gravely L, Belos,

11 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera allmäna teman rörande Belos/Gravely/Irus här

dc_lindberg (trådstartaren)

#1 » 10:08:38, 21-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Swedoldag 21/4-2015.

Dags å skaffa olja till Belos!
...men... öh... :klia:

20-20W på sommaren
10-10W på vintern

http://www.swedol.se/catalogsearch/result/?q=motorolja
...men... de erbjude liksom bara 10W/30...
T 520 (-24'C till + 300'C)
eller
T 1000 (-33'C till + 300'C)
? :help:
:klia:

Vad använder du för olja?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11



ÅÄÖ

#2 » 12:03:29, 21-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tittar man i papperskatalogen (förvisso -14) så hittas T400, finns som rak 10w respektive 30
ÅÄÖ
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:56:50, 01-04-2015
Ort: Mitten
Sverige

dc_lindberg (trådstartaren)

#3 » 18:50:29, 21-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Just det.
SAE 10 på vintern.
20 på sommaren.
Det de erbjuder är antingen för tunt eller för tjockt - enligt de gamla rekommendationerna från Belos AB i Rimbo.

När jag läst i papperskatalogen så såg det ut som om T 1000 är bättre lämpad än T520, så det bidden 20L T1000.
Har jag köpt olämpligt till Belosen och till Briggs o Stratton motorerna?...
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Kangan

#4 » 12:31:05, 25-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur är dina erfarenheter av T1000 oljan? Fungerar den bra i belosen?
Kangan
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 12:31:47, 21-01-2019
Ort: Mattmar
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Belos IL-222

dc_lindberg (trådstartaren)

#5 » 17:09:30, 25-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Oooops...varit lite stökigt i min värld sedan 2015... -glömt- (=inte kommit åt) att serva Belos och Irus maskinerna :-(
Så, jag har inte hunnit skaffa mig erfarenhet av oljan än :-(
Jag har helt klart dragit på mig ett: :red_card:
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

mr belos

#6 » 19:38:11, 25-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har pratat privat med expert på agrol
Vanlig universal 10/30 funkar utmärkt
Från lantmännen/närgården
Han kör själv Irus ock vet. Vad det handlar om

1 person gillar det här inlägget.
mr belos
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:39:00, 27-05-2014
Ort: Uppland
Maskin: belos ,gravely

torbjorn_forsman

#7 » 23:15:25, 25-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns ju egentligen ingen rimlig anledning att man ska använda en "rak" olja som ändrar viskositet mycket kraftigt med temperaturen, nu när det finns multigradeoljor till bra pris.
Enda anledningen till att "raka" oljor rekommenderas i gamla smörjschemor mm, är att de på sin tid var billigare än motsvarande multigradeoljor.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Entorum

#8 » 23:04:00, 26-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag anvönder raka oljor i mina luftkylda maskiner då jag läst på flera sidor att raka oljor ör bättre på att hantera temperaturvariationer.
Saxat från http://www.classicmotor.se/artiklar/experten/20140523/kan-man-anvanda-sae-10-30-olja-i-grasklipparen/

Där jag köpte min Husqvarna traktor, förklarade mekanikern varför en rak 30 olja ska användas; Luftkylda motorer arbetar med en generellt sett högre temperatur. En multigradoljas "slås sönder" vilket ger en olja, som saknar förmågan att skydda, oljefilmen brister eller blir för tunn.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Entorum
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:25, 18-09-2016
Ort: Nossebro
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Belos 1300D

mr belos

#9 » 06:36:01, 27-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är samma olja som går runt i växellådan o motor på gravely L
3 liter olja hinner ej bli så varm då de snurrar runt hela idén
En lite motor med 3 dl olja då blir det annan temperatur

Sen är det ju alltid bättre att byta lite oftare än vad många har gjort på sina maskiner
Då det ibland är bara lite svart gegga kvar i tråg ibland
Och våra maskiner nu kanske används 1-3 arbetsveckor(40h) per år

1 person gillar det här inlägget.
mr belos
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:39:00, 27-05-2014
Ort: Uppland
Maskin: belos ,gravely

torbjorn_forsman

#10 » 10:24:44, 27-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Entorum skrev:Jag anvönder raka oljor i mina luftkylda maskiner då jag läst på flera sidor att raka oljor ör bättre på att hantera temperaturvariationer.
Saxat från http://www.classicmotor.se/artiklar/experten/20140523/kan-man-anvanda-sae-10-30-olja-i-grasklipparen/

Där jag köpte min Husqvarna traktor, förklarade mekanikern varför en rak 30 olja ska användas; Luftkylda motorer arbetar med en generellt sett högre temperatur. En multigradoljas "slås sönder" vilket ger en olja, som saknar förmågan att skydda, oljefilmen brister eller blir för tunn.


Den som påstår något sådant, har missförstått det hela från grunden.
Syftet med multigradeoljor är just att de klarar stora temperaturvariationer bättre än vad raka oljor gör.
Förr i tiden fanns det en del multigradeoljor av dålig kvalitet, som bröts ner med tiden och blev "blaskiga". En olja som gällde som 10W-40 när den var ny, kanske snarast motsvarade en rak 5W när den hade varit med 1000 mil i en personbilsmotor. Men de problemen är historia nu, den enda gång jag själv har varit med om sådant var omkring 1990 när jag hade möjlighet att köpa billig Elf 10W-40. När den oljan hade varit med ca 700-800 mil var det vanligt att oljeförbrukningen ökade och/eller oljetrycket blev lågt på tomgång.

Och oljetemperaturen är INTE högre i gräsklipparmotorer än i vilken bilmotor som helst. Tänk också på att i gamla luftkylda bilmotorer (VW, Citroën m fl) har man i många år använt multigradeoljor utan minsta problem. VW började till och med bestämt rekommendera multigradeolja så snart sådana dök upp på marknaden omkring 1960.
Bilmotorer håller sig ju i allmänhet runt 100 °C oljetemperatur, som i riktigt svåra fall möjligen kan få gå upp till 120-130 °C kortvarigt. Vid högre oljetemp än 130 °C finns risk att oljan börjar brytas ner, "koksa", oavsett vad det är för slags olja.
Gräsklipparmotorer och liknande får sällan, inte ens vid hård drift, högre oljetemp än att man kan ta på oljetråget utan att bränna sig.

Om man läser det finstilta i instruktionsböckerna för t ex B&S eller Tecumseh småmotorer, så brukar det framgå att man ska använda t ex en rak SAE 30 mineralolja för första fyllningen i en ny motor. Men när motorn väl är inkörd är det inga hinder att använda multigradeolja och/eller syntetolja. Anledningen till det är risken att inkörningen misslyckas om man använder en onödigt bra olja från första början, det kan sluta med att man står där med en motor som under hela sin livslängd kommer att ha hög oljeförbrukning och halvdan kompression.
Och återförsäljare i småmotorbranschen är ju mest vana vid att lämna råd till kunder som nyss har köpt en ny maskin.

2 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Entorum

#11 » 21:07:26, 28-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej, tack för bra info.
Användarvisningsbild
Entorum
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:25, 18-09-2016
Ort: Nossebro
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Belos 1300D


Återgå till [Belos/Gravely/Irus] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se