Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerBelos/Gravely/Irus[Belos/Gravely/Irus] Allmänt

Frågor och hjälp till en ny Gravelyägare

19 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera allmäna teman rörande Belos/Gravely/Irus här

mr belos

#16 » 12:58:14, 31-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kultur

1 person gillar det här inlägget.
mr belos
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:39:00, 27-05-2014
Ort: Uppland
Maskin: belos ,gravely



swetom2011 (trådstartaren)

#17 » 13:57:08, 31-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

En överraskning - broms/styrbromsar

Skulle skruva av ett hjul idag. Fungerade inte, får köpa mig hylsor i "tum" först.

En överraskning fick jag i alla fall, varje hjul har en broms, det finns en liten hävarm som inte är anslutet till någonting. Hur är det tänkt att fungera och vilka spakar fattas?

Svårt att ta bilder just nu innan hjulet är borta.
swetom2011
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 05:29:30, 05-08-2013
Ort: Salem i södra Tyskland
Sverige
Maskintyp: Kompakttraktorer
Maskin: Agria 1700 (1956)
Gravely 566 / C12 (1975)

swetom2011 (trådstartaren)

#18 » 08:49:34, 05-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej, det går långsamt vidare. Vi har ingen snö här i Sydtyskland så snöbladet som jag skrev om i ett tidigare inlägg står, så att säga, i källaren och rostar

Jag har nu ägnat mig åt sulkyn i stället. På avstånd ser den möjligen ut som en original Gravely sulky med ratt men tittar man på den lite närmare, finns det en hel del skillnader. I alla fall om man jämför med bilderna jag fann under GravelyManuals.com, se bilderna nedan.

    Draget : På en original Gravely kopplas sulky på vid den bakre hitchen. I mitt fall "under motorn". Verkar vara likt ett Belosdrag
    Sitsen : Här har jag en fjädrad ”traktorsits” monterad på ett stabilt stöd. På en Gravely är det en ”plåtsits” monterad på en bladfjäder
    Axlar och hjul : På en Gravely har de muttrar för att låsa fast dom, i mitt fall sprintar
    . . . . .

Bild
Bild
Bild
Bild
    I alla fall, jag demonterade sulkyn komplett och blästrade all delar. Hjulen fick nya kullager och de andra styrlederna, nya glidlager av brons. Dessutom satt jag dit ett antal smörjnipplar. Där det var möjligt skar jag också om gängorna för att kunna använda metriska skruvar i stället för tumstorlekar som är lite svårt att få tag på i Tyskland. Online går det naturligtvis men oftast har de en minimumbeställning på t.ex. 20 skruvar även om man bara behöver en eller två. I byn där jag bor finns det en affär, "leksaker" för kvinnor och barn i bottenvåningen och leksaker för oss "killar" i källaren. De är otroligt välsorterade och man kan nästan hitta vilken skruv, mutter eller bricka som helst (metrisk, i stål, galvade, rostfritt osv.) och köpa dem styckvis. Dessutom har de ett rätt gott utbud av maskiner från Metabo, Bosch blå och DeWalt. Otroligt värdefullt.

    Bytte ut alla skruvar brickor och muttrar, så det blir som nytt.

    Bild

    Allt "upphängt" för målning.

    Bild
    Bild

    Nya bussningar i brons
    Bild
    Bild

    Detalj av drag och styrning
    Bild
    Bild
    Bild

    Nästan färdigt men sitsen fattas. I förgrunden syns förresten bromstrumman till en av Gravelyn's hjul. Som jag skrev i ett tidigare inlägg hade min Gravely styrbromsar även om dom aldrig har använts. Där får jag hitta på något, men mer om det senare.

    Bild

    Jag har nu börjat titta på Gravelyn's hjul och fälgar, men det får bli en ny tråd. Kan behöva lite hjälp med det.

    3 personer gillar det här inlägget.
    swetom2011
    Fler än 100 inlägg
     
    Blev medlem: 05:29:30, 05-08-2013
    Ort: Salem i södra Tyskland
    Sverige
    Maskintyp: Kompakttraktorer
    Maskin: Agria 1700 (1956)
    Gravely 566 / C12 (1975)

    igelkottar

    #19 » 11:10:39, 05-02-2020
    • Överför markerat ord till lexikonet

    Den blir bättre än som ny. :thummar:
    Bild
    /Lillen

    "Jag bryr mig faktiskt inte om vad folk tycker.
    Jag gör vad jag har lust med."

    Julia Child (1912–2004), ameri-
    kansk kock och kokboksförfattare
    Användarvisningsbild
    igelkottar
    Fler än 500 inlägg
     
    Blev medlem: 13:53:53, 31-01-2008
    Ort: Skövde
    Sverige
    Maskintyp: Ej angivet
    Maskin: Gutbrod 1050 Trädgårdstraktor m. Skopa, snöschaktblad och borstaggregat.


    Återgå till [Belos/Gravely/Irus] Allmänt

    Vilka är online

    Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



    Älmeboda Maskinservice

    OilQuick

    TK Traktordelar

    Klaravik

    Crazyride

    Bra Verktyg

    Motrab

    Engcon

    Scandcut

    Astrak

    Olsson Parts

    Nya och begagnade
    truckar på vstruck.se