Sida 1 av 1

Luftvärmare Eberspächer BN2

InläggPostat: 21:15:49, 10-12-2018
av PAL
Har problem med en bensinvärmare som sitter i en Gravely 817.Doserpumpen fungerar,
pumpar 6,5 ml på 200 pumpslag.Glödstiftet provad utanför värmaren och blir glödande på
ca 30 sekunder.Spänningen till glödstiftet är 5,5 volt.När vi provkör värmaren startar den inte.
Kan det vara något fel i brännkammaren när inte glödstiftet får bränsle.Spänningen i batteriet är bra,uppladdad före provkörning. Om vi inte får igång
värmaren skulle det vara någon ide och köpa någon kina kopia av Eberspächer?

Re: Luftvärmare Eberspächer BN2

InläggPostat: 21:53:52, 10-12-2018
av torbjorn_forsman
När en B2 eller BN2 i en gammal VW eller Citroën inte vill tända, så beror det nästan alltid på spänningsfall någonstans så att glödstiftet inte får full spänning. Jag vill minnas att flamvaktens mikrobrytare och dess flatstiftsanslutningar var en ganska ökänd bov.

Ett knep för att få igång en motvillig värmare är att lossa kabeln till bränslepumpen innan man startar värmaren, sen väntar man ca 30 sekunder tills glödstiftet är ordentligt varmt innan man kopplar in pumpen. Då finns det chans att den kommer igång - det blir bättre temperatur på glödstiftet om det inte kyls av en massa bränsledimma.

Det är också fullt normalt att värmaren har svårt att tända på bara batterispänning - det krävs att man har motorn igång och tillräckligt högt varvtal för att generatorn ska ladda ordentligt när man startar värmaren.

Re: Luftvärmare Eberspächer BN2

InläggPostat: 22:27:46, 10-12-2018
av David, Luleå
BN2 i vw har en liten bränsletrycksregulator. I stort sett alla jag återupplivat har haft ihoptorkade membran i den. Antingen har de inte tänt alls. Eller fått fyr och rykt så att man trott att bilen brunnit
( en gång kom faktiskt brandkåren till min VW 1600 som stod och rök med styvt membran.)

Jag har tagit isär och maserat igång membranen med någon typ av fett. En krigslagning. men två av tre fick jag liv i. Den sista sprack membranet helt.

Sen justerade jag dem genom att bakräkna effekten som stod angiven i kcal/h räknade energiinnehållet i bensin och fick på vw värmaren en förbrukning på 3-4 dl i timmen dvs 5-6,6 ml/min. Sen justerade jag regulatorn tills det sprutade ut så mycket bensin genom munstycket på en minut.

Två fick jag som sagt att tända lätt och brinna rökfritt.

Lucka till.

Re: Luftvärmare Eberspächer BN2

InläggPostat: 22:45:03, 10-12-2018
av torbjorn_forsman
Bränsletryckregulator och "självgående" elektrisk bränslepump fanns på BN2 fram till ca 1972 i VW. Därefter blev det doseringspump, styrd av en brytarkontakt som påverkades av fläktmotorns axel via en snäckväxel. I Citroën användes den gamla lösningen med tryckregulator så länge de hade värmare av liknande typ, alltså fram till ca 1979.

När jag första gången fick igång den BN2 som satt i en VW 1600 '71, så gav den ifrån sig ett kompakt grågrönt rökmoln. Det blev inte sämre av att provstarten gjordes inomhus i ett lånat garage.

Re: Luftvärmare Eberspächer BN2

InläggPostat: 11:00:31, 11-12-2018
av David, Luleå
torbjorn_forsman skrev:När jag första gången fick igång den BN2 som satt i en VW 1600 '71, så gav den ifrån sig ett kompakt grågrönt rökmoln. Det blev inte sämre av att provstarten gjordes inomhus i ett lånat garage.


Ååh. Jag känner riktigt den stickande fräna lukten av ett fett eber-rökmoln bara jag tänker på det.


Är det en bensinvärmare som sitter i en traktor? varför har man inte en dielselvärmare? eller fanns BN2 som diesel? (tänkte att B står för benzin)

Re: Luftvärmare Eberspächer BN2

InläggPostat: 11:42:40, 11-12-2018
av torbjorn_forsman
Gravely 817 är en minitraktor med bensinmotor.

Re: Luftvärmare Eberspächer BN2

InläggPostat: 12:25:34, 11-12-2018
av David, Luleå
:idee3: Aha

Re: Luftvärmare Eberspächer BN2

InläggPostat: 15:55:47, 11-12-2018
av David, Luleå
Kom på en sak till det skulle kunna vara.

Insugsröret för förbränningsluften (i VW) brukar alltid vara draget i en böj. Denna kan sätta igen av smuts . hur är dina insugs och avgasrör dragna. Kan det vara stopp i dem?

Re: Luftvärmare Eberspächer BN2

InläggPostat: 20:18:32, 11-12-2018
av PAL
Jag har haft batteriladdaren kopplad till batteriet vid provkörning av värmaren och
spänningen till glödstiftet är 5,5 volt.Stämmer med repanvisningen som jag laddat ner
från nätet.Jag lossade bränsleslangen till värmaren och satte en vinkel + 10 cm plastslang
och hällde in 10 ml bensin och då startade värmaren och gav ifrån sig ett grågrönt rökmoln.
Jag ska prova med att låta värmare vara igång 30 sekunder innan jag ansluter doserpumpen.
Återkommer efter provet.Någon som har köpt luftvärmare från Banggood.com med erfarenhet
om kvalitet och leveranstid.Vi kan ha en separat tank för diesel till värmaren.

Re: Luftvärmare Eberspächer BN2

InläggPostat: 21:13:33, 11-12-2018
av nordlander
Beställde en kina dieselvärmare idag faktiskt. Kan återkomma med rapport. Slutar nog på ca 2500:-

Re: Luftvärmare Eberspächer BN2

InläggPostat: 19:39:46, 12-12-2018
av PAL
Provkörde värmaren idag,lossade ena kabeln från doserpumpen och lät värmare vara igång
45 sekunder innan jag anslöt kabeln.Värmaren startade och började gå på full effekt efter
en stund.Monterade en strömbrytare för doserpumpen så ägaren får slå på doserpumpen 45
sekunder efter värmarstart.Om han kör mycket med traktorn borde man montera något tidrelä som slår på doserpumpen 45 sekunder efter värmarstart.Tack till Torjorn får tipset.

Re: Luftvärmare Eberspächer BN2

InläggPostat: 15:15:05, 07-01-2019
av vazman 67
Ang kinesvärmare så har haft en liggande nåt år,efter långt sendrag är den nu monterad i en liten hjullastare,funkar finfint.

Gillar det med variabel fart på fläkt och värme,och framför allt en enkel manöverdosa som inte blinkar efter strömmen vart bruten.. 2 KW,går relativt tyst.

En sån här är det,tror den kostade 1600:- nåt på ebay

Bild
Bild

Re: Luftvärmare Eberspächer BN2

InläggPostat: 20:09:33, 08-01-2019
av PAL
Kollar på Ebay om Eberspächern slutar fungera.Tack för informationen om kina värmaren.

Re: Luftvärmare Eberspächer BN2

InläggPostat: 11:06:51, 20-04-2019
av vazman 67
Efter ca 40 timmars gångtid i vinter på kinesvärmaren kan jag konstatera att vid -25 fick jag knacka igång bränslepumpen 1 gång,och glödstiftet har pajjat. Hände i samband med att huvudströmmen bröts med värmaren igång.

2 nya stift har kommit,lär väl bli kallt innan det blir monterat :smile:
Bild