Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningar

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerBelos/Gravely/Irus[Belos/Gravely/Irus] Motor

Belos 222 med MAG 1045 utan gnista

6 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera motorteman rörande Belos/Gravely/Irus här

mrstoned (trådstartaren)

#1 » 21:35:39, 31-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då har jag påbörjat kollen av min maskin...

Olja i både motor och låda ser och känns helt ny, halvtransparant och fin med bra nivå på stickorna.

Har dock inte lyckats dra igång den, och har införskaffat ett tändstift idag, satt ett B-4H där så jag skaffade ett nytt sånt.
Har inte skiftat, utan testat med nya stiftet i tändkabeln på motorblocket, och ingen gnista.

Tar gärna emot förslag hur jag går vidare med felsökning.

Jag har kopplat ut kabeln som går till strömbrytaren på handtaget så den hänger i luften och har inte jord-anslutning.

Jag har basic verktyg, multimeter och tänkte då kolla vad jag kan göra själv innan jag försöker släpa bort den till maskinverkstan i närheten.

Bilder kommer imorgon hur det ser ut justnu.
mrstoned
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 21:15:25, 16-08-2022
Ort: Uddevalla
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



dc_lindberg

#2 » 09:03:20, 01-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du kontaktat BlackLight (Maskinisten som sköter Belos reservdelar)?
Alternativt www.autorepmek.com som kan dessa motorer?

Lägg gärna upp bilder.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

torbjorn_forsman

#3 » 10:50:55, 01-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Visst är det en vanlig Bosch svänghjulsmagnet (likadan som på alla mopeder från 70-talet) på den där?
I så fall, börja med att titta till brytarna och kolla att de är rena och inte sönderbrända, fila dem med magnetfil om nödvändigt och kolla brytaravståndet (troligen ska det vara 0,4 mm när de står fullt öppnade). Avfetta noga med t ex isopropanol efteråt, om du har använt ett oljigt bladmått att kolla avståndet med.
Det är fullt normalt att man måste putsa av brytarna för att få igång en motor med svänghjulsmagnet, om den har stått mer än ett år sen den var igång sist.

Hjälper inte detta, kolla om det är kortslutning mellan dödarkabeln och jord (avskavd isolering, fel i stoppknappen etc).
De sista tänkbara felen är fel i tändspole eller kondensator, men byt inte dem på måfå, kontrollmät de gamla delarna först. Vanligaste felet på tändspolen är avbrott i högspänningslindningen vilket är lätt att konstatera med ohmmätning. Skulle det däremot röra sig om kortslutna varv i tändspolen eller en kondensator med stora förluster, så är det lite svårare att mäta sig fram till.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

mrstoned (trådstartaren)

#4 » 17:19:36, 01-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

En av mina grannar erbjöd sig ta en titt på den i helgen, så det verkar finnas hopp för maskinen i alla fall.
Återkommer när jag vet mer.

Tack för all info så länge.

Har börjar skruva på klippaggregatet under tiden.

1 person gillar det här inlägget.
mrstoned
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 21:15:25, 16-08-2022
Ort: Uddevalla
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

mrstoned (trådstartaren)

#5 » 19:21:23, 22-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dåså nu skall vi se...

Monstret lever och tuffar på.

Det är gjort justering och smörjning av tänd-brytar-spetsar eller vad dom kallades.
Fargasaren är rengjord. Packeningen till flottörkoppen är utbytt.
Kompressionen är superb.
Bensinen är utbytt.
Tyvärr läcker bensinkranen lite när den är i öppet läge. Får se om det blir besvärande eller om man kan leva med det.

Startringen är lite naggad i kransen då en av fjäderflärparna satt åt fel håll. Åtgärdat och smörjt.

Bild
Bild
Bild


Swift: Låg/Hög funkar som den skall.
Vxl: Låg/Hög funkar som den skall.
Fram/Back är lite glapp i glidlagret i själva spaken, men funkar i övrigt.

Lite svårstartad men gissar att den får köra in sig lite, eller så har jag gjort fel.

Skall bort och hämta maskinen imorgon och kolla igenom sulkyn. Den vill ha nya hjul iallafall.
Skall justera sits, dragstång, byta lite bultar på den och montera en dragkula.

Sedan är nästa projekt kontroll och smörj av klippdäcket, snöslungan.

Montera lite belysning som går på batteri. Tänker mig adapter till ryobi-batteri som jag har i mina maskiner.

1 person gillar det här inlägget.
mrstoned
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 21:15:25, 16-08-2022
Ort: Uddevalla
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

mr belos

#6 » 09:00:46, 24-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Blir kranen jobbig
Byt o ringar eller köp en mopedkran
mr belos
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:39:00, 27-05-2014
Ort: Uppland
Maskin: belos ,gravely


Återgå till [Belos/Gravely/Irus] Motor

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Briggsparts

Klaravik

Crazyride

Ygsbostudios

Bra Verktyg

Motrab

Alftaprodukter

Engcon

GMH Maskininspektioner

Köphuset