Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerBelos/Gravely/Irus[Belos/Gravely/Irus] Motor

Justering av MAG-motor

25 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera motorteman rörande Belos/Gravely/Irus här

Jan-Sverre (trådstartaren)

#16 » 21:21:37, 29-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har kollat på ventilerna igen och det är en sak som får mig att fundera.
Insugsventilen öppnar innan kolven nått toppläget och avgasventilen har stängt sig. Insugsventilen börjar alltså öppna sig innan avgastakten är klar, sådär en 4-5 mm innan ÖDP. Det verkar konstigt för mig. Eftersom kolven ännu inte komprimerat klart avgaserna så borde ju en del avgaser pressas ut genom insugsventilen och tillbaka mot förgasaren. Tänker jag rätt eller ska det vara så? Kan det förklara att min motor går illa och puffar grårök?
Jan-Sverre
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:06:22, 07-07-2015
Ort: Sundsvall
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TEA20



Jan-Sverre (trådstartaren)

#17 » 22:33:25, 29-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Borde ha läst på nätet först. Har kollat på några trådar och läst mig till att båda ventilerna ska vara öppna samtidigt på en bensinmotorer ett kort ögonblick i just den där fasen jag beskrev; det talas om ett överlapp. Så var det med det.

Har kollat tändningsinställningen också. Den ser perfekt ut. Brytarna öppnar precis när markeringen på flänsen är vid första strecket på kåpan. Så felet kan inte vara det heller, tyvärr.
Senast redigerad av Jan-Sverre 18:30:43, 30-01-2018, redigerad totalt 1 gång.
Jan-Sverre
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:06:22, 07-07-2015
Ort: Sundsvall
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TEA20

torbjorn_forsman

#18 » 09:19:01, 30-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fungerar tändförställningsmekanismen så att tändningen ställs tidigare då varvtalet ökar? Bör gå lätt att kolla med en stroboskoplampa.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Jan-Sverre (trådstartaren)

#19 » 18:46:31, 30-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack Torbjörn

Jag har rengjort och polerat upp mekanismen för förtändningen som sitter på insidan av svänghjulet, så nu går det väldigt lätt, men man kan ju aldrig veta. Jag har en gammal stroboskoplampa liggande, som jag använde en gång på en Ford Granada. Kan ju vara värt att kolla, åtminstone så lär jag mig säkert något.

Funderar på om det i alla fall är nån vajsing på förgasaren, men vad skulle det vara i så fall; vad finns att justera på den? Jag har haft isär och rengjort den och kollat att flottören är hel och funkar, men stiftet fortsätter att vara svart, sotigt och lite blött.

Tänkte ta några bilder på ventilerna och cylindern och så, nu när jag fått ordning på mobilen, fast jag vet inte vad som går att utläsa om ventilernas kondition utifrån några bilder, men jag lägger ut nåt senare ikväll ändå för påseende av er experter. En annan begriper ju inte så mycket, men man kan ju lära sig.
Jan-Sverre
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:06:22, 07-07-2015
Ort: Sundsvall
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TEA20

Jan-Sverre (trådstartaren)

#20 » 19:14:59, 30-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har en ytterligare fundering som jag vill testa. Kan det vara så att olja från vevhuset tränger upp i förbränningsrummet p g a att kolvringarna är slitna och trötta? Kan sådant orsaka sotiga stift och grå/vit rök??
Jan-Sverre
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:06:22, 07-07-2015
Ort: Sundsvall
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TEA20

torbjorn_forsman

#21 » 20:16:37, 30-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om det tränger upp olja så kan den visserligen sota igen tändstiftet, men framför allt brukar man märka blå rök och att det luktar oljerök om avgaserna. Den typen av problem behöver inte nödvändigtvis bero på kolvringarna, det kan också vara frågan om t ex glappa ventilstyrningar eller igensatt vevhusventilation.

På en del motorer är det helt normalt att tändstiftet blir sotigt på tomgång, isolatorfoten blir inte tillräckligt varm för att sotet ska brännas bort. Men om man har låtit den gå belastad med gaspådrag och stänger av tvärt, så ska tändstiftet inte vara sotigt i det läget.
Sotigt tändstift kan också bero på att det är av fel typ (för "kallt", dvs för högt värmetal enligt NGK:s beteckningssätt resp för lågt enligt Bosch). Det är vanligt att tändstiftsrekommendationerna för gamla motorredskap och traktorer är tilltagna med tanke på att maskinen ska gå ständigt fullbelastad, och om den bara körs i lätt hobby- eller nöjeskörning kan det behövas ett "varmare" stift än rekommenderat.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Jan-Sverre (trådstartaren)

#22 » 22:13:52, 30-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tackar för goda råd.
Är just inkommen från garaget. Kollade med stroboskoplampa. Jag gjorde som så att jag mätte upp 22 grader från märket på kåpan för ÖDP, körde igång motorn på skapligt högt varv och testade med lampan mot markeringen på svänghjulet och sträcken var väldigt nära. Låg väl sådär två grader efter markeringen på kåpan så det indikerar att jag har något sen tändning. Skulle ju kunna testa och vrida tändplattan något lite mot rotationsriktningen. Använde ett tunt papper mellan brytarspetsarna så det blir väl inte så exakt när jag ställde in brytarna.

Hursomhelst, det gick mycket bättre idag, jag lät maskinen gå ett tag på skapligt högt varv. Lät den svalna lite och kollade sen stiftet, och det var klart bättre, fortfarande svart runtom men på elektroderna (eller vad det nu heter) hade sotet bränts av och det såg ljust och lite blankt ut, så det verkar som, precis som du är inne på, att maskinen behöver få gå ett tag (den har ju stått sådär 10 år) så kanske det mesta ger sig. Det puffar bara lite vit rök när jag drar på gas, men den stannade inte idag :smile:
Jan-Sverre
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:06:22, 07-07-2015
Ort: Sundsvall
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TEA20

autorep

#23 » 08:51:11, 31-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ställ brytaren på 0.40 och inte med något papper och sedan ställer du tändningen.

För att ställa brytaren på enkelt sätt, ta bort svänghjul och lossa brytarnocken från svänghjulet och sätt den på vevaxel och vrid så du får den högsta punkten så att brytaren öppnar max och justera och kolla på tändplatan så finns det ett märke och ett i blocket vrid tändplatan så att de är mitt för varandra sen åter montera,

när du har åter montera svänghjul så kontrollera tändpunkten den borde vara rätt så exakt annars så får du justera den nu men du behöver inte bry dig om brytaren nu,

har du inte rätt brytar avstånd så är det inte säkert att tändspolen kommer att ge full kraft efter som det är magneter i svänghjulet och inte ett batteri som har rätt späning utan att det hänger på 2 styck magneter i svänghjulet ( nord och syd eller + och -), att det står rätt i för hållande till tändspolen för att ladda spolen så att när brytaren öppnar så kommer gnistan till stiftet

Ps när du justerar tändningen så kan du använda dig av en lampa och ett batteri för att exakt se när brytarn öppnar lampan slocknar när brytaren öppnar och då är det bara att kolla märkningen på svänghjulet och kåpan.
Koppa lös den svarta kabel som kommer i från tänd platan till en lampa från lampa till ett batteri och från batteri till jord på motorn kan varar en för del att göradet med en gång du har fixar brytaren så att svänghjulet är löst för då kan du koppla bort tändspolen så att bara den svarta kabel som går till dödaren sitter kvar sätt ditt svänghjulet dehöver inte dra fast det men kilen måste vara där så svänghjulet kommer rätt och nu när prov lampan är kopplan så slocknar den när brytaren öppnar och då ska den gula markeringen vara vid sträcket på fläckt kåpan och vrider du motor åt fel håll så ska lampan tändas vid markeringen.
Senast redigerad av autorep 09:16:49, 31-01-2018, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: Ladde till text
Vevaxel slipning.
Cylinder borrning.
Toplocks renovering med mira centronic.
Portning och flödesmätning.
Svetsning Tig, Pinne, Gas, Mig/Mag
Motorbromsning 1300hp/ 14000rpm ÄR igång :)
http://Www.autorepmek.com
https://www.facebook.com/autorepmek
Användarvisningsbild
autorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:09:32, 06-08-2009
Ort: karlskoga
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Audi s6 2007 V10 :) såld
Flödes bänk för toppar
Cylinder borrmaskin x2
Sunnen cv 616
Sunnen mbb 1800 auto stroke
Sunnen an 600 cylinder hone
Origo tig 4300iw ac/dc ta24- fotpedal
Dta 300 ac/dc tig- fot pedal
Kemppei Master mls 2500 MEX
ESAB Origo mig c340 pro
Lincoln electric idealarc R3R 500 amp på skroten
Tos FA 5 B fräs
Cholet 550 svarv
Abrasive 3B planslip
CNC Fräs Mas mcv 32
Mira centronic ventilfräs x2st
Ventilslip malte månson m25 x2 sålda
Ny ventilslip Kwik-way SVS II Deluxe
Schou 1500H vevaxelslip
New way
K-line Styrningar
Fördelar bänk
Bromsbänk motor, ej rullande
Gen & Startmotor bänk
FL 611
TGB 40 Såld
Verkstadskärra 2 Såld
Leksaker
Bandvagn 202 Såld
ninja 1000 1988 med 1996 zzr 1100 motor Kawa Till salu Såld
Zx12r 2001 Kawa Såld
VCDS HEX-CAN
LARM innom hus och utomhus
Securitas Direct + Kameratjänsten Observer Direct

torbjorn_forsman

#24 » 13:18:12, 31-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lägg märke till att det står i MAG:s verkstadshandbok att man ska kolla "abriss"-avståndet (edge gap) efter att ha ställt in brytarna på 0,4 mm , och ändra brytaravståndet om nödvändigt så att abriss blir korrekt.

På en sådan här motor med magneter i svänghjulet och tändförställningsmekanism som vrider brytarkammen, så kommer abriss att variera med varvtalet, och tillverkaren har förhoppningsvis tänkt från början på att optimera det på lämpligt sätt för olika varvtal.

Om metoden med provlampa går att använda eller inte, beror ju på hur svårt det är att koppla loss ledningen mellan brytaren och tändspolens lågspänningslindning. På en del tändmagneter där den är lödd, eller där det inte går att lossa den utan att rubba brytarinställningen, så får man avstå från att använda provlampa. Stroboskoplampa med motorn igång är alltid säkrast.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Jan-Sverre (trådstartaren)

#25 » 20:24:11, 31-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack ska ni ha båda två!
Nu ska jag göra om och göra rätt!
Jan-Sverre
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:06:22, 07-07-2015
Ort: Sundsvall
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TEA20


Återgå till [Belos/Gravely/Irus] Motor

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se