Du har gjort ett riktigt bra analysarbete!
Titta tillbaka på vad du fått fram.
- för låg kompression = otätt någon stans
- går i 30sek, dör.
- lossar vipparmarna, sätter tillbaka dem
- går i 30 sek.
Ja, jag hoppade över det där med lyftarna, eftersom de inte har med detta att göra. De fungerar som de ska.
Hade det varit kolvringar, så hade du inte fått igång motorn på den beskrivningen.
De enda du har kvar, och det du beskriver hela tiden, är ventilspelet.
Vad -kan- orsak så hastigt fall i ventilspelet?
- absolut vanligaste orsaken är ventilsäteshaveri.
Därnäst kan man se:
- härningsskador, men de ger inte så snabb effekt; tar ngn-ngr timmars körning
- lager (vipparmar)... högsta grad osannolikt, men helt klart värt att kolla (=utesluta)
- skador på/i vipparmarna; förekommer men...de brukar sluta i att de helt enkelt faller i bitar...
- dåliga styrningar, jo... men... om ventilerna vandrar så, ja jo... osannolikt, men värt att kolla. Men du har inte beskrivit blårök, så... njae... tror inte de är dåliga på det sättet.
- topplockspackning som sätter sig efter byte... jo jo... men aldrig på det sättet...
Så hur du än vänder och vrider på möjliga fel, så hamnar du hela tiden i säteshaveri. Att topparna gett vika och att sätena kryper in i topparna.
Mycket vanligt fel på både VW och BMW luftkylda toppar när sätena bytts av okunnig, eller om oturen är framme o det är godsfel.
Den test som du inte gjort, mitt fel att inte påtala, är att -bara- ställa om ventilspelet o kolla om det ger samma effekt som när du lossat lyftarna och tömt dem på olja.
Det är nästan "beviset" för om det är sätesproblem.