Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerBelos/Gravely/Irus[Belos/Gravely/Irus] Allmänt

Köpt mig en Belos 284, behöver lite tips & råd...

43 inlägg • Sida 1 av 3
Diskutera allmäna teman rörande Belos/Gravely/Irus här

zeusl (trådstartaren)

#1 » 18:18:27, 01-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då har jag också skaffat mig en Belos 284 med lite tillbehör. :grin:
Den verkar ha rullat på Gotland under sin livstid, och kommer få fortsätta med det. :)

Jag kan inget om dessa maskiner så jag behöver alla tips och råd som jag kan få.
Kan man utläsa något från Spec.nr, Modell.no eller serie.nr?

Den startar lätt och går fint. Har inte hunnit testa tillbehören ännu, tänkte att jag skulle göra en liten service på den och fräscha upp den lite.
Är det något man ska tänka på vad det gäller tillbehören? Smörjas, olja? (Plog/Schaktblad, Lilla snöslungan, Borste, Klippaggregat (Paddan)).
Gräsklipparen (Paddan) är det väl främst som kommer få jobba i närtid, kanske borsten, som är väldigt slut, går det att få tag i nya borst? (Jag såg nån video på det, man var tvungen att lägga några distanser fattade jag det som?)

Batteriet är kasst, ger bara 6v, men maskinen startar... :) Funkar det med ett vanligt bilbatteri? 12v 60Ah?
Batteriet som sitter nu är på 12v 26Ah. (Men ger bara 6v)

Jag har även möjlighet att köpa stora klippaggregatet, vad kan det vara värt?
Är det stor skillnad mot paddan? (Förutom bredden) Jag kommer att klippa både "vanlig" gräsmatta och lite tuffare, typ änge/vildvuxet.

Snökedjor antar jag är ett måste på vintern så bör man ha?

Många frågor så ni får stå ut med en nybörjare i Belosvärlden...

Bild
Originalets URL: https://i.ibb.co/jHxBgNT/IMG-1782-Medium.jpg
Bild
Originalets URL: https://i.ibb.co/JnMx58c/IMG-1776-Medium.jpg
Bild
Originalets URL: https://i.ibb.co/VWRfFfP/IMG-1784-Medium.jpg
Bild
Originalets URL: https://i.ibb.co/mtdzJJ2/IMG-1795-Medium.jpg
Bild
Originalets URL: https://i.ibb.co/1QfLqXs/IMG-1796-Medium.jpg
Bild
Originalets URL: https://i.ibb.co/12J17h1/IMG-1767-Medium.jpg

1 person gillar det här inlägget.
zeusl
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:10:09, 11-04-2020
Ort: Visby, Gotland.
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Volvo 350 Boxer industrimodell
Belos 284 med Kohler K321 14hk från 1983
Arboga UM400 - Universalmaskin
Mafell MU - Hyvel



mr belos

#2 » 18:26:40, 01-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fin liten start på maskinpark
Det mesta är som meccano
Man kan plocka isär o göra rent o smörja
Sen ev byte lager
Efter hopplock kan de gå 40 år till i privat bruk
Då det ej blir så mycket mer än ett par arbetsveckor a 40h på ett år

Lycka till
mr belos
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:39:00, 27-05-2014
Ort: Uppland
Maskin: belos ,gravely

BlackLight

#3 » 21:48:10, 01-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Svarar nog sekvensiellt, då det var många frågor på en och samma gång nu...

zeusl skrev:Då har jag också skaffat mig en Belos 284 med lite tillbehör. :grin:
Den verkar ha rullat på Gotland under sin livstid, och kommer få fortsätta med det. :)


Belos går i ur och skur, oavsett landskap... ;)

zeusl skrev:Jag kan inget om dessa maskiner så jag behöver alla tips och råd som jag kan få.
Kan man utläsa något från Spec.nr, Modell.no eller serie.nr?


Motorns serienummer och etikett sitter på fläktkåpans övre del. Du har en Kohler K321AQS.
Maskinens typskylt sitter på växellådans övre del, precis framför motorn.

zeusl skrev:Den startar lätt och går fint. Har inte hunnit testa tillbehören ännu, tänkte att jag skulle göra en liten service på den och fräscha upp den lite.
Är det något man ska tänka på vad det gäller tillbehören?


Byt olja, smörj där det går trögt eller gnisslar, kolla att slirkopplingen sitter fast på axeln och att den slirar vid ca 110Nm.

zeusl skrev:Smörjas, olja?
(Plog/Schaktblad,
Lilla snöslungan,
Borste,
Klippaggregat (Paddan)).


Plog/Schaktblad: Kräver ingen nämnvärd vård. Kolla så att glidtallrikarna är i gott skick.
Lilla snöslungan: Smörj kedjan för tornets riktningsomställare, smörj eventuellt wiren, plocka loss matarvalsen och kolla så att lagren i ändarna går lätt, ta ur axeln ur matarvalsen och se så att den löper lätt genom växeln, annars fungerar inte slirkopplingen i valsens ändar. Byt olja i växeln. Lyssna på lagret till fläkten när valsen ändå är borta.

zeusl skrev:Gräsklipparen (Paddan) är det väl främst som kommer få jobba i närtid, kanske borsten, som är väldigt slut, går det att få tag i nya borst? (Jag såg nån video på det, man var tvungen att lägga några distanser fattade jag det som?)


Nya borst går att få tag på. Tror en omklädning går på runt 1500-2000.

zeusl skrev:Batteriet är kasst, ger bara 6v, men maskinen startar... :) Funkar det med ett vanligt bilbatteri? 12v 60Ah?
Batteriet som sitter nu är på 12v 26Ah. (Men ger bara 6v)


Byt batteri. Biltema har ett bra på 12v 45Ah som passar prima.

zeusl skrev:Jag har även möjlighet att köpa stora klippaggregatet, vad kan det vara värt?
Är det stor skillnad mot paddan? (Förutom bredden) Jag kommer att klippa både "vanlig" gräsmatta och lite tuffare, typ änge/vildvuxet.


Är aggregatet i bra skick, utan glapp i växeln, lagren till knivaxlarna är hela och plåten är ok så runt 3500-5000.
RK126 fungerar prima till de flesta villagräsmattor, men storleken gör ju att finliret kan bli knepigt. Man "lär om" sin egen gräsmatta.

zeusl skrev:Snökedjor antar jag är ett måste på vintern så bör man ha?


Inte nödvändigtvis. Jag har kört min Belos 252 utan, men jag har traktormönstrade däck.
272+ brukar ha litet mönster och ganska torra däck vid det här laget, så det är nog att föredra, dock.


zeusl skrev:Många frågor så ni får stå ut med en nybörjare i Belosvärlden...


Forum är till för att diskutera och svara på frågor. Bättre att fråga än att köra sönder saker.
Tum (" och ') är ett tecken på att djävulen faktiskt finns...
BlackLight
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:58:35, 08-09-2014
Ort: Orsa, Dalarna
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Belos 252 MAG 1045

mr belos

#4 » 02:18:26, 02-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det inte en hundätare enl bild?
mr belos
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:39:00, 27-05-2014
Ort: Uppland
Maskin: belos ,gravely

zeusl (trådstartaren)

#5 » 06:54:47, 02-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack @BlackLight för väldigt utförligt svar! Uppskattas!

mr belos skrev:Är det inte en hundätare enl bild?

Ja det är det! (Varför kallar man den så?)

Ett par frågor till som poppade upp under natten:

Vad tankar man, vanlig 95? Eller 98? Tillsats?

Det här med swiftamatic, vad innebär det?

Det rann ut lite olja ur kraftutaget när jag tog bort klippaggregatet, är det normalt?
zeusl
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:10:09, 11-04-2020
Ort: Visby, Gotland.
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Volvo 350 Boxer industrimodell
Belos 284 med Kohler K321 14hk från 1983
Arboga UM400 - Universalmaskin
Mafell MU - Hyvel

mr belos

#6 » 08:16:21, 02-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tror att det är för att den tar allt som är ivägen
Swiftamatic innebär att den har hög o lågväxel
Där vä spak går ner mot hjulaxeln
Hur mkt olja läckte ut?
Kan va en packbox för axeln som börjar ge vika
Efter 30 år

Ang bensin till kohler vet jag ej
Men jag har tillsats i bensinen till alla mina äldre
4 taktare
mr belos
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:39:00, 27-05-2014
Ort: Uppland
Maskin: belos ,gravely

zeusl (trådstartaren)

#7 » 16:22:03, 02-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Haha, okej... :)

Jag hittade typskylten! Jag har nr 284 218

Svårt att säga hur mycket olja, det ösregnade så allt var dyngsurt, men gissar grovt på en halv dl.

Det kom några droppar (så pass att det droppade från fläktkåpan) olja ur vevhusventilationen(?) bakom luftfiltret, under förgasaren. Väldigt tunn/flyktig, motorn var varm.
Glömde att lukta på oljan men kom på nu att det kan vara bensin i vevhuset om kranen är kass, den stod öppen... Lite olja kan det väl komma men inte så det fuktar och börjar droppa?

Vad är det för olja i växeln på paddan? Oljan som är där nu luktar fult och är inte uppe vid nivå så jag tänker väl att jag byter ut den helt.

Är det oljepåfyllning till växelådan? (Röret)
(Biltemabatteriet passade perfekt som du sa! 80-2451)
Bild
Originalets URL: https://i.ibb.co/PthQFp7/IMG-1798-Medium.jpg

Efter lite tvätt och fix så ser den i alla fall bättre ut... :)
Finns det någon som har eller kan göra dekaler och instruktionerna som sitter överallt?
Bild
Originalets URL: https://i.ibb.co/q0kzvfy/F-re-o-efter-vid-ink-p.jpg

Var ju tvungen att prova lite också...
Bild
Originalets URL: https://i.ibb.co/x3HS1JB/IMG-1810-Medium.jpg

2 personer gillar det här inlägget.
zeusl
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:10:09, 11-04-2020
Ort: Visby, Gotland.
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Volvo 350 Boxer industrimodell
Belos 284 med Kohler K321 14hk från 1983
Arboga UM400 - Universalmaskin
Mafell MU - Hyvel

BlackLight

#8 » 23:35:04, 02-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

zeusl skrev:Haha, okej... :)

Jag hittade typskylten! Jag har nr 284 218

Svårt att säga hur mycket olja, det ösregnade så allt var dyngsurt, men gissar grovt på en halv dl.


Det ska inte komma ut någon olja alls där... Har nya packboxar på lagret.

zeusl skrev:Det kom några droppar (så pass att det droppade från fläktkåpan) olja ur vevhusventilationen(?) bakom luftfiltret, under förgasaren. Väldigt tunn/flyktig, motorn var varm.
Glömde att lukta på oljan men kom på nu att det kan vara bensin i vevhuset om kranen är kass, den stod öppen... Lite olja kan det väl komma men inte så det fuktar och börjar droppa?


Börja med att byta olja och göra rent i vevhusventilationen.

zeusl skrev:Vad är det för olja i växeln på paddan? Oljan som är där nu luktar fult och är inte uppe vid nivå så jag tänker väl att jag byter ut den helt.


"GX80-90" står det på etiketterna.

zeusl skrev:Är det oljepåfyllning till växelådan? (Röret)
(Biltemabatteriet passade perfekt som du sa! 80-2451)
Bild
Originalets URL: https://i.ibb.co/PthQFp7/IMG-1798-Medium.jpg


Ja, du fyller på växellådsoljan där. Häll på ca 2 dl åt gången. Låt sjunka. Stickan sitter lite till vänster om där du hittade maskin-nr etiketten.

zeusl skrev:Efter lite tvätt och fix så ser den i alla fall bättre ut... :)
Finns det någon som har eller kan göra dekaler och instruktionerna som sitter överallt?
Bild
Originalets URL: https://i.ibb.co/q0kzvfy/F-re-o-efter-vid-ink-p.jpg


Har lite dekaler på lagret.

zeusl skrev:Var ju tvungen att prova lite också...
Bild
Originalets URL: https://i.ibb.co/x3HS1JB/IMG-1810-Medium.jpg


Övning ger färdighet. Träna på att lägga i kraftuttaget, så kommer grejerna att hålla. Lägg i P-broms, 1-2 spaken i mitten (frikopplad) och börja dra färdriktningsväljaren åt "Bakåt". När maskinen börjar vilja gå bakåt drar du snärtigt och distinkt i spaken för kraftuttag mot dig. Lite rassel är ok, och så fort du lagt i kraftuttaget lägger du i 1:an och därefter 2:an, beroende på vad du ska göra. Glöm inte heller att 1-2 spaken reglerar motorns utväxling, dvs. både drivhjul och aggregat.
Respektera att maskinen inte tänker själv, så kommer det att gå bra.
Tum (" och ') är ett tecken på att djävulen faktiskt finns...

1 person gillar det här inlägget.
BlackLight
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:58:35, 08-09-2014
Ort: Orsa, Dalarna
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Belos 252 MAG 1045

zeusl (trådstartaren)

#9 » 08:17:03, 03-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

BlackLight skrev:
zeusl skrev:
Svårt att säga hur mycket olja, det ösregnade så allt var dyngsurt, men gissar grovt på en halv dl.

Det ska inte komma ut någon olja alls där... Har nya packboxar på lagret.

Mycket jobb? Kan man riva framifrån? Någon som har en sprängskiss?

Lamellkopplingen som sitter på t.ex. klippaggregaten, med drivkuggen, hur funkar det? Är det ifall något skulle fastna/gå för tungt så man inte vrider sönder växellådan?
Har bara läst att den är svår att få tag i...

zeusl skrev:Var ju tvungen att prova lite också...

Övning ger färdighet. Träna på att lägga i kraftuttaget, så kommer grejerna att hålla. Lägg i P-broms, 1-2 spaken i mitten (frikopplad) och börja dra färdriktningsväljaren åt "Bakåt". När maskinen börjar vilja gå bakåt drar du snärtigt och distinkt i spaken för kraftuttag mot dig. Lite rassel är ok, och så fort du lagt i kraftuttaget lägger du i 1:an och därefter 2:an, beroende på vad du ska göra. Glöm inte heller att 1-2 spaken reglerar motorns utväxling, dvs. både drivhjul och aggregat.
Respektera att maskinen inte tänker själv, så kommer det att gå bra.


Ja, det var så jag gjorde, står typ exakt så på "instruktionen" på maskinen. Inget rassel men aggregatet (paddan) lät lite fult från transmissionen, ska byta olja. Biltema har Transmissionsolja 80W/90. Jag har inga etiketter på paddan... Dom små kedjorna är borta också, är det nåt man vill ha? Tänker att dem måste låta/rassla en hel del?


1-2 spaken, när den är i "friläge" så kan man fortfarande köra om man flyttar färdriktningsväljaren, det ska vara så alltså? Vilken växel går den på då? Får man köra så?

Jag har hittat "KOHLER-321-service manual" och "KOHLER K321_Owners Manual" på engelska, är det någon som har på svenska? Och även bruksanvisning till Belos 284. Jag såg att det fanns lite till dom andra maskinerna i filarkivet. 275 är väl närmast i så fall?

Jag saknar framskärmar ifall det är någon som har liggandes. Måste dock skickas...
zeusl
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:10:09, 11-04-2020
Ort: Visby, Gotland.
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Volvo 350 Boxer industrimodell
Belos 284 med Kohler K321 14hk från 1983
Arboga UM400 - Universalmaskin
Mafell MU - Hyvel

zeusl (trådstartaren)

#10 » 12:12:28, 04-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fler tankar och funderingar sedan gårdagen:

Oljan från vevhusventilationen berodde troligen på att det var för mycket olja i motorn. Det var en bra bit över strecket på stickan när motorn hade kallnat.
Hur mycket olja ska det vara i motorn? I den engelska servicemanualen så fattade jag det som knappt en liter. Men jag läste någonstans 5 liter? Eller är det i växellådan?

Jag hällde på olja i snäckväxeln på "Paddan", det var i princip tomt. Men när jag jag provkörde så upplevde jag ett "rasslande" eller mer att man hör kuggarna, det gör man även när man bara snurrar på kniven. Känner inget glapp, inga spån, rent o fint. Normalt?

Jag upplevde också att att kniven eller nånting slirar när det går tungt, inte drivningen på hjulen utan kanske att lamellkopplingen slirar, det var ju olja i kraftuttaget så det har ju skvätt runt lite... Och tänker man då att snäckan var tom, och jag fyllde på, och nu slirar det så tänker jag att det är från aggregatet som oljan kommer och inte från motorn in i kraftuttaget?

Finns det diffspärr till 284'an? Jag körde ner ena hjulet i ett litet "hål" och blev stående för att hjulet para spann i luften...

Jag saknar "tiltspaken", själva armen och spaken. Låssplinten och fjädern har jag. Är det någon som har en sådan?
Exempelbild:
Bild

Den här dragbrytaren (vilar på startmotorn) hittade jag också, antar att det är nån typ av säkerhetsgrej som man tröttnat på... Går inte att starta när den är utdragen. Vart ska den sitta?
Här ser man också att jag saknar tiltspaken.
Bild
zeusl
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:10:09, 11-04-2020
Ort: Visby, Gotland.
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Volvo 350 Boxer industrimodell
Belos 284 med Kohler K321 14hk från 1983
Arboga UM400 - Universalmaskin
Mafell MU - Hyvel

BlackLight

#11 » 23:55:40, 04-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

zeusl skrev:Fler tankar och funderingar sedan gårdagen:


zeusl skrev:Oljan från vevhusventilationen berodde troligen på att det var för mycket olja i motorn. Det var en bra bit över strecket på stickan när motorn hade kallnat.
Hur mycket olja ska det vara i motorn? I den engelska servicemanualen så fattade jag det som knappt en liter. Men jag läste någonstans 5 liter? Eller är det i växellådan?


Töm motorn helt och häll i en liter. Öka med ca 1 dl i taget. Låt "sätta sig" innan du kollar stickan, och se till att maskinen står rakt.

zeusl skrev:Jag hällde på olja i snäckväxeln på "Paddan", det var i princip tomt. Men när jag jag provkörde så upplevde jag ett "rasslande" eller mer att man hör kuggarna, det gör man även när man bara snurrar på kniven. Känner inget glapp, inga spån, rent o fint. Normalt?


Det är rakskurna drev; de låter mycket, men är lätta att tillverka.

zeusl skrev:Jag upplevde också att att kniven eller nånting slirar när det går tungt, inte drivningen på hjulen utan kanske att lamellkopplingen slirar, det var ju olja i kraftuttaget så det har ju skvätt runt lite... Och tänker man då att snäckan var tom, och jag fyllde på, och nu slirar det så tänker jag att det är från aggregatet som oljan kommer och inte från motorn in i kraftuttaget?


Kolla spelet i fjädrarna på klokopplingen (aggregat-sidan). Det ska gå att få in ett 0,10 mått mellan fjädervarven.

zeusl skrev:Finns det diffspärr till 284'an? Jag körde ner ena hjulet i ett litet "hål" och blev stående för att hjulet para spann i luften...


Nope, ingen diffspärr. Fanns bara ett fåtal 222 med diffspärr, och det var till att välja mellan diffspärr och swiftlåda. Typ alla valde swift.

zeusl skrev:Jag saknar "tiltspaken", själva armen och spaken. Låssplinten och fjädern har jag. Är det någon som har en sådan?
Exempelbild:
Bild


Inte helt omöjligt att det finns en liggande. Jävligt bökigt att rota i den pallen, bara...

zeusl skrev:Den här dragbrytaren (vilar på startmotorn) hittade jag också, antar att det är nån typ av säkerhetsgrej som man tröttnat på... Går inte att starta när den är utdragen. Vart ska den sitta?
Här ser man också att jag saknar tiltspaken.
Bild


Det var en säkerhetsfunktion som innebar att färdriktningsväljaren skulle vara i neutralläge när man körde startmotorn, eftersom brytaren styr jord till startreläets manöverspole. Brytaren, eller mekaniken till den, brukar jävlas, så vill man ta bort den så är det bara att koppla över den ena gula tråden till den andra. Var dock medveten om att säkerheten på maskinen dock är reducerad.
Tum (" och ') är ett tecken på att djävulen faktiskt finns...
BlackLight
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:58:35, 08-09-2014
Ort: Orsa, Dalarna
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Belos 252 MAG 1045

zeusl (trådstartaren)

#12 » 07:10:11, 05-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

BlackLight skrev:
zeusl skrev:Oljan från vevhusventilationen berodde troligen på att det var för mycket olja i motorn. Det var en bra bit över strecket på stickan när motorn hade kallnat.
Hur mycket olja ska det vara i motorn? I den engelska servicemanualen så fattade jag det som knappt en liter. Men jag läste någonstans 5 liter? Eller är det i växellådan?


Töm motorn helt och häll i en liter. Öka med ca 1 dl i taget. Låt "sätta sig" innan du kollar stickan, och se till att maskinen står rakt.


Precis så ja gjorde, jag tror dock jag landade på ca 2L! Rak SAE30.

BlackLight skrev:
zeusl skrev:Jag upplevde också att att kniven eller nånting slirar när det går tungt, inte drivningen på hjulen utan kanske att lamellkopplingen slirar, det var ju olja i kraftuttaget så det har ju skvätt runt lite... Och tänker man då att snäckan var tom, och jag fyllde på, och nu slirar det så tänker jag att det är från aggregatet som oljan kommer och inte från motorn in i kraftuttaget?


Kolla spelet i fjädrarna på klokopplingen (aggregat-sidan). Det ska gå att få in ett 0,10 mått mellan fjädervarven.


Såhär såg det ut på Paddan när jag kom hem, har tvättat av det så gott jag kunde utan att ta isär, ville inte bråka med det innan jag vet hur man ska göra.
Är det där röda strecket är som jag ska mäta?
Bild
Originalets URL: https://i.ibb.co/0MT2txh/paddan-klo.jpg


BlackLight skrev:
zeusl skrev:Jag saknar "tiltspaken", själva armen och spaken. Låssplinten och fjädern har jag. Är det någon som har en sådan?


BlackLight skrev:Inte helt omöjligt att det finns en liggande. Jävligt bökigt att rota i den pallen, bara...

Du får väldigt gärna försöka! Jag provade med att sätta ett snöre för att testa funktionen men det var svårt att dra rakt samtidigt som allt låg i spänn.
zeusl
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:10:09, 11-04-2020
Ort: Visby, Gotland.
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Volvo 350 Boxer industrimodell
Belos 284 med Kohler K321 14hk från 1983
Arboga UM400 - Universalmaskin
Mafell MU - Hyvel

mr belos

#13 » 08:40:40, 05-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Olja med kondensvatten på slirkoppling
Hur ser oljan ut i lådan
Jag hade dån fär färg nu i en 252 jag bytte olja i.
Först kom 2 dl kondensvatten i botten o sen
Brungrå oljesörja
Inte vackert
mr belos
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:39:00, 27-05-2014
Ort: Uppland
Maskin: belos ,gravely

zeusl (trådstartaren)

#14 » 09:03:09, 05-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

mr belos skrev:Olja med kondensvatten på slirkoppling
Hur ser oljan ut i lådan
Jag hade dån fär färg nu i en 252 jag bytte olja i.
Först kom 2 dl kondensvatten i botten o sen
Brungrå oljesörja
Inte vackert


Jag har inte tappat någon olja från växellådan ännu, jag hade inte mer olja hemma. Men på stickan så är det fin olja...
Jag misstänker att oljan i kraftuttaget, kommer från snäckväxeln på paddan (om det är möjligt?). Eftersom paddan var tom på olja i snäckväxeln.
Sen har det trängt in vatten i kraftuttaget, maskinen verkar ha stått ute en längre tid, kanske flera år... Plus att det ösregnade när jag kopplade loss paddan från traktor så allt "flöt ut" eller hur jag ska beskriva det.

Men jag antar att olja på slirkopplingen ställer till det?
zeusl
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:10:09, 11-04-2020
Ort: Visby, Gotland.
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Volvo 350 Boxer industrimodell
Belos 284 med Kohler K321 14hk från 1983
Arboga UM400 - Universalmaskin
Mafell MU - Hyvel

BlackLight

#15 » 11:10:55, 05-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som mr belos säger så är det troligen så att den olja som läckt ut genom packboxen runt PTO-axeln har blandats med vatten som trängt in och sen blivit oljevälling.
Byt packbox. Har dem på lagret.
Och byt växellådsolja! Öppna den lilla luckan på den bakre delen av nosen för att få ut det sista. Spola gärna uppåt med fotogen för att få ut den sista vällingen.

Ja, det är vid det röda strecket du ska mäta.
Om paddan dock stått med vattenbemängd olja så kan det vara smart att plocka isär kopplingen och kontrollera så att beläggen inte rostat fast mellan skivorna.

Vad gäller draget.
Jag kan kolla om jag har ett sådant stag löst.
Efter att ha jobbat med 284:ans drag ett tag så känns det mer som att Belos ville spara in på bearbetning snarare än att göra en förbättrad produkt. Själv gillar jag BTD-draget mycket mer.

Tror snarare att det är packboxen vid utgående axel på paddan som spökar. Sällan jag sett att de läcker överhuvud taget, faktiskt.
Tum (" och ') är ett tecken på att djävulen faktiskt finns...
BlackLight
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:58:35, 08-09-2014
Ort: Orsa, Dalarna
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Belos 252 MAG 1045


Återgå till [Belos/Gravely/Irus] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se