Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerBelos/Gravely/Irus[Belos/Gravely/Irus] Motor

MAG, som pissar bensin, Belos, 222, 252, 272, 275, 284

18 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera motorteman rörande Belos/Gravely/Irus här

dc_lindberg (trådstartaren)

#1 » 15:23:30, 27-08-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

...å precis som jag fått hjulen åter på sopen:
dc_lindberg @ [Belos/Gravely/Irus] Fälgar, Sopvals, Belos, Gravely, 222, 252, 272,275, 284
... så jag skulle kunna flytta på ekipaget å då...
Bild
Står en stråle besin ut från hålet till vänster om choken...
Bild


Se'n bara för skojs skull studerar jag topplocksläckan:
Bild
Bild

Hm! Även om 222 är "lätt" maskin så med MAG och sopvals så undviker man lutande markyta i alla fall, speciellt om avsikten är att ta sig uppför sluttningen...
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11



viktor94

#2 » 07:43:01, 29-08-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

låter som det blir en stund i garaget å skruva lite.
viktor94
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:55:39, 24-02-2013
Ort: Sigtuna, men bor tillfälligt på öland
Maskintyp: Redskapsbärare

autorep

#3 » 07:58:29, 29-08-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hehe med momentnyckel :thummar:
Vevaxel slipning.
Cylinder borrning.
Toplocks renovering med mira centronic.
Portning och flödesmätning.
Svetsning Tig, Pinne, Gas, Mig/Mag
Motorbromsning 1300hp/ 14000rpm ÄR igång :)
http://Www.autorepmek.com
https://www.facebook.com/autorepmek
Användarvisningsbild
autorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:09:32, 06-08-2009
Ort: karlskoga
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Audi s6 2007 V10 :) såld
Flödes bänk för toppar
Cylinder borrmaskin x2
Sunnen cv 616
Sunnen mbb 1800 auto stroke
Sunnen an 600 cylinder hone
Origo tig 4300iw ac/dc ta24- fotpedal
Dta 300 ac/dc tig- fot pedal
Kemppei Master mls 2500 MEX
ESAB Origo mig c340 pro
Lincoln electric idealarc R3R 500 amp på skroten
Tos FA 5 B fräs
Cholet 550 svarv
Abrasive 3B planslip
CNC Fräs Mas mcv 32
Mira centronic ventilfräs x2st
Ventilslip malte månson m25 x2 sålda
Ny ventilslip Kwik-way SVS II Deluxe
Schou 1500H vevaxelslip
New way
K-line Styrningar
Fördelar bänk
Bromsbänk motor, ej rullande
Gen & Startmotor bänk
FL 611
TGB 40 Såld
Verkstadskärra 2 Såld
Leksaker
Bandvagn 202 Såld
ninja 1000 1988 med 1996 zzr 1100 motor Kawa Till salu Såld
Zx12r 2001 Kawa Såld
VCDS HEX-CAN
LARM innom hus och utomhus
Securitas Direct + Kameratjänsten Observer Direct

dc_lindberg (trådstartaren)

#4 » 10:46:42, 29-08-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Allt för att roa och glädja omgivningen :)

Vi fortsätter studien - förgasaren är loss och närmar sig rengöring:

Bild
Bild

...ooops... var det oljeluftfilter... aj då... -det- borde ju gjorts ren för evigheter sedan å fått ny olja...
Bild
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

autorep

#5 » 21:55:09, 29-08-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ultraljuds tvätt till förgasaren och diskmaskinen till luftfiltret och en renoverings sats till förgasaren :thummar:
Vevaxel slipning.
Cylinder borrning.
Toplocks renovering med mira centronic.
Portning och flödesmätning.
Svetsning Tig, Pinne, Gas, Mig/Mag
Motorbromsning 1300hp/ 14000rpm ÄR igång :)
http://Www.autorepmek.com
https://www.facebook.com/autorepmek
Användarvisningsbild
autorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:09:32, 06-08-2009
Ort: karlskoga
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Audi s6 2007 V10 :) såld
Flödes bänk för toppar
Cylinder borrmaskin x2
Sunnen cv 616
Sunnen mbb 1800 auto stroke
Sunnen an 600 cylinder hone
Origo tig 4300iw ac/dc ta24- fotpedal
Dta 300 ac/dc tig- fot pedal
Kemppei Master mls 2500 MEX
ESAB Origo mig c340 pro
Lincoln electric idealarc R3R 500 amp på skroten
Tos FA 5 B fräs
Cholet 550 svarv
Abrasive 3B planslip
CNC Fräs Mas mcv 32
Mira centronic ventilfräs x2st
Ventilslip malte månson m25 x2 sålda
Ny ventilslip Kwik-way SVS II Deluxe
Schou 1500H vevaxelslip
New way
K-line Styrningar
Fördelar bänk
Bromsbänk motor, ej rullande
Gen & Startmotor bänk
FL 611
TGB 40 Såld
Verkstadskärra 2 Såld
Leksaker
Bandvagn 202 Såld
ninja 1000 1988 med 1996 zzr 1100 motor Kawa Till salu Såld
Zx12r 2001 Kawa Såld
VCDS HEX-CAN
LARM innom hus och utomhus
Securitas Direct + Kameratjänsten Observer Direct

dc_lindberg (trådstartaren)

#6 » 07:36:40, 30-08-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Autorepmeken har levererat rep-sats :)

Nu när jag kikade på choken - så... nu fattar jag kommentaren om mindre intelligent konstruktion... finns inte en chans på ... att den plast-axeln kommer att ha adekvat livslängd!... Jäddra kineser! (att MAG se'n inte kommer från Kina spelar ingen roll - de får ta äran åt sig av konstruktionen).

U-ljudstvätten jobbar häcken av sig - får åka till Hot Rod Heaven o skaffa en 2L's (köpte den största Kjell o Co., hade för 3-4 år sedan, 1.4L).
http://www.kjell.com/sortiment/hus-hals ... 800-p40491
http://www.kjell.com/image/Product_1303 ... 127/full/1
Bild


Diskmaskinen gick sönder för åratal sedan... den miljövänliga ersättningsmaskinen strejkar när det gäller -mina- motordelar... o diskmaskinen jag fick för x-år sedan som stått utomhus är inkontinent... så... jag behöver en "ny" diskmaskin :D
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

L.tech

#7 » 12:23:08, 30-08-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fungerar den tvätten bra?
Såg att dem har en 6liters nu med.
L.tech
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:17, 10-01-2009
Ort: SKÅNE
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey ferguson
Volvo 425

dc_lindberg (trådstartaren)

#8 » 13:07:27, 30-08-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bra o bra... mycket bättre än ingen.

Fick just frågan av Autorepmeken om inte spridar pinnen lossnade - o det gjorde den inte utan hjälp av WD40 + Omega 608 + butangasbrännare + en skruvmejsel samt en ögonfranspincett...
Så, nu är förknasaren åter i tvätten, denna gången med petroliumavfettningsmedel; först körde jag lacknafta, se'n Yes Power!, sen Yes!, och nu OK/Q8 petroliumavfettning.

I jmf med ingen U-ljudstvätt så är den helt ok.
Skulle vilja få jämföra med "riktig" så jag vet vad jag går miste om ;)

1.4L är för liten!
2.5L eller större är vad man snabbt inser att man behöver. Kanske kan Biltemas 2L's vara en acceptabel kompromiss?
Dock hade jag att välja på Kjells 1.4L eller deras mindre variant när jag köpte. På den tiden kostade nästa steg multum.

Min har fått köra motorsågskedjor, cykelkedjor, förgasare, skruvar, muttrar och brickor, osv etc mm - körde slut på första tvättens fläkt (!).

Svaret på frågan är:
- du kommer att bli glad i den och finna att den hjäper dig mycket :)
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

dc_lindberg (trådstartaren)

#9 » 17:42:02, 30-08-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ligger nu lååååångt efter planen...

Tänkte jag skulle fått ihopet till lunch... se'n såg det ut att bli till eftermiddagskaffet... nu är det middag/kvällsmål...

Får inte till'et ordentligt...
Är liksom kalk och smuts samt olja kvar hur jag än bär mig åt liksom...
...å se'n saknas det lite färg på luftburken... så den riskerar nu att bli "fälgröd"...

Tyckte jag var så duktig som skar till ett par nya packningar. Avgaspackningar är inte rätt vid förgasaren. Det bör vara vanliga, väl infettade, papperspackningar eller gummipackningar, för att täta väl o bli hyfsat lätt att lossa vid nästa service.
...å så insåg jag att jag skulle ha två olikstora packningar när jag väl lagt undan packningsmaterialet och verktygen...

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

dc_lindberg (trådstartaren)

#10 » 11:02:00, 31-08-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Knepigt utan monteringsanvisningar...
Man får gissa vad som skall vart...
Bild

Jag tror jag fått ihopet rätt så långt, men så såg jag... :ohnej:
Bild

Ett extra hål i chokespjället och en urgröpning på sidan av det?...
...då blir jag villrådig...
Ska jag montera det gamla sköra spjället, eller montera det nya luftiga spjället?
:klia:
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

autorep

#11 » 11:50:05, 31-08-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är bara att montera.
Med det nya så kan man köra en stund med spjället stängt och den går efter som den får mer luft.
Det gamla spjället som nästan tätar tvingar upp mer bensin igenom huvud munstycket.
Det blir väldigt fett blandning då = kan sura igen
Vevaxel slipning.
Cylinder borrning.
Toplocks renovering med mira centronic.
Portning och flödesmätning.
Svetsning Tig, Pinne, Gas, Mig/Mag
Motorbromsning 1300hp/ 14000rpm ÄR igång :)
http://Www.autorepmek.com
https://www.facebook.com/autorepmek
Användarvisningsbild
autorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:09:32, 06-08-2009
Ort: karlskoga
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Audi s6 2007 V10 :) såld
Flödes bänk för toppar
Cylinder borrmaskin x2
Sunnen cv 616
Sunnen mbb 1800 auto stroke
Sunnen an 600 cylinder hone
Origo tig 4300iw ac/dc ta24- fotpedal
Dta 300 ac/dc tig- fot pedal
Kemppei Master mls 2500 MEX
ESAB Origo mig c340 pro
Lincoln electric idealarc R3R 500 amp på skroten
Tos FA 5 B fräs
Cholet 550 svarv
Abrasive 3B planslip
CNC Fräs Mas mcv 32
Mira centronic ventilfräs x2st
Ventilslip malte månson m25 x2 sålda
Ny ventilslip Kwik-way SVS II Deluxe
Schou 1500H vevaxelslip
New way
K-line Styrningar
Fördelar bänk
Bromsbänk motor, ej rullande
Gen & Startmotor bänk
FL 611
TGB 40 Såld
Verkstadskärra 2 Såld
Leksaker
Bandvagn 202 Såld
ninja 1000 1988 med 1996 zzr 1100 motor Kawa Till salu Såld
Zx12r 2001 Kawa Såld
VCDS HEX-CAN
LARM innom hus och utomhus
Securitas Direct + Kameratjänsten Observer Direct

dc_lindberg (trådstartaren)

#12 » 12:10:20, 31-08-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Aha!
En produktutveckling till det bättre!

Då är förgasaren monterad inom timmen, men luftburken får vänta på att lackverkstaden skall bli verksam.


Jo, förresten:
- vad är grundinställningen på luftblandskruven?
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

autorep

#13 » 12:54:05, 31-08-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Prova med 2 1/2 varv
Vevaxel slipning.
Cylinder borrning.
Toplocks renovering med mira centronic.
Portning och flödesmätning.
Svetsning Tig, Pinne, Gas, Mig/Mag
Motorbromsning 1300hp/ 14000rpm ÄR igång :)
http://Www.autorepmek.com
https://www.facebook.com/autorepmek
Användarvisningsbild
autorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:09:32, 06-08-2009
Ort: karlskoga
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Audi s6 2007 V10 :) såld
Flödes bänk för toppar
Cylinder borrmaskin x2
Sunnen cv 616
Sunnen mbb 1800 auto stroke
Sunnen an 600 cylinder hone
Origo tig 4300iw ac/dc ta24- fotpedal
Dta 300 ac/dc tig- fot pedal
Kemppei Master mls 2500 MEX
ESAB Origo mig c340 pro
Lincoln electric idealarc R3R 500 amp på skroten
Tos FA 5 B fräs
Cholet 550 svarv
Abrasive 3B planslip
CNC Fräs Mas mcv 32
Mira centronic ventilfräs x2st
Ventilslip malte månson m25 x2 sålda
Ny ventilslip Kwik-way SVS II Deluxe
Schou 1500H vevaxelslip
New way
K-line Styrningar
Fördelar bänk
Bromsbänk motor, ej rullande
Gen & Startmotor bänk
FL 611
TGB 40 Såld
Verkstadskärra 2 Såld
Leksaker
Bandvagn 202 Såld
ninja 1000 1988 med 1996 zzr 1100 motor Kawa Till salu Såld
Zx12r 2001 Kawa Såld
VCDS HEX-CAN
LARM innom hus och utomhus
Securitas Direct + Kameratjänsten Observer Direct

dc_lindberg (trådstartaren)

#14 » 13:43:28, 31-08-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Provade med 3... den startade... den dog... den var -sur-...

Har nu 1 varv - så länge.

Men när man för höger skalms vänstra spak frammåt... det skär likt plåtburk mot griffeltavlan... o bakåt är inte så mycket bättre...
Från motorn hör man det hemska ljudet av lager...

Nåväl, pjäsen är flyttad på så jag kan börja fokusera på bussen.


Går -så- mycket snällare i motorn nu förresten ;) :)


...men det är klart... nått fel är det ju i alla fal kvar med förknasaren... måste nog ha ny soppaslang... den vill inte täta vid förgasaren...
:skratta3:


Bild
Bild
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

dc_lindberg (trådstartaren)

#15 » 01:34:39, 01-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Oj oj oj vad lättstartad MAG'en är nu!

Fick hem ett alternativt luftfilter från Dalhems
www.dalhems.com
Art.nr. 1512
http://dalhems.com/sv/p/f76b9f26b430477 ... eter-140mm

Passar perfekt!
Bild
Bild
Bild
Bild

Det som återstår är vad att göra med anslutningen, 13mm, förvevhusventilationen.
Ska jag plugga den?
Finns det vevhusventilation att ansluta?
?
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11


Återgå till [Belos/Gravely/Irus] Motor

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se