Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerBelos/Gravely/Irus[Belos/Gravely/Irus] Allmänt

Fäste plogblad till Belos

24 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera allmäna teman rörande Belos/Gravely/Irus här

Luddhe (trådstartaren)

#16 » 08:40:41, 09-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lyftfunktionen när man backar alltså, eftersom hjulen här sitter lodrätt...
Luddhe
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:26:40, 22-09-2016
Ort: Örsundsbro
Sverige
Maskin: Belos 222, Belos 252



dc_lindberg

#17 » 09:20:30, 09-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Släpvagnshjulen är felmonterade.
Fel släpvagns hjul - den där har 90', man skall ha den formen som har ca 30' (eller vad det är) så att om man lutar axeln så kommer hjulen att lyfta extra mycket när man backar och sänka fullt ut när man kör framåt.
Kompakt gummi = bygger på sig snö... kommer att bara trassla! Luftgummihjul ska det vara.

Personen har använt original infästning för släpskor.

Fästet bör nog sitt ca 10cm högre upp => lutar axeln, minskar "försprånget" till traktorn => framåt => sänker plogbladet => bakåt vrider hjulen runt och lyfter upp plogbladet.

Ex.,
http://www.biltema.se/sv/Fritid/Husvagn ... 000016499/
Bild
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

hej21bj

#18 » 18:18:41, 09-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Såg den bilden också men hjulen svänger in i bladet varje gång man backar, bekvämt att kunna backa utan att behöva lyfta bladet varje gång man backar utan bladet bara glider på skorna. Om man tittar på alla plogblad på större maskiner har de också släpskor, så det är nog den bästa lösningen. De måste kunna glida sidvägs också vid kraftiga svängar, det är förmodligen därför de är runda.

1 person gillar det här inlägget.
hej21bj
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 23:03:37, 26-07-2016
Ort: Helsingborg
Sverige
Maskin: Belos 272, kohler k321aqs

dc_lindberg

#19 » 19:17:04, 09-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fel antagande.

Släpskorna bygger snabbt upp en kudde med packad snö under sig, och därmed lyftsbladet upp och man får sämre plogning.
För att kompensera detta läggs vikter på på bladen. Mitt ena Irus plogblad har ca 50kg järnskrot bara för att tynga ned det.

Den bästa lösingen är ljuftgummihjul ss ex ovan, men, den är dyrare och kräver annat handlag.

Gällande att backa... du har inte backat med plogblad på Belos än... vänta du bara ;-)
Man -vill- ha "automatisk" lyftning av plogbladet när man backar.

Irusen, U-900, är så rackarns smidig, riktig koppling, diff-spärr, stora hjul, bra balans, osv så den använder jag där det behövs "fin lir"; och med den rakar jag ut snö; dvs då -vill- man ha bladet i backen. När rakningen är klar, tippar man bara upp bladet, drar det över "snövallen" bakom bladet, ned med bladet igen, i med 1:an o knuffa snön åt sidan och sedan lyfter man upp snön på den snövall dit man vill ha den.
Detta är inte möjligt med Belos - Belosen är för tung, för klumpig, för små hjul, saknar diff-spärr (finns som tillbehör iof).
Maskinerna kompletterar varandra mycket väl, för Belosen är "traktorn" och Irusen är "snöspaden" - maskinellt är de tvärt om!

Hur som helst - där är mycket bättre med släpskor än inga skor alls!
Ofjädrat plogblad duger till schakt arbeten, vid snöplogning vill man ha fjädrar!
Bara 2-3km/h och en sten eller ett brunnslock som leder till tvärstopp kan ge en riktigt hårda smällar av skalmarna! Så hårda att man med lätthet kan få revben knäckta! Irusen har längre skalmar, som tur är, och diff-spärr som minimerar att maskinen spinner runt när bladet hugger - men 4-5km/h o tvärnit med Irusen gör ont det med!

När man backar, så hugger gärna plogbladet fast... snö blockar... det är -bökigt- ; skulle bladet lyftas med ca 10cm så gör det underverk för arbetet.

När du väl plogat kommer du att förstå mig.
Jag har plogat mest med en 222 med VW transporterfälgar (15") och svanhals. -DET- är livsfarligt!, men... jäddra kul å fort går det ! I praktiken är det -omöjligt- att lyfta plogbladet när man skall backa - förlängningen framåt av svanhalsen gör att vikten blir för stor. Skalmarna bockar sig och går av.
Att ploga med original 8" är helt ok, men tar sån tid jmf med Irusen. Att ploga längre sträckor, då vill man ha de större hjulen, och därmed måste man ha svanhalsen...

Tänk på att du måste sköta "kopplingen" med höger hand, så den är inte fri att sköta skalmen... på Irus har man kopplingshantag som på moped och mc => så där har man kontroll på båda skalmarna. Detta gör Belos mycket svårare att ploga med, samt mycket farligare.
Har man hjul som lyfter upp plogbladet när man backar, så har man "kontroll" över båda skalmarna, i annat fall måste man tynga ned Belosen med vänster skalm (det är därför de ofta är av) för att kunna sköta "kopplingen" med höger hand. Hjulen eliminerar behovet av att tynga ned skalmarna => då kan man fokusera på skötsel av koppling och gas enbart/istället.

Allt detta kommer du att lära dig - hoppas bara du slipper göra det "den hårda vägen".
Lyssna på råden och försök att i möjligaste mån ta till dig dem - det kommer att göra användandet av Belosen så mycket lättare, och trevligare, samt kanske bespara dig ett och annat blåmärke ;-)
Senast redigerad av dc_lindberg 23:40:45, 10-10-2016, redigerad totalt 1 gång.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

jonnordvall

#20 » 19:18:48, 09-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tips. Köp inte lufthjulet från biltema......... varför jag tipsar, jo jag har gjort det. Två ggr:/ skit.
"Börja inte trä jon!"

1 person gillar det här inlägget.
jonnordvall
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:23:26, 06-09-2014
Ort: hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo viking -63
Zl16d (hjullastare)
Swekip 1200f -08(såld)
fe 35 guldkalv -57
grålle (sambons vinterobjekt)
2st Gmc epatraktor från ca 1930
Saab v4 -73
Nv motorcykel -53
Zetor 6718 -80
En halv jcb 3t grävare ca 1990

dc_lindberg

#21 » 19:27:05, 09-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gäller även Jula.
Finns lösa bitar gummi mm i däcken, mellan däck och slang.
Slangarna är... tja...
Lagren är väl sisådär...

Tar man loss däcken och slangarna. Gör rent ordentligt. Talkar in dem ordentligt (slangen på utsidan och däcket på insidan) så brukar de dock vara hyfsade - bara -så- retsamt att man måste göra så med nya saker... Finns dock skäl till de priser som Biltema och Jula håller... någon stans har det sparats och slarvats...
Jmf med Däck på Lina, så, tja... ids man och orkar man med underhållet, så kanske det blir mer prisvärt i alla fall. Garage24 (http://www.garage24.se ) är väl omdöpta till något annat? Är -inte- imponerad av det som de levererar! Det är inte alls hög kvalité gummi vare sig i däck eller slang... jmf med motorcykelsidan och Trelleborg från förr. Ytterst tveksamt om Garage24's priser kan motiveras... inte alls säker på att det är -så- mycket bättre än Gubbdagis och Hot Rod Heaven's kina-däck...

Finns väl hela stödhjul till hus- och släpvagnar på skroten, till humana priser?
Senast redigerad av dc_lindberg 23:42:18, 10-10-2016, redigerad totalt 1 gång.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

PappaNille

#22 » 12:54:00, 10-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Provade snöröjning med en Belos 272 jag hade förut, funkade sådär med snöslungan(för snabb) och funkade inte alls med plog (för lätt, jag alltså!) Det som händer när man backar är åxå att man fördelar om vikten mot bladet, dvs kraften jobbar emot dig när du vill lyfta, tänk en dragsterbil, där du är framändan och plogbladet är "stegringsskyddet"
Skulle gärna prova att montera plog på Agrian, den är mindre, lättare o smidigare än Belosen.

https://youtu.be/s8YIWFCMCYc

1 person gillar det här inlägget.
PappaNille
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:23:36, 05-06-2012
Ort: Knutby, Uppsala
Sverige
Maskin: Stiga garden compact -06 -såld
Klippo pro 21- såld
Stiga Park President 14 -2011-såld
Husqvarna YTH184t -såld
Belos 272-såld
Belos 252 -såld
Meek Jordfräs -såld
Ryoby 4t trimmer/slyröjare -såld
Stiga park pro 20 -03 -såld
Kellfri ATV grävare -såld
Simplicity Legacy trädgårdstraktor med lastare
Husqvarna Rider 13 RS
Bobcat X316 minigrävare
Komatsu PC16 minigrävare

Luddhe (trådstartaren)

#23 » 20:04:54, 10-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Härligt att få ta del av andras försök och erfarenheter! Det kommer bli en spännande vinter känner jag!
Ska ta en sväng förbi skroten och se om jag kan hitta några kvalitetshjul att jobba med. Tänkte testa med släpskor också, bara för att känna efter själv vad jag trivs bäst med.

1 person gillar det här inlägget.
Luddhe
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:26:40, 22-09-2016
Ort: Örsundsbro
Sverige
Maskin: Belos 222, Belos 252

dc_lindberg

#24 » 14:54:36, 25-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur gick det?
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11


Återgå till [Belos/Gravely/Irus] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se