Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerBelos/Gravely/Irus[Belos/Gravely/Irus] Allmänt

Köpt mig en Belos 284, behöver lite tips & råd...

43 inlägg • Sida 2 av 3
Diskutera allmäna teman rörande Belos/Gravely/Irus här

zeusl (trådstartaren)

#16 » 12:51:01, 05-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

BlackLight skrev:Som mr belos säger så är det troligen så att den olja som läckt ut genom packboxen runt PTO-axeln har blandats med vatten som trängt in och sen blivit oljevälling.
Byt packbox. Har dem på lagret.
Och byt växellådsolja! Öppna den lilla luckan på den bakre delen av nosen för att få ut det sista. Spola gärna uppåt med fotogen för att få ut den sista vällingen.

Ja, det är vid det röda strecket du ska mäta.
Om paddan dock stått med vattenbemängd olja så kan det vara smart att plocka isär kopplingen och kontrollera så att beläggen inte rostat fast mellan skivorna.

Vad gäller draget.
Jag kan kolla om jag har ett sådant stag löst.
Efter att ha jobbat med 284:ans drag ett tag så känns det mer som att Belos ville spara in på bearbetning snarare än att göra en förbättrad produkt. Själv gillar jag BTD-draget mycket mer.

Tror snarare att det är packboxen vid utgående axel på paddan som spökar. Sällan jag sett att de läcker överhuvud taget, faktiskt.


Ska byta olja i helgen så får vi se hur den ser ut. Hur var det med packboxen, måste jag riva "allt", eller kommer jag åt framifrån?

Kan man sätta BTD-drag på 284? Passar det rakt av?

Jag var lite sugen på om man kan montera vanlig dragkula (bilsläp) på nåt sätt? Såg nån bild där man byggt om sitt-sulkyn, men det vill jag inte göra...
Hitta en Belosvagn på Gotland lär ju inte hända...

1-2 spaken, när den är i "friläge" så kan man fortfarande köra om man flyttar färdriktningsväljaren, det ska vara så alltså? Vilken växel går den på då? Får man köra så?

Framskärmarna, är det samma som till 275'an? Är det till coh med så att det är samma kaross på 275 och 284?

Många frågor igen, men jag tror jag börjar få rätsida på maskinen och hur den funkar. Det kommer säkert bli fler frågor när jag väl får börja använda den, ska flytta om några veckor och då blir det mer praktik än teori...
zeusl
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:10:09, 11-04-2020
Ort: Visby, Gotland.
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Volvo 350 Boxer industrimodell
Belos 284 med Kohler K321 14hk från 1983
Arboga UM400 - Universalmaskin
Mafell MU - Hyvel



BlackLight

#17 » 21:49:25, 07-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

zeusl skrev:
BlackLight skrev:Som mr belos säger så är det troligen så att den olja som läckt ut genom packboxen runt PTO-axeln har blandats med vatten som trängt in och sen blivit oljevälling.
Byt packbox. Har dem på lagret.
Och byt växellådsolja! Öppna den lilla luckan på den bakre delen av nosen för att få ut det sista. Spola gärna uppåt med fotogen för att få ut den sista vällingen.

Ja, det är vid det röda strecket du ska mäta.
Om paddan dock stått med vattenbemängd olja så kan det vara smart att plocka isär kopplingen och kontrollera så att beläggen inte rostat fast mellan skivorna.

Vad gäller draget.
Jag kan kolla om jag har ett sådant stag löst.
Efter att ha jobbat med 284:ans drag ett tag så känns det mer som att Belos ville spara in på bearbetning snarare än att göra en förbättrad produkt. Själv gillar jag BTD-draget mycket mer.

Tror snarare att det är packboxen vid utgående axel på paddan som spökar. Sällan jag sett att de läcker överhuvud taget, faktiskt.


Ska byta olja i helgen så får vi se hur den ser ut. Hur var det med packboxen, måste jag riva "allt", eller kommer jag åt framifrån?


Tror du kan dra ut den framifrån, men gör det först efter att du tömt växellådan på olja.

zeusl skrev:Kan man sätta BTD-drag på 284? Passar det rakt av?


Tror det, men har inte provat. Bultdelningen är säkert densamma, men du måste flytta över fästena för bromswirena. Har inte hunnit experimentera med detta än.

zeusl skrev:Jag var lite sugen på om man kan montera vanlig dragkula (bilsläp) på nåt sätt? Såg nån bild där man byggt om sitt-sulkyn, men det vill jag inte göra...
Hitta en Belosvagn på Gotland lär ju inte hända...


Är du lite finulig med svetsen så kan du nog fippla till en dragkule-adapter. Alternativt köper du en lös kula på Biltema och svarvar ner den så att du får ner den i tapp-hålet på 284:ans vanliga drag. Sen får du nog stå på dragstången, men det antar jag att du löser...

zeusl skrev:1-2 spaken, när den är i "friläge" så kan man fortfarande köra om man flyttar färdriktningsväljaren, det ska vara så alltså? Vilken växel går den på då? Får man köra så?


Ja, det är för att huvudaxeln går rakt igenom snäckväxelns "worm gear" (svenska...?) och drar med sig den lite grann. 1 - 2 spaken ska alltid ligga i något av lägena när man använder ett drivet redskap eller ska köra maskinen, annars kan man paja planetväxeln.

zeusl skrev:Framskärmarna, är det samma som till 275'an? Är det till coh med så att det är samma kaross på 275 och 284?


Oklart, men å andra sidan är de ju inte ett jättejobb att tillverka.
Nej, det är inte samma karross. 284:an är den maskin som är minst interkompatibel med delar.

zeusl skrev:Många frågor igen, men jag tror jag börjar få rätsida på maskinen och hur den funkar. Det kommer säkert bli fler frågor när jag väl får börja använda den, ska flytta om några veckor och då blir det mer praktik än teori...
Tum (" och ') är ett tecken på att djävulen faktiskt finns...
BlackLight
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:58:35, 08-09-2014
Ort: Orsa, Dalarna
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Belos 252 MAG 1045

zeusl (trådstartaren)

#18 » 08:22:25, 08-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

BlackLight skrev:
Ja, det är vid det röda strecket du ska mäta.
Om paddan dock stått med vattenbemängd olja så kan det vara smart att plocka isär kopplingen och kontrollera så att beläggen inte rostat fast mellan skivorna.

Tror snarare att det är packboxen vid utgående axel på paddan som spökar. Sällan jag sett att de läcker överhuvud taget, faktiskt.


Tack!

Jag kollade oljan i växellådan genom att tappa ur ca 1 DL, inget vatten eller filmjölk. Det var ren o fin olja. Stickan säger samma sak.
Så jag plockade isär slirkopplingen på paddan istället, och det luktade precis som det gjorde i vinkelväxeln på paddan. Gammal olja...

Så jag tror att oljan som var i krafturtaget kommer från paddan. Jag gjorde rent slirkopplingen, hur vet man att friktionsplattorna är okej?
Delar till paddan, packbox och packningar, vad det nu är som ska bytas, är det något du har Blackligt?
Jag vet inte om det kan ha varit fel olja som var för tunn, eftersom det ska vara SAE90... Jag får väl testa o se om det händer igen...
Bild
Originalets URL: https://i.ibb.co/G38y7Tr/IMG-1847-Medium.jpg
zeusl
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:10:09, 11-04-2020
Ort: Visby, Gotland.
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Volvo 350 Boxer industrimodell
Belos 284 med Kohler K321 14hk från 1983
Arboga UM400 - Universalmaskin
Mafell MU - Hyvel

mr belos

#19 » 11:24:54, 08-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

ser bra ut.
mr belos
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:39:00, 27-05-2014
Ort: Uppland
Maskin: belos ,gravely

BlackLight

#20 » 21:25:27, 08-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

zeusl skrev:
BlackLight skrev:
Ja, det är vid det röda strecket du ska mäta.
Om paddan dock stått med vattenbemängd olja så kan det vara smart att plocka isär kopplingen och kontrollera så att beläggen inte rostat fast mellan skivorna.

Tror snarare att det är packboxen vid utgående axel på paddan som spökar. Sällan jag sett att de läcker överhuvud taget, faktiskt.


Tack!

Jag kollade oljan i växellådan genom att tappa ur ca 1 DL, inget vatten eller filmjölk. Det var ren o fin olja. Stickan säger samma sak.
Så jag plockade isär slirkopplingen på paddan istället, och det luktade precis som det gjorde i vinkelväxeln på paddan. Gammal olja...

Så jag tror att oljan som var i krafturtaget kommer från paddan. Jag gjorde rent slirkopplingen, hur vet man att friktionsplattorna är okej?
Delar till paddan, packbox och packningar, vad det nu är som ska bytas, är det något du har Blackligt?
Jag vet inte om det kan ha varit fel olja som var för tunn, eftersom det ska vara SAE90... Jag får väl testa o se om det händer igen...
Bild



Friktionsskivorna är ok så länge de är typ 2 mm kvar och inte börjat lösa upp sig. Smek av anliggningsytorna med stålborsten på vinkelslipen och plocka ihop med lite vanlig 10W30 olja mellan, mest för rostskyddet.

Har visserligen lite delar till paddan, men får kolla pärmarna då. På den vertikala axeln är det två lager och en packbox, på den horisontella även där två lager och en packbox samt en O-ring.
Måste mäta och dona först, men det är inte omöjligt att det ligger på lagret. Dock upptagen en tid framöver nu, får se om det blir framåt den 20:e.
Tum (" och ') är ett tecken på att djävulen faktiskt finns...
BlackLight
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:58:35, 08-09-2014
Ort: Orsa, Dalarna
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Belos 252 MAG 1045

zeusl (trådstartaren)

#21 » 07:14:45, 09-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

BlackLight skrev:Friktionsskivorna är ok så länge de är typ 2 mm kvar och inte börjat lösa upp sig. Smek av anliggningsytorna med stålborsten på vinkelslipen och plocka ihop med lite vanlig 10W30 olja mellan, mest för rostskyddet.

Har visserligen lite delar till paddan, men får kolla pärmarna då. På den vertikala axeln är det två lager och en packbox, på den horisontella även där två lager och en packbox samt en O-ring.
Måste mäta och dona först, men det är inte omöjligt att det ligger på lagret. Dock upptagen en tid framöver nu, får se om det blir framåt den 20:e.


Okej, jag trodde inte att det fick vara olja där för friktionens skull.
Det är ingen panik med delarna, jag sätter ihop det och provar. Jag kommer inte att kunna testa grejerna ordentligt förrän om en månad i alla fall.
zeusl
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:10:09, 11-04-2020
Ort: Visby, Gotland.
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Volvo 350 Boxer industrimodell
Belos 284 med Kohler K321 14hk från 1983
Arboga UM400 - Universalmaskin
Mafell MU - Hyvel

mr belos

#22 » 08:57:44, 09-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

på de gamla paddorna badar lagret i olja.
hela nosen är som en oljedusch

du har en gammal padda.
så den saknar nog olja.
284 paddor är svarta.

ev får du byta till kapslat lager så du har kvar smörjning.
eller droppa på lite då o då när du tar av paddan.

men sånt här glömmer man lätt.
även äldre rävar som jag glömmer
mr belos
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:39:00, 27-05-2014
Ort: Uppland
Maskin: belos ,gravely

zeusl (trådstartaren)

#23 » 17:45:51, 09-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

mr belos skrev:på de gamla paddorna badar lagret i olja.
hela nosen är som en oljedusch

du har en gammal padda.
så den saknar nog olja.
284 paddor är svarta.


Jaha, så man tog fram en ny padda till 284'an? Den har jag nog inte sett någon bild på.
Det hade såklart varit lite roligt att ha.

Finns det någon höjdjustering på min gamla padda? Jag låste i något blad om att man kunde plocka bort distanser eller liknande? På min padda ser det ut sitta två brickor ovan kniven.
zeusl
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:10:09, 11-04-2020
Ort: Visby, Gotland.
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Volvo 350 Boxer industrimodell
Belos 284 med Kohler K321 14hk från 1983
Arboga UM400 - Universalmaskin
Mafell MU - Hyvel

mr belos

#24 » 20:04:40, 09-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ingen större skillnad på paddor
Bara lite kantigare
Andra kullager o nån säkerhetsspärr i klokoppling
Så kniven inte alltid kan snurra
I onödigt läge

Du kan va nöjd med din maskinuppsättning
mr belos
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:39:00, 27-05-2014
Ort: Uppland
Maskin: belos ,gravely

zeusl (trådstartaren)

#25 » 15:13:18, 16-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Började läcka bensin när jag var ute och testkörde, plockade bort luftburken och bensinslangen från pumpen(?) var visst lite sliten... :D
Bild
Originalets URL: https://i.ibb.co/DtkQ6pk/IMG-1876-Medium.jpg


Har gjort rent allt och gjorde rent förgasaren också när jag ändå var där och skruvade.
Satte ihop allt och maskinen går bra igen, men är väldigt känslig på gasen, det upplevde jag inte innan, snarare tvärtom, tidigare kunde jag inte få upp den i fullt varv (tyckte jag). Nu är det nästan så jag tycker att den rusar... Drar jag på lite gas, på reglaget på styret, så ökar maskinen i varv efter att jag släppt gasen... :uupps:
Jag ändrade inte inställning på munstycket eller tomgången, men vad är det man ställer med denna skruv?
Bild
Originalets URL: https://i.ibb.co/4ZXS806/f-rgasare.jpg

(Detta var innan jag gjorde rent)

Är det något annat som påverkar känsligheten i gasen? Det finns lite olika hål att sätta fjäderpinnen som går från gaswiren till spjället på förgasaren. Om jag ska ändra där?
Jag behöver visst en ny slang från vevhusventilationen också, den är tejpad... (hål i slangen). Finns det på lager?
zeusl
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:10:09, 11-04-2020
Ort: Visby, Gotland.
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Volvo 350 Boxer industrimodell
Belos 284 med Kohler K321 14hk från 1983
Arboga UM400 - Universalmaskin
Mafell MU - Hyvel

BlackLight

#26 » 22:53:14, 16-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nej, ändra inget med fjädern den ställer in hur gasen ska svara mot varvtalsregulatorn.

Inringad detalj reglerar bränsle för tomgång.

Kolla om det glappar onormalt mycket i gasspjällaxeln.
Tum (" och ') är ett tecken på att djävulen faktiskt finns...
BlackLight
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:58:35, 08-09-2014
Ort: Orsa, Dalarna
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Belos 252 MAG 1045

zeusl (trådstartaren)

#27 » 07:55:18, 17-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

BlackLight skrev:Nej, ändra inget med fjädern den ställer in hur gasen ska svara mot varvtalsregulatorn.

Inringad detalj reglerar bränsle för tomgång.

Kolla om det glappar onormalt mycket i gasspjällaxeln.


Okej, jag trodde att det var skruven över den inringade som sköter tomgången. Den övre trycker på grundläget på gasspjället...
Jag ska kolla fjädern, jag kanske satte tillbaka i fel inställning, jag trodde att hålen var för att kunna justera glappet när fjädern blir utsliten... :)
zeusl
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:10:09, 11-04-2020
Ort: Visby, Gotland.
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Volvo 350 Boxer industrimodell
Belos 284 med Kohler K321 14hk från 1983
Arboga UM400 - Universalmaskin
Mafell MU - Hyvel

zeusl (trådstartaren)

#28 » 07:41:06, 05-06-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag ställde varvtalsregulatorn enligt manualen och den har gått perfekt, har klippt lite nu när vi kommit till nya huset. Belosen verkar tugga genom typ allt... :grin:

MEN efter 20 min klippning igår så sjönk motorvarvet för att stanna och nu går den bara om jag har choken fullt utdragen, så det borde betyda att den inte får bränsle klokt.
Med choken ute så kan jag gasa precis som vanligt, trycker jag in choken så kan den klara att gå på tomgång men så fort jag petar på gasen så dör den.

Finns det något speciellt jag ska kolla eller är det att leta efter tjuvluft med t.ex. startgas? Jag hade problem med igensatt bränslefilter tidigare, jag har kollat filtret och det är rent, men det kan sitta nåt i bensinkranen, har inte hunnit kolla om jag har ett bra flöde från slangen. Jag har inte ändrat några munstycken eller vridit på några ställskruvar på förgasaren.
Jag gjorde rent förgasaren när jag hade den isär för en månad sedan, den har ju gått bra tills nu...
zeusl
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:10:09, 11-04-2020
Ort: Visby, Gotland.
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Volvo 350 Boxer industrimodell
Belos 284 med Kohler K321 14hk från 1983
Arboga UM400 - Universalmaskin
Mafell MU - Hyvel

mr belos

#29 » 09:13:18, 05-06-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Var tanken rengjord när du började med ren förgasare
?
mr belos
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:39:00, 27-05-2014
Ort: Uppland
Maskin: belos ,gravely

BlackLight

#30 » 10:33:51, 05-06-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Plocka loss tanken och kranen. Gör rent,blås ledningarna fram till och efter pumpen.
Glappar förgasaren i spjällaxeln?
Tum (" och ') är ett tecken på att djävulen faktiskt finns...
BlackLight
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:58:35, 08-09-2014
Ort: Orsa, Dalarna
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Belos 252 MAG 1045


Återgå till [Belos/Gravely/Irus] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se