Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerBelos/Gravely/Irus[Belos/Gravely/Irus] Allmänt

Har börjat digitalisera reservdelslistor mm

4 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera allmäna teman rörande Belos/Gravely/Irus här

BlackLight (trådstartaren)

#1 » 18:45:09, 30-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej alla.

Jag har som smått börjat digitalisera reservdelslistor till filer där man kan markera text för att göra det enklare att t.ex. kopiera ett originalnummer eller liknande till forum mm.
Ett led i detta är också att den långsiktiga planen är en sökbar Excel-fil där innehållet är sökbart för att hitta vilken del som är gemensam i hela maskinsortimentet, med tilläggsinformation som inte framgår i reservdelslistorna såsom lagerbeteckningar, storlekar på remmar, storlekar på vissa bultar mm.

Fråga:
Skulle det vara intressant för forumet om jag la "lite" tid på detta, eller?
"Grannen" (nja, inte riktigt. 10 min promenad dit) är nämligen densamme som köpt Peter's (autorep)'s lager med Belos-delar och tillhörande dokumentation.
Så basmaterial finns.
Tum (" och ') är ett tecken på att djävulen faktiskt finns...

7 personer gillar det här inlägget.
BlackLight
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:58:35, 08-09-2014
Ort: Orsa, Dalarna
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Belos 252 MAG 1045



mr belos

#2 » 19:48:56, 30-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bra att nån tog hand om prylarna

Hoppas han har under tak för att bevara saker
Samt enkel att göra affärer med

1 person gillar det här inlägget.
mr belos
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:39:00, 27-05-2014
Ort: Uppland
Maskin: belos ,gravely

QV_

#3 » 20:08:21, 30-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Håller ju på med motsvarande fast till Amazon och i mitt fall så scannar jag dessa listor/sidor med 400dpi för att OCR funktionen skall kunna jobba bättre.
Men jag scannar tusentals sidor så att göra något manuellt faller bort helt.

OCR funktionen blir helt OK även på 300DPI men just masterlistorna tenderat att ha ett något mindre typsnitt.

KB scannar i 300DPI gråskala/färg så är det jag använder. Är det OK för dom så är det bra för mig.
Man skall scanna i gråskala/färg.
Bilder blir bättre i gråskala istället för svart/vit
Även textmassan blir mera vilsam för ögat och man kan skumma igenom texterna när man rullar den över skärmen om det är gjort i gråskala.
Att filerna blir "större" är inget som bekymrar mig.
Man kan tydligen "gråskala" svart/vita scanningar efteråt men det är inget jag har försökt mig på.

Visst finns det ett intresse. Men idag har jag inget för jag äger ingen Belos.
Vill jag ha något ur en pärm så scannar jag alltid hela pärmen. Så jag har längder på alla bladfjädrar till lastbilspaketen... Inget jag har någon användning av men uppgifterna fanns i pärmen tillsammans med alla kardaner så då vart det så! Med det vill jag säga att man skall inte bara scanna vad man själv tycker är relevant. Man vet aldrig vad läsaren av uppgifterna har för sig.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.

1 person gillar det här inlägget.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

dc_lindberg

#4 » 20:21:56, 30-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du vet du blir både helgonförklarad och kanoniserad om du tar dig an ett så oerhört värdefullt arbete :thummar:


Nu hoppas jag att grannen din har planer på (konkreta sådan) att axla det som Peter startade som jag "kickade igång" honom med genom att han tog hand om lite delar som jag hade.


Moderna, nya, maskiner kan helt enkelt inte mäta sig med de gamla Belos och Gravely; även om S.E.P., BCS, Irus, m.fl. tillverkar "liknande" produkter idag, så är de av betydligt vekare konstruktioner. Swedol/Nima har sin egen variant av bockad tunn-plåt...
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11


Återgå till [Belos/Gravely/Irus] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se