Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerBelos/Gravely/Irus[Belos/Gravely/Irus] Allmänt

Belos 1300D funderingar.

7 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera allmäna teman rörande Belos/Gravely/Irus här

AirQ (trådstartaren)

#1 » 12:55:32, 20-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tjena.
Jag har en 1300D som våran förening äger, har ett par funderingar som ni som hållit på med dessa modeller mer kanske kan svara på.

1. Hytten.
Funderar på montera av denna då vi endast använder maskinen som klippare och taket får sig smällar av grenar osv.
Har konstaterat att 4 skruvar framme ska bort samt värmepaket och förlängning av tanken.
Antar att det sitter något bultat i bakkant jag inte sett, måste stol osv bort?

2. Värmeproblem.
Har problem att kylaren sätter igen titt som tätt när det är torrt gräs/maskrosor osv.
Någon gjort någon bra patentlösning för att undvika detta?
AirQ
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:34, 27-05-2015
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo BM L70 1993
Take Job TB153FR



AirQ (trådstartaren)

#2 » 18:42:12, 20-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hyttproblemet löst, då hytten ligger nu på en pall brevid.

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

1 person gillar det här inlägget.
AirQ
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:34, 27-05-2015
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo BM L70 1993
Take Job TB153FR

Entorum

#3 » 11:02:40, 21-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej, Fanns det några gömda skruvar i bakkant. Har en med hytt ståendes där jag funderar på att plocka bort hytten.
Gällande kylaren blåser jag ur min med tryckluft ibland, känner inte till någon bra lösning för denna.
På modernare maskiner med elfläkt har jag sett att dom vänder håll på fläkten ibland för att blåsa rent.
Användarvisningsbild
Entorum
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:25, 18-09-2016
Ort: Nossebro
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Belos 1300D

Sparrow

#4 » 11:53:03, 21-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

AirQ skrev:Tjena.
Jag har en 1300D som våran förening äger, har ett par funderingar som ni som hållit på med dessa modeller mer kanske kan svara på.

1. Hytten.
Funderar på montera av denna då vi endast använder maskinen som klippare och taket får sig smällar av grenar osv.
Har konstaterat att 4 skruvar framme ska bort samt värmepaket och förlängning av tanken.
Antar att det sitter något bultat i bakkant jag inte sett, måste stol osv bort?

2. Värmeproblem.
Har problem att kylaren sätter igen titt som tätt när det är torrt gräs/maskrosor osv.
Någon gjort någon bra patentlösning för att undvika detta?



Ransomesklipparna har en fiffig lösning dom har ett finmaskigt nät i en ram bakom kylaren som man kan dra upp o rengöra. Ramen sitter i u-formade plåtprofiler. En annan lösning är ju att göra kylarmaskeringen lätt demonterbar o borsta av gräset från kylaren.
Sparrow
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:46:00, 13-02-2012
Ort: Blekinge
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 (utlånad till dottern på obestämd tid)

AirQ (trådstartaren)

#5 » 12:57:52, 21-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Entorum skrev:Hej, Fanns det några gömda skruvar i bakkant. Har en med hytt ståendes där jag funderar på att plocka bort hytten.
Gällande kylaren blåser jag ur min med tryckluft ibland, känner inte till någon bra lösning för denna.
På modernare maskiner med elfläkt har jag sett att dom vänder håll på fläkten ibland för att blåsa rent.


Var inte så svårt att lossa det hela, mitt problem var att jag inte lyckades dra ur stolen ifrån glidskenan så kunde inte riktigt komma åt att se.

Men allt som allt om inget sitter fast eller är trasigt, så tar det nog ca 10-15min att lossa hytten.

4bultar i framkant av hytten vid redskapsfästet.
värmepaketet skall kopplas bort och pluggas.
påfyllnadsrörets förlängning skall tas bort.
Sen sitter hytten bultad under sadeln, ryck ur sadeln, bort med 4 skruvar och ta bort glidskenorna så är hytten lös förutom lite kablar som satt ifrån tanken och tändningen.
sen behövs några starka alternativt en lastare eller liknande för att lyfta av den.

Tryckluft brukar va det som gäller, dock ganska irriterande när man behöver göra det under/efter varje klippning när det är riktigt torrt eller som nu när maskrosorna vissnar, brukar bli så pass tät så den går upp emot kokpunkt...

Funderat på något liknande som Sparrow beskrev, sätta ett extra nät utanpå som förhoppningsvis fångar upp det värsta, men känns ändå bara som en nödlösning, vi klipper en yta närmare 2hektar vilket tar ca3h med denna klippare och det känns tråkigt o behöva tvångspauser pga lurigt maskineri, samt svårt att sätta andra medlemmar på att klippa för de kanske inte håller koll på temp osv.

1 person gillar det här inlägget.
AirQ
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:34, 27-05-2015
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo BM L70 1993
Take Job TB153FR

Sparrow

#6 » 14:03:29, 21-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alltså klippa med de lite större vattenkylda åkklipparna så här års kräver fungerande tempmätaren och ansvarsfulla kunniga förare .Man måste bara ta den tid det behövs o rengöra kylare mm. Hade en kund för ngr år sen där yngre "ratthållare" klämde två st motorer pga slarv med rengörning av kylaren,då fanns det ändå fungerande varningssystem för överhettad motor :ohnej: :ohnej: (Belos Transpro) Det blev en dyr läxa för den föreningen
Sparrow
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:46:00, 13-02-2012
Ort: Blekinge
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 (utlånad till dottern på obestämd tid)

AirQ (trådstartaren)

#7 » 16:51:19, 21-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Antar att det är så, men får kika lite o se om man inte kan lösa de lite bättre än vad det är nu iaf. :)

Jo slarv är nog de som kostar mest pengar, tar man sig lite tid och ser över prylarna så brukar de hålla länge :)

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
AirQ
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:34, 27-05-2015
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo BM L70 1993
Take Job TB153FR


Återgå till [Belos/Gravely/Irus] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se