Fel antagande.
Släpskorna bygger snabbt upp en kudde med packad snö under sig, och därmed lyftsbladet upp och man får sämre plogning.
För att kompensera detta läggs vikter på på bladen. Mitt ena Irus plogblad har ca 50kg järnskrot bara för att tynga ned det.
Den bästa lösingen är ljuftgummihjul ss ex ovan, men, den är dyrare och kräver annat handlag.
Gällande att backa... du har inte backat med plogblad på Belos än... vänta du bara
Man -vill- ha "automatisk" lyftning av plogbladet när man backar.
Irusen, U-900, är så rackarns smidig, riktig
koppling, diff-spärr, stora
hjul, bra balans, osv så den använder jag där det behövs "fin lir"; och med den rakar jag ut snö; dvs då -vill- man ha bladet i backen. När rakningen är klar, tippar man bara upp bladet, drar det över "snövallen" bakom bladet, ned med bladet igen, i med 1:an o knuffa snön åt sidan och sedan lyfter man upp snön på den snövall dit man vill ha den.
Detta är inte möjligt med Belos - Belosen är för tung, för klumpig, för små hjul,
saknar diff-spärr (finns som tillbehör iof).
Maskinerna kompletterar varandra mycket väl, för Belosen är "traktorn" och Irusen är "snöspaden" - maskinellt är de tvärt om!
Hur som helst - där är mycket bättre med släpskor än inga skor alls!
Ofjädrat plogblad duger till schakt arbeten, vid snöplogning vill man ha fjädrar!
Bara 2-3km/h och en sten eller ett brunnslock som leder till tvärstopp kan ge en riktigt hårda smällar av skalmarna! Så hårda att man med lätthet kan få revben knäckta! Irusen har längre skalmar, som tur är, och diff-spärr som minimerar att maskinen spinner runt när bladet hugger - men 4-5km/h o tvärnit med Irusen gör ont det med!
När man backar, så hugger gärna plogbladet fast... snö blockar... det är -bökigt- ; skulle bladet lyftas med ca 10cm så gör det underverk för arbetet.
När du väl plogat kommer du att förstå mig.
Jag har plogat mest med en 222 med VW transporterfälgar (15") och svanhals. -DET- är livsfarligt!, men... jäddra kul å fort går det ! I praktiken är det -omöjligt- att lyfta plogbladet när man skall backa - förlängningen framåt av svanhalsen gör att vikten blir för stor. Skalmarna bockar sig och går av.
Att ploga med original 8" är helt ok, men tar sån tid jmf med Irusen. Att ploga längre sträckor, då vill man ha de större hjulen, och därmed måste man ha svanhalsen...
Tänk på att du måste sköta "kopplingen" med höger hand, så den är inte fri att sköta skalmen... på Irus har man kopplingshantag som på moped och mc => så där har man kontroll på båda skalmarna. Detta gör Belos mycket svårare att ploga med, samt mycket farligare.
Har man hjul som lyfter upp plogbladet när man backar, så har man "kontroll" över båda skalmarna, i annat fall måste man tynga ned Belosen med vänster skalm (det är därför de ofta är av) för att kunna sköta "kopplingen" med höger hand. Hjulen eliminerar behovet av att tynga ned skalmarna => då kan man fokusera på skötsel av koppling och gas enbart/istället.
Allt detta kommer du att lära dig - hoppas bara du slipper göra det "den hårda vägen".
Lyssna på råden och försök att i möjligaste mån ta till dig dem - det kommer att göra användandet av Belosen så mycket lättare, och trevligare, samt kanske bespara dig ett och annat blåmärke