Bra.
Jmf med den jag har, så är då Dynastaren (vilket är det du då har) helt oberoende av Belosen - den är "bara påhängd" => mycket enklare att felsöka
Det skall finnas:
- tändningslås
- startknapp
- startrelä
- laddningsrelä
- bilbatteri
Förväntade grundproblem:
- kablage/kortslutningar; de ser dock ut att till möjligaste mån vara bortbyggda genom trädgårdsslang som kabelskydd.
- reläet på skalmen är kraftigt oxiderat; behöver inte betyda så mycket, men... där börjar du kolla; mät och testa med strömmar att det är helt ok. Om ej, byt.
- samtliga kabelskor ser oxiderade ut. Ingen av dem har lötts. Du kan iskallt utgå ifrån att det finns "isolerande" anslutningar. "gör om - gör rätt"
- gängorna på Dynastarten visar oxid = då har de inte smorts innan kablarna anslöts; ta loss, gör ren, smörj in! (Jag föredrar Omega 99, men Kopparpasta fungerar bra det med)
- nu minns jag inte om chassiet också jordar Dynastarten, om så, samma problem med de anslutningarn; syns tyligt med oxid => "isolerar" => dålig eller ingen jordning.
Det där får du ordning på!
Ingen fara
"gör om - gör rätt" ; dvs plocka isär, smörj gängor med något som minskar/hindrar oxidering och rost. Kabelskor löder jag, andra gör det inte. Oavsett, så måste kopparen och aluminiumen hållas fuktsäkert; enklast är då krympslang.
Trädgårdsslang som skavskydd - det håller -fint- och är lika mjukt och flexibelt i kyla som en 2"-4 så att säga... byt hellre den mot en bit gummislang med -20'C som mjukhetsgräns. Ser inte om det är plast eller silikon
skydd på plus och minuskablarna. Kan -varmt- rekommendera svetskabel på Swedol som håller sig mjuk ned till ca -25´C - gjorde startkablar med sådan "sladd"; guld värda redan strax nedom nollan! Samma sak där; täta mot fukt mellan kopparledare och
kabelsko; krymslang fungerar hyfsat ok där med
När du ändock håller på... varför inte plocka loss Dynastarten och kontrollera kolen och lagren?
[Belos/Gravely/Irus] Dynastart Bosch å Belos MAG