Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerBelos/Gravely/Irus[Belos/Gravely/Irus] Allmänt

Bromsar Belos 272

4 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera allmäna teman rörande Belos/Gravely/Irus här

Bääsboda (trådstartaren)

#1 » 19:38:57, 24-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Idag fick jag äntligen, av en slump, tillfälle att montera två bromswire på den av våra Belos 272 som helt saknat dessa. Döm om min besvikelse när vänster hjul inte alls bromsar, och den lilla klykan på hjulaxeln, som wiren ska dra i, inte fjädrar tillbaka som den på höger hjul.

Frågan lyder: vad står jag inför här? Jag tar av hjulet, och själva trumman, och sedan?

Den går ju att köra, så förnämligt vore ju att kunna beställa rätt delar, och sedan riva isär när allt finns på plats...

:buga:
Bääsboda
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:09:54, 20-03-2021
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Belos 272 MAG 1045 (2st) med snöslunga, klippdäck, sopvals, vagn (4hjuls och 2hjuls) samt 2 olika sulky.



BlackLight

#2 » 21:25:55, 24-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är inte ett kärnkraftverk...
En excenter som brukar kärva lite. Ska sitta en smörjnippel på utsidan av axelgenomföringen i bromsskölden.
Bort med hjulet, koppla loss wiren tillfälligt, i med ett eller två pumptag med fett och sen är det bara att motionera den. Löser det inte problemet får du återställa wiren och ställa wirespännarna på ca ⅓ utskruvade. Sen lossar du kontramuttern längst ner bakom bromsskölden och drar åt ställmuttern tills trumman börjar gå trögt, backa tills det känns bra. Justera båda sidorna till godtagbart resultat. Sätt i parkeringsbromsens första läge och se om maskinen står still. Den ska ha ganska svårt att röra sig på 1:an.
Tum (" och ') är ett tecken på att djävulen faktiskt finns...

2 personer gillar det här inlägget.
BlackLight
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:58:35, 08-09-2014
Ort: Orsa, Dalarna
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Belos 252 MAG 1045

Bääsboda (trådstartaren)

#3 » 14:50:50, 25-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

BlackLight skrev:Det är inte ett kärnkraftverk...
En excenter som brukar kärva lite. Ska sitta en smörjnippel på utsidan av axelgenomföringen i bromsskölden.
Bort med hjulet, koppla loss wiren tillfälligt, i med ett eller två pumptag med fett och sen är det bara att motionera den. Löser det inte problemet får du återställa wiren och ställa wirespännarna på ca ⅓ utskruvade. Sen lossar du kontramuttern längst ner bakom bromsskölden och drar åt ställmuttern tills trumman börjar gå trögt, backa tills det känns bra. Justera båda sidorna till godtagbart resultat. Sätt i parkeringsbromsens första läge och se om maskinen står still. Den ska ha ganska svårt att röra sig på 1:an.



Tack!!

Well, jag är naturligt försiktig när jag inte vet... :)

Parkeringsbroms är en egen liten historia på båda våra, eftersom det inre röret sitter totalt fast i det yttre så att säga. Men jag ska riva isär bromsen i kväll och se hur det går. Under tiden hade jag i fett och motionerade, men den rackarn vill fortfarande inte fjädra tillbaka. Den står fast i "maxbroms-läge" (som om man dragit åt wire allt som går) men utan att bromsa alls.
Bääsboda
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:09:54, 20-03-2021
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Belos 272 MAG 1045 (2st) med snöslunga, klippdäck, sopvals, vagn (4hjuls och 2hjuls) samt 2 olika sulky.

BlackLight

#4 » 16:34:37, 25-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Standard för spakarna, tyvärr. Nyare spakar har plastbussningar. Ta lös och dränk i WD40 över natten. Funkar inte våld får du värma samtidigt.

Fjädrar den inte tillbaka kan ett av bromsbanden lossnat eller så är det fjäderbrott. Loss med trumman och kolla.
Tum (" och ') är ett tecken på att djävulen faktiskt finns...

1 person gillar det här inlägget.
BlackLight
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:58:35, 08-09-2014
Ort: Orsa, Dalarna
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Belos 252 MAG 1045


Återgå till [Belos/Gravely/Irus] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se