Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerBelos/Gravely/Irus[Belos/Gravely/Irus] Motor

252 med mag 1045 krånglar

7 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera motorteman rörande Belos/Gravely/Irus här

Luddhe (trådstartaren)

#1 » 17:12:19, 26-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fixar med min 252:a och får den inte riktigt att gå bra.
Har bytt olja i motorn, bytt soppakran och slang, nytt luftfilter (mc) och rengjort förgasaren ordentligt men den vill inte riktigt gå som den ska så jag skulle behöva tips på vad jag ska felsöka härnäst.
Får den bara att gå bra med halva choken öppen, den reagerar inte så mycket på gasteglaget men man kan höja och sänka varvtalet med choken. Stänger jag choken helt dör den.
Måste dra typ 10 gånger innan den hoppar igång även om den är varm och när jag drar trycks soppa upp ur tanklocket och rinner ut över tanken.
Känns som det blir nån sorts baktryck i systemet alltså..
Nån som har några teorier om vad jag ska prova härnäst?
Luddhe
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:26:40, 22-09-2016
Ort: Örsundsbro
Sverige
Maskin: Belos 222, Belos 252



autorep

#2 » 17:34:32, 26-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

det låter som om du har ett ventil jobb framför dig.
kolla ventilspel till att börja och se om något säte har sjunkit= 0 i ventilspel är lyftare och kam nerslitet så ökar spelet,
jag tror att du kommer att få fixa ventiler och även byta kolvringar
läckande ventiler = sämre komp +mer
dåliga kolvringar = Sämre komp och att den inte orkar suga igenom förgasaren om inte choken är på

en annan sak är att kolla att tändningen står rätt, om du har ändrat brytaren och inte justerat tändningen efter så kan den stå fel.

Att kolla brytare och tändning
kontrollera brytar avstånd om det inte står rätt justera sen kolla att tändningen står rätt om inte justera
om brytar avståndet minskar med 0,1mm det kan motsvara att tändningen är fel med ungefär 5-10 grader
Vevaxel slipning.
Cylinder borrning.
Toplocks renovering med mira centronic.
Portning och flödesmätning.
Svetsning Tig, Pinne, Gas, Mig/Mag
Motorbromsning 1300hp/ 14000rpm ÄR igång :)
http://Www.autorepmek.com
https://www.facebook.com/autorepmek
Användarvisningsbild
autorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:09:32, 06-08-2009
Ort: karlskoga
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Audi s6 2007 V10 :) såld
Flödes bänk för toppar
Cylinder borrmaskin x2
Sunnen cv 616
Sunnen mbb 1800 auto stroke
Sunnen an 600 cylinder hone
Origo tig 4300iw ac/dc ta24- fotpedal
Dta 300 ac/dc tig- fot pedal
Kemppei Master mls 2500 MEX
ESAB Origo mig c340 pro
Lincoln electric idealarc R3R 500 amp på skroten
Tos FA 5 B fräs
Cholet 550 svarv
Abrasive 3B planslip
CNC Fräs Mas mcv 32
Mira centronic ventilfräs x2st
Ventilslip malte månson m25 x2 sålda
Ny ventilslip Kwik-way SVS II Deluxe
Schou 1500H vevaxelslip
New way
K-line Styrningar
Fördelar bänk
Bromsbänk motor, ej rullande
Gen & Startmotor bänk
FL 611
TGB 40 Såld
Verkstadskärra 2 Såld
Leksaker
Bandvagn 202 Såld
ninja 1000 1988 med 1996 zzr 1100 motor Kawa Till salu Såld
Zx12r 2001 Kawa Såld
VCDS HEX-CAN
LARM innom hus och utomhus
Securitas Direct + Kameratjänsten Observer Direct

Luddhe (trådstartaren)

#3 » 18:00:24, 26-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Härligt! Då vet jag ungefär vad jag har framför mig!
Är mer snickare än mekaniker så det kommer bli några kvällar med youtube och google innan jag vågar sätta igång.
tur att jag har en reservdelsmotor att träna på innan :D
Luddhe
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:26:40, 22-09-2016
Ort: Örsundsbro
Sverige
Maskin: Belos 222, Belos 252

Luddhe (trådstartaren)

#4 » 20:25:12, 26-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hittade en guide från briggs&stratton som var hyfsat detaljerad så jag följer den så gott det går. Återkommer med frågor så småningom skulle jag tro.
Friskt vågat hälften vunnet :D
Luddhe
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:26:40, 22-09-2016
Ort: Örsundsbro
Sverige
Maskin: Belos 222, Belos 252

Luddhe (trådstartaren)

#5 » 15:51:02, 27-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Började skruva isär reservdelsmotorn idag men upptäckte snabbt att jag behöver tum-nycklar. Avgasrörets muttrar var så ihoprostade att jag inte fick lös dom utan att skada muttrarna. Får bada i 5-56 så länge.
Fick av toppen iallafall så jag tog den och förgasaren och några delar till och lekte med sodablästern jag hittade i ett hörn häromdagen.
Ska man ändå fixa den ordentligt så blir det ju roligare om det ser snyggt ut när man är klar!
Bild

Bild

Blev ordentligt rent! Rengjorde förgasaren ordentligt efteråt och gnuggade av den med lite autosol. Hade lite överbliven motorfärg som jag piffade upp toppen med också. Klarar 300 grader så man får se om det håller men snyggt blev det iallafall

Bild
Bild

2 personer gillar det här inlägget.
Luddhe
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:26:40, 22-09-2016
Ort: Örsundsbro
Sverige
Maskin: Belos 222, Belos 252

Luddhe (trådstartaren)

#6 » 23:28:15, 23-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ägnade kvällen åt att inventera reservdelsmotorn. Vevstaken är paj men den verkar vara det ända och den verkar i övrigt komplett. Cylinder, kolv och kolvringar ser bra ut förutom en väldigt ytlig repa på cylindern.
Vevaxeln är ganska rostig men i övrigt i gott skick.
Kollade varvtalsregulatorn och den vandrar ca 2mm så jag antar att denna motorn råkat ut för samma öde som den autorep beskrivit i en tidigare renoveringstråd. Kunde inte se nån låsring/säkring som ska förhindra glappet så det måste åtgärdas om det här ska bli en fungerande motor igen.
skönt att ha en extra motor att bekanta sig med innan jag ger mig på den som sitter på Belosen.
Det hade känts tryggt att lämna motorn till autorep för service men då skulle jag ju inte lära mig något. Och planen är ju att den här traktorn ska hänga med några år och då vill jag lära mig hur man underhåller och lagar den.
Luddhe
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:26:40, 22-09-2016
Ort: Örsundsbro
Sverige
Maskin: Belos 222, Belos 252

Luddhe (trådstartaren)

#7 » 23:34:09, 23-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite bilder också...
Bild
Bild
Bild
Luddhe
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:26:40, 22-09-2016
Ort: Örsundsbro
Sverige
Maskin: Belos 222, Belos 252


Återgå till [Belos/Gravely/Irus] Motor

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se