Nybbling skrev:En vän till mig undrade vilken
olja som det ska vara till hennes MAG motor på en Irus 1200. Jag hittar ingen
instruktionsbok och vet inte säkert vilken modell MAG motorn är (4-takt). Mitt generella svar skulle vara en 10W30 olja av enkelt vanligt slag. Hon var rädd att en ny olja skulle lösa upp gammal olja så motorn skär, men det är väl en seglivad myt?
Är det någon som vill motsäga det rådet och i så fall vad är (mer) rätt.
Precis, det är en gammal myt från 1950-talet då det var nytt med sotlösande tillsatser i motoroljor (de nya oljorna kallades på den tiden HD-oljor). Det var dock inte alla motorer som riskerade problem när man började med en sotlösande olja. De motorer som kunde riskera att skära var sådana som hade mycket stora urborrningar i vevtapparna och små smörjhål därifrån ut till vevlagren, och som dessutom saknade oljefilter. Om en sådan hade gått länge med gammaldags olja kunde det ligga en hel del slam och skräp i vevtapparnas urborrningar, när det började lösas av en modernare olja fanns det risk att något skräp blockerade smörjhålet för vevlagret, och så fick det ingen smörjning.
De motorer som hade tunna rakborrade smörjkanaler i vevaxeln riskerade aldrig bekymmer. Inte heller primitiva stänksmorda motorer.
Men om MAG-motorn har fått oljebyten någon gång under de senaste 50-60 åren och inte är extremt vanskött, så behöver man inte oroa sig alls. Bara att hälla i en billig modern 10W-30 (eller kanske 10W-40, om man befarar att motorn går med hög oljetemperatur och 10W-30 kan bli för blaskig).