BlackLight skrev:Som mr belos säger så är det troligen så att den olja som läckt ut genom packboxen runt PTO-axeln har blandats med vatten som trängt in och sen blivit oljevälling.
Byt packbox. Har dem på lagret.
Och byt växellådsolja! Öppna den lilla luckan på den bakre delen av nosen för att få ut det sista. Spola gärna uppåt med fotogen för att få ut den sista vällingen.
Ja, det är vid det röda strecket du ska mäta.
Om paddan dock stått med vattenbemängd olja så kan det vara smart att plocka isär kopplingen och kontrollera så att beläggen inte rostat fast mellan skivorna.
Vad gäller draget.
Jag kan kolla om jag har ett sådant stag löst.
Efter att ha jobbat med 284:ans drag ett tag så känns det mer som att Belos ville spara in på bearbetning snarare än att göra en förbättrad produkt. Själv gillar jag BTD-draget mycket mer.
Tror snarare att det är packboxen vid utgående axel på paddan som spökar. Sällan jag sett att de läcker överhuvud taget, faktiskt.
Ska byta olja i helgen så får vi se hur den ser ut. Hur var det med packboxen, måste jag riva "allt", eller kommer jag åt framifrån?
Kan man sätta BTD-drag på 284? Passar det rakt av?
Jag var lite sugen på om man kan montera vanlig dragkula (bilsläp) på nåt sätt? Såg nån bild där man byggt om sitt-sulkyn, men det vill jag inte göra...
Hitta en Belosvagn på Gotland lär ju inte hända...
1-2 spaken, när den är i "friläge" så kan man fortfarande köra om man flyttar färdriktningsväljaren, det ska vara så alltså? Vilken växel går den på då? Får man köra så?
Framskärmarna, är det samma som till 275'an? Är det till coh med så att det är samma kaross på 275 och 284?
Många frågor igen, men jag tror jag börjar få rätsida på maskinen och hur den funkar. Det kommer säkert bli fler frågor när jag väl får börja använda den, ska flytta om några veckor och då blir det mer praktik än teori...