Ja, så var det dags igen. Projektet med 272:an fortsätter och tyvärr också problemen. Jag har nu monterat ihop MAGmotorn efter att ha bytt lager, kolvringar, ventilstyrningar, ventiler, planat toppen, honat cylinderloppet, etc. Och det verkar ju funka, men motorn går fortfarande lika konstigt.
Första uppstarten efter hopmonteringen lovade gott. Motorn puttrade på en stund och den svarade okej på gas. Slog av den och kunde starta upp den med lätthet. En stund efteråt kollade jag tändstiftet. Det var sotigt. Jag gjorde då rent stiftet och satte tillbaka det och skulle pröva på nytt. Då började motorn uppföra sig konstigt igen. Svårstartad, går en stund, stannar. När jag försöker gasa så dör den....till slut vill den inte starta heller, såklart. Det bolmar också en del fortfarande vid gaspådrag.
Sådär uppförde sig motorn innan min renovering. Jag trodde att problemen kunde ha med otäta ventiler att göra, men nu är ju allt bytt.
Jag har kollat tändningen sådär 1000 ggr. Skämt åsido, men nästan ialla fall. Jag har använt den lösa nocken från svänghjulet. Ställt brytarna (Bosch) på 0,4 på stället dom öppnar som mest. Jag har använt provlampa för att ställa brytarna. Dom öppnar exakt vid strecket på fläktkåpan (det högra av dom två). Noterbart är att jag fick vrida tändplattan ett stort stycke i riktning mot rotationsriktning för att tändningen skulle bli rätt. Det stämmer inte alls med ritsningen i plattan och fästet, som utgår från att tändplattan sitter i mitten av skruvhålen. Nu hamnade tändplattan nästan i ett ytterläge. När tändplattan sitter i linje med ritsningen i fästet så blir tändningen mycket sen. Det där blir jag inte klok på. men om det ska vara 0,40 så blir det så, åtminstone på min motor.
Har gjort ren tanken och bensinkranen. Jag har gjort ren förgasaren två gånger. Jag har satt i dom små vinylbrickorna för stagen mellan förgasaren och regulatorn, så att det inte ska glappa
Jag har nya packningar för hela motorn förgasare och utblås. Har kollat att muttrarna är åtdragna så att det inte kan handla om tjuvluft
Det verkar som om min blandning är för fet, dvs för mycket bensin och för lite luft.
Vad kan ha hänt mellan uppstart ett och uppstart två? Verkar ju helt knäppt. Den gick så bra första gången, sen börjar den gå skit igen. Kan det vara förgasaren, och i så fall vaddå???
Mycket tacksam för råd och tips....
Sverre