Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerBelos/Gravely/Irus[Belos/Gravely/Irus] Motor

Kohler 20 hk V twin

67 inlägg • Sida 2 av 5
Diskutera motorteman rörande Belos/Gravely/Irus här

dc_lindberg

#16 » 14:50:16, 15-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du har gjort ett riktigt bra analysarbete!
:thumme:

Titta tillbaka på vad du fått fram.

- för låg kompression = otätt någon stans
- går i 30sek, dör.
- lossar vipparmarna, sätter tillbaka dem
- går i 30 sek.
Ja, jag hoppade över det där med lyftarna, eftersom de inte har med detta att göra. De fungerar som de ska.

Hade det varit kolvringar, så hade du inte fått igång motorn på den beskrivningen.

De enda du har kvar, och det du beskriver hela tiden, är ventilspelet.


Vad -kan- orsak så hastigt fall i ventilspelet?
- absolut vanligaste orsaken är ventilsäteshaveri.
Därnäst kan man se:
- härningsskador, men de ger inte så snabb effekt; tar ngn-ngr timmars körning
- lager (vipparmar)... högsta grad osannolikt, men helt klart värt att kolla (=utesluta)
- skador på/i vipparmarna; förekommer men...de brukar sluta i att de helt enkelt faller i bitar...
- dåliga styrningar, jo... men... om ventilerna vandrar så, ja jo... osannolikt, men värt att kolla. Men du har inte beskrivit blårök, så... njae... tror inte de är dåliga på det sättet.
- topplockspackning som sätter sig efter byte... jo jo... men aldrig på det sättet...

Så hur du än vänder och vrider på möjliga fel, så hamnar du hela tiden i säteshaveri. Att topparna gett vika och att sätena kryper in i topparna.
Mycket vanligt fel på både VW och BMW luftkylda toppar när sätena bytts av okunnig, eller om oturen är framme o det är godsfel.


Den test som du inte gjort, mitt fel att inte påtala, är att -bara- ställa om ventilspelet o kolla om det ger samma effekt som när du lossat lyftarna och tömt dem på olja.
Det är nästan "beviset" för om det är sätesproblem.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11



SvampenT15 (trådstartaren)

#17 » 14:59:46, 15-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har redan provat att lägga under 1 mm bricka för att höja vipp armen samma resultat
SvampenT15
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:46:02, 07-02-2013
Ort: Örebro län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Buster 320. Volvo Krabat T15. Grålle 1948. Hako trac T8. JCB 3. Hyster Truck. MM.

dc_lindberg

#18 » 18:51:41, 15-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

En bricka under vipparmen är fel metod. Löser inte problemet.

När du ställer ventilspelet; 0.1- 0.2 ? eller vad är det?
Ställ spelet x2 istället o se om du får 30 sek eller 60sek.
Det du beskriver är att ventilen sätter sig med ventilspelet på 30sek - det är en mycket allvarlig indikation! Personligen skulle jag ta av topparna för länge sedan o kontrollera hur det ser ut med ventiler och säten.
Av den beskrivning du ger så kryper sätet minst 1/10's mm på 30 sek. Det pekar mot "general ras"...
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

SvampenT15 (trådstartaren)

#19 » 18:56:36, 15-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som jag påpekat tidigare så finns det ingen juster skruv på vipparmen!!! eller någon annan stans heller som du ser på bilderna!!
Det skall ju hydrauliska lyftare fixa!!

1 person gillar det här inlägget.
SvampenT15
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:46:02, 07-02-2013
Ort: Örebro län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Buster 320. Volvo Krabat T15. Grålle 1948. Hako trac T8. JCB 3. Hyster Truck. MM.

SvampenT15 (trådstartaren)

#20 » 18:58:41, 15-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som jag påpekat tidigare så finns det ingen juster skruv på vipparmen!!! eller någon annan stans heller som du ser på bilderna!!
Det skall ju hydrauliska lyftare fixa!!
SvampenT15
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:46:02, 07-02-2013
Ort: Örebro län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Buster 320. Volvo Krabat T15. Grålle 1948. Hako trac T8. JCB 3. Hyster Truck. MM.

dc_lindberg

#21 » 19:23:49, 15-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

OK. Det har jag missat att du skrivit. Ber om ursäkt för att missat det.
På bilderna finns en skruv på vipparmarna. Jag -trodde- det var justerskruven.
Till mitt försvar, jag är bara ditt bollplank; jag har påpekat att jag inte kan motortypen. => då kan det bli "tokiga" svar.

När lyftaren är fylld med olja => då lyfter den maximalt. = öppnar ventilen.
Det tar 30 sek, sedan står ventilen på => kompet blir uruselt eller inte alls => motorn dör.

Det enda alternativet du har för att kontrollera detta om justeringsmöjlighet saknas är att lägga i en topplockspackning till (dubbla alltså). Den åtgärden är meningslös, men den enda möjliga för att få mera spel mellan ventil och stötstång.

pdf sid: 12
Valves and Valve Lifters
Hydraulic Valve Lifter to Crankcase Running Clearance 0.0241/0.0501 mm (0.0009/0.0020 in.)
Intake Valve Stem-to-Valve Guide Running Clearance 0.038/0.076 mm (0.0015/0.0030 in.)
Exhaust Valve Stem-to-Valve Guide Running Clearance 0.050/0.088 mm (0.0020/0.0035 in.)




Ah!... den lösningen på ventilspelsjustering har jag inte stött på själv tidigare:


Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

magloman

#22 » 19:27:30, 15-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

kan det vara för högt systemoljetryck? Kan oljetrycksjusteringen va trasig?
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Ove.G

#23 » 19:33:22, 15-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du har motorn monterad, så kan du starta den på tomgång och köra utan ventikåpor och med ett bladmått
0.10 testa spelet på ventilerna hur det går att röra bladmåttet, motor igång vs stillastående.
Ove.G
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:46:21, 14-10-2013
Ort: Östra Uppland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Volvo bm 500 Carraro3800 + 15 maskiner för grönyteskötsel

SvampenT15 (trådstartaren)

#24 » 20:20:53, 15-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ang högt oljetryck: jag har plockat isär olje pumpen och reduseringsvntil och kollat att det fungerar. Det som hände då var att kom provet ökade med 3 kg från 4 till sju kg på båda cylindrarna. Det konstiga är att om jag tar upp lyftarna och tömmer dom på olja så startar motor och går i ca 30 sek går sen inte att starta . Om den får vila i ca 30 minuter kan jag starta igen går i 30 sek. Obs för att lyftarna skall ha bätter flöde har jag bytt till den tunnaste vinteroljan dom godkänner.
Ang blad mått: det finns inget spel som är mätbart . Jag kan möjligen känna att vipparmen kan kännas som den går att röra lite i sidled när den skall vara obelastad. Obs när motor stått still i 30 minuter startar den mycket lätt omgående. Har ni förslag på vad jag skall göra???
SvampenT15
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:46:02, 07-02-2013
Ort: Örebro län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Buster 320. Volvo Krabat T15. Grålle 1948. Hako trac T8. JCB 3. Hyster Truck. MM.

magloman

#25 » 20:43:23, 15-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du mätt oljetrycket?

Vad ska det vara?
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

SvampenT15 (trådstartaren)

#26 » 20:53:11, 15-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nej har inte mätt det. Kan inte hitta i manualen vad det skall vara. Fjädern som trycker på kolven för reduseringen kan ganska lätt tryckas ihop mellan tummen och pekfingret. Så det borde inte bli så många kg tryck. För mig verkar det som att den olja som kommer till lyftarna inte dräneras fort nog. Topp kolven på lyftaren kan röra sig ca 5 mm. Men om oljan inte kommer ut fort nog blir lyftaren stum. Bara en tanke
SvampenT15
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:46:02, 07-02-2013
Ort: Örebro län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Buster 320. Volvo Krabat T15. Grålle 1948. Hako trac T8. JCB 3. Hyster Truck. MM.

magloman

#27 » 20:57:38, 15-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan ju vara skit i lyftaren som gör att den inte funkar korrekt. Fick byta på min fyrhjuling för många år sen. Vet andra fått bytt på bilar oxå ibland.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

SvampenT15 (trådstartaren)

#28 » 21:12:59, 15-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har rengjort alla lyftare. Och dränerat dom flera gånger. Efter varje gång så startar motor mycket lätt och går 30sek .
I lyftaren finns ett litet hål för inlopp därefter en kolv med en fjäder under kolven är öppen uppåt mot en bricka med fyra små hål sen kommer en kolv till såm är ca 8 mm lång med hål igenom ovanför detta en låsning på den kolven står stötstången den har inget hål för olja utan har bara en rundning som passar i den korta kolven. Med den tunna olja som jag har nu så borde det fungera. Så här resonerar jag den totala längden med en stum lyftare och stöt stången gör att ventilen inte stänger. Detta gör att kompen blir för låg. Om oljan dränerades fortare ur lyftaren så kan ventilen stänga. För när motor fått vila 30 min under fjäder belastning på lyftarna så startar den osv
SvampenT15
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:46:02, 07-02-2013
Ort: Örebro län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Buster 320. Volvo Krabat T15. Grålle 1948. Hako trac T8. JCB 3. Hyster Truck. MM.

magloman

#29 » 22:49:05, 15-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag skulle mätt upp oljetrycket och även bytt lyftare. Men det är ju jag det :klia:
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

dc_lindberg

#30 » 09:31:36, 16-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

...som man frågar får man svar...
SvampenT15 skrev: Om den får vila i ca 30 minuter kan jag starta igen går i 30 sek.
Obs när motor stått still i 30 minuter startar den mycket lätt omgående.


30min så startar motor igen... ok. Jag ställde aldrig -den- frågan. Hade den infon varit med från första början hade det mesta av vad jag svarat aldrig blivit skrivet... speciellt det där om ventilerna...


SvampenT15 skrev:Ang högt oljetryck: jag har plockat isär olje pumpen och reduseringsvntil och kollat att det fungerar.

Det som hände då var att kom provet ökade med 3 kg från 4 till sju kg på båda cylindrarna.

Där har du visat att det fanns ett problem med oljetrycket.
Med bättre tryck fylls lyftarna bättre och du får bättre andning av motorn. Mängden luft/bränsleblandning i förbränningsrummet har ökat.
Är 7kg kompression rätt för motortypen? Vilken kompression skall motorn ha?
Sid 20 i pdf'n:
6. Connect an air source of at least 50 psi to tester.



Gällande oljetryck.
Pdf'n jag la in var/är till för att läsas...
Sid 30-31
Sid 31:
Testing
Compressed air, a pressure regulator, pressure gauge,
and a continuity tester are required to test switch.
1. Connect continuity tester across blade terminal and
metal case of switch. With 0 psi pressure applied to
switch, tester should indicate continuity (switch
closed).
2. Gradually increase pressure to switch. As pressure
increases through range of 3-5 psi tester should
indicate a change to no continuity (switch open).
Switch should remain open as pressure is increased
to 90 psi maximum.
3. Gradually decrease pressure through range of 3-5
psi. Tester should indicate a change to continuity
(switch closed) down to 0 psi.
4. Replace switch if it does not operate as specifi ed.
Senast redigerad av dc_lindberg 09:55:15, 16-07-2019, redigerad totalt 1 gång.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11


Återgå till [Belos/Gravely/Irus] Motor

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se