Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerBelos/Gravely/Irus[Belos/Gravely/Irus] Allmänt

Funderingar på Belos Transpro 3440

7 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera allmäna teman rörande Belos/Gravely/Irus här

danwi (trådstartaren)

#1 » 22:51:20, 23-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej alla glada Maskinister! Jag är på gång att köpa en mindre redskapsbärare och har hittat några Belos Transpro 3440 från typ 2011-2013 för hyggligt vettiga pengar. Det är sjukt svårt att hitta någon info om dessa maskiner på nätet (vilket i sig är en liten varningsklocka) så jag funderar på om någon här har erfarenhet av dem. Hur är kvaliteten på maskin och originalredskap, hur är det med reservdelstillgång och vad är er allmäna upplevelse av maskinen i arbete?

Mycket tacksam för svar! :) Mvh Daniel
danwi
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 14:48:19, 21-08-2012
Ort: Västra Östergötland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Än så länge en irriterande Jonsered-åkgräsklippare, snart förhoppningsvis något betydligt bättre.



dc_lindberg

#2 » 23:40:00, 23-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

https://www.maskinparken.se/k%C3%A4rche ... 3440#files
Maskinparken Mjölby
0142-800 40, mjolby@maskinparken.se

https://www.kaercher.com/se/professiona ... -3440.html

Du menar kanske andra former av internetpresentationer om den?

Sökte på YouTube med:
Belos Transpro 3440
Dränks av klipp.

Men när det gäller synpunkter från användare och ev., privatpersoner, då ser det skralt ut... Reklam ja, men erfarenhet och kritik... njae...

Smidig, men hur är det med midjestyrda saker idag?
Förr var de verkligen "låt bli"!... Även Hägglund hade -problem- från början, men löste dem tydligen.



Laddade upp filerna hit:
Belos TransPro 3440 datablad
Kärcher Belos TransPro 3440 broschyr
/Holger
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

danwi (trådstartaren)

#3 » 23:47:50, 23-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tackar för svaret! Den "glättiga-broschyr"-presentationsnivån och Youtube-videor har jag hittat. :smile: Problemet är precis som du skriver att det inte riktigt går att hitta något om erfarenheter om hur maskinerna verkligen är och hur kvaliteten är. Det går inte att hitta manualer, reparationshandböcker och liknande heller (tacka vet jag Toro!). Jag har också hört att äldre Belos Transpro (och andra midjestyrda maskiner såsom Holder m.fl.) brukar ta rätt mycket stryk i midjan och att det är orimligt dyrt att renovera den. Mitt alternativ just nu lutar åt en lite nyare bakhjulsstyrd Kubota (där har jag grymt bra kontakter) men det drar ju iväg med rätt mycket mer pengar...
danwi
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 14:48:19, 21-08-2012
Ort: Västra Östergötland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Än så länge en irriterande Jonsered-åkgräsklippare, snart förhoppningsvis något betydligt bättre.

rospigg

#4 » 00:50:34, 24-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

En proffsmaskin som har gått i tusentals timmar är i behov av underhåll!
Kan du reparera saker själv så blir det bara bra. (i annat fall, tänk om)
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

danwi (trådstartaren)

#5 » 09:20:07, 24-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Självklart slits saker när de används och jag är inte på något sätt ovan med maskiner eller reparationer. Grejen är att de 3440:or jag sett till salu (typ 10 st) inte har gått tusentals timmar, utan de har legat i spannet 450-1300 timmar vilket är rätt lågt för maskiner som är bortåt tio år gamla. Jag är ute efter erfarenheter av just Transpro 3440 då jag skulle vilja förstå varför just dessa tycks ligga kanske 20-30% lägre i pris jämfört med andra maskiner i liknande storlek och skick.

1 person gillar det här inlägget.
danwi
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 14:48:19, 21-08-2012
Ort: Västra Östergötland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Än så länge en irriterande Jonsered-åkgräsklippare, snart förhoppningsvis något betydligt bättre.

Hydi

#6 » 09:16:34, 21-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej! Jag har en Belos 3440, köpte den begagnad för snart 5 år sedan. Använder den till snö och halkbekämpning samt lite gräsklippning. Är överlag nöjd med maskinen, största problemet är att de rostar mycket då de gått med saltblandad flis så jag har fått byta turbo och generator. Kubotamotorn är annars driftsäker och går bra. Är ju inte jättevanlig så därav kanske priset är lägre, tycker inte de verkar sämre än andra jämförbara i den storleken. Reservdelar har jag inte haft problem med dels så har ju Stiga en nästan likadan som heter Titan och till motorn så går det att få fram genom andra kanaler. Återkom gärna i fall det är något mer du kan behöva veta.
Hydi
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:32:04, 30-07-2016
Ort: Göteborg
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Kubota R 410
Belos 3440
Veineri 1.33B

danwi (trådstartaren)

#7 » 22:06:31, 21-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tackar för svaret! Jag har redan köpt en annan maskin så det är inte längre aktuellt med en Belos för min del. Nu finns i alla fall mer info för nästa som söker! :)

1 person gillar det här inlägget.
danwi
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 14:48:19, 21-08-2012
Ort: Västra Östergötland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Än så länge en irriterande Jonsered-åkgräsklippare, snart förhoppningsvis något betydligt bättre.


Återgå till [Belos/Gravely/Irus] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se