Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerBelos/Gravely/Irus[Belos/Gravely/Irus] Allmänt

Hur många belos intresserade finns det

5 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera allmäna teman rörande Belos/Gravely/Irus här

Gajjen89 (trådstartaren)

#1 » 14:04:01, 26-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det verkar som intresset för belos 2hjuls traktorer Mer och mer försvinner är sällan något nytt inlägg på maskinisten det tycker jag är synd alltid roligt att läsa.
För det måste finnas många belosar kvar ute i landet undangömd i någon lada eller dylikt.

1 person gillar det här inlägget.
Gajjen89
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:07, 31-08-2019
Sverige
Maskintyp: Traktor



mr belos

#2 » 15:04:19, 26-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag finns här
Försöker hjälpa till med det mesta
mr belos
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:39:00, 27-05-2014
Ort: Uppland
Maskin: belos ,gravely

dc_lindberg

#3 » 15:52:29, 26-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det du ser är effekten av en otroligt bra maskin.
De håller så bra att det är snudd på aldrig de går sönder i privat ägo/tjänst.

När du ser inlägg brukar de handla om:
- lameller
- planetväxel
- klokoppling
- förgasare
- oljeläcka hjulhus

Några få exempel rörande motorproblem/byte (se 272 får Kina motor).

Jag försökte dra igång åt/med http://www.autorepmek.com när han hade Belos.
Det som "krävs" är "Belos Träff" någon gång per år - Jmf Annual Gravely Rallies i USA.

Tips om kluriga lösningar och praktiska tillbehör är något jag försökt knuffa fram, men... Pellin är den ende som tagit fram något "nytt" till Belos; kättingröjare. "Modifierade Padda".

Jag -behöver- en Harley Rake, dvs "moddad sopvals"; men det får inte kosta skjortan att fixa; och utan egen verkstad...
Vidare behöver jag Power Barrel (skottkärran).
Till min sopvals behöver jag roterande sidoborste. Skulle åkt ned till borstfabriken i Norrköping för 2-3 år sedan, men saker har kommit emellan.

Såg en klurig lösning på plogblad med släpvagnsstödhjul; sänker bladet när man kör framåt, och lyfter det så fort man backar (=vill ha!)

Jag -tror- vi är ungefär 1000 privatpersoner i Sverige med egen Belos. Av dessa är vi ca 100st som använder Belosen -aktivt- . 10-20st ngt skriver om sina belos mer eller mindre regelbundet.
Det -stora- problemet är Niklas (="Jag och min gamla belos"). Han startade sin hemsida 2006 samtidigt som jag startade min Yahoo-sida. Vi kände inte till varandra då. Niklas strävar efter någon form av monopol, och prisdumpning av Belos och dess tillbehör på marknaden. På 2010-talet stängde han ned sin hemsida och flyttade allt till Facebook. Han hade fler aktiva medlemmar på sin hemsida än vad vi haft här på Maskinisten; samtidigt så är det mycket högt i tak här, vilket det -inte- var på Niklas sida...
Alltså - vi har en person som -splittrat- "marknaden". På hans sida var det förbjudet att nämna Maskinisten, men här på Maskinisten har vi länkat till och tipsat om "Jag och Min Gamla Belos" generöst och utan restriktioner.
Det fanns mycket, otroligt mycket, information och kunskap på Niklas hemsida, men, som sagt, han lade monopol på det och "hemligstämplade" databasen :-(

När du tittar igenom Belos fliken ser du hur mycket jag lagt upp, och hur jag försökte strukturera. Vet inte hur att få ut det ordentligt via Google... för så fort ägare till Belos ser vad som -verkligen- finns, så blir de ofta "eld och lågor" (=blir medlemmar på Maskinisten).

Med en gissad bas om ca 1000 ägare och kanske 4000 (?) traktorer - så blir det en -hobby- att hålla delar som "företagare". Man måste dels har utrymme och dels ha ett brinnande intresse.
En del delar är billiga, andra får man kippa efter andan för. När jag påpekar att en -ny- motsvarande traktor som 222 kostar idag kring 50 000kr och 284 kostar kring 80 000kr - då brukar det leda till "tror in på dig" reaktion. ...Irus 410... BCS 735... osv... En belos eller gravely är alltså en riktigt prisvärd maskin!

I min egen naivitet trodde jag att min omgivning skulle snabbt inser värdet i att skaffa sig egna -bra- maskiner.
...jo tjena!... de insåg snabbt... att de har mig... :ohnej:

I slutänden är det upp till var och en av oss alla att försöka skriva något då och då, och lägga upp bilder och dokument ock.
Återkommande då och då ger Google intresse som i sin tur ger oss uppmärksamhet som i sin tur leder till att de som ännu inte vet om att det finns så mycket delar, kunnande och "likasinnade" hittar oss.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

mr belos

#4 » 16:07:19, 26-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ang Niklas tror jag ej du har sanningen
Han blev väldigt sjuk och var tvungen sluta med maskinerna
Samt det var han som fick betala för hemsidan
Har pratat med honom på tel så jag vet hur det var då
mr belos
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:39:00, 27-05-2014
Ort: Uppland
Maskin: belos ,gravely

pelin

#5 » 18:14:03, 26-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har mina 5 Belos och en hel del reservdelar både nytillverkade och begagnade men det vågar man knappast säga på maskinisten utan att bli påhoppad av några lättkränkta gubbar som mest troligt inte ens har Belos .
BildBildBildBildBildBildBildBildBild

Skickat från min SM-G975F via Tapatalk
/peter

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
pelin
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:41:56, 17-12-2012
Ort: Kungsör
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Volvo BM LM621
Belos 222 MAG
Belos 252 16HP Kinamotor
Belos 275K
Belos 284
Volvo BM Mini 863
Köping S8S
Torshälla 150
Johnford 4AVS


Återgå till [Belos/Gravely/Irus] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se