Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerBelos/Gravely/Irus[Belos/Gravely/Irus] Motor

Motorn stannar och är svårstartad

5 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera motorteman rörande Belos/Gravely/Irus här

Jan-Sverre (trådstartaren)

#1 » 21:09:59, 25-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, så var det dags igen. Projektet med 272:an fortsätter och tyvärr också problemen. Jag har nu monterat ihop MAGmotorn efter att ha bytt lager, kolvringar, ventilstyrningar, ventiler, planat toppen, honat cylinderloppet, etc. Och det verkar ju funka, men motorn går fortfarande lika konstigt.

Första uppstarten efter hopmonteringen lovade gott. Motorn puttrade på en stund och den svarade okej på gas. Slog av den och kunde starta upp den med lätthet. En stund efteråt kollade jag tändstiftet. Det var sotigt. Jag gjorde då rent stiftet och satte tillbaka det och skulle pröva på nytt. Då började motorn uppföra sig konstigt igen. Svårstartad, går en stund, stannar. När jag försöker gasa så dör den....till slut vill den inte starta heller, såklart. Det bolmar också en del fortfarande vid gaspådrag.

Sådär uppförde sig motorn innan min renovering. Jag trodde att problemen kunde ha med otäta ventiler att göra, men nu är ju allt bytt.

Jag har kollat tändningen sådär 1000 ggr. Skämt åsido, men nästan ialla fall. Jag har använt den lösa nocken från svänghjulet. Ställt brytarna (Bosch) på 0,4 på stället dom öppnar som mest. Jag har använt provlampa för att ställa brytarna. Dom öppnar exakt vid strecket på fläktkåpan (det högra av dom två). Noterbart är att jag fick vrida tändplattan ett stort stycke i riktning mot rotationsriktning för att tändningen skulle bli rätt. Det stämmer inte alls med ritsningen i plattan och fästet, som utgår från att tändplattan sitter i mitten av skruvhålen. Nu hamnade tändplattan nästan i ett ytterläge. När tändplattan sitter i linje med ritsningen i fästet så blir tändningen mycket sen. Det där blir jag inte klok på. men om det ska vara 0,40 så blir det så, åtminstone på min motor.

Har gjort ren tanken och bensinkranen. Jag har gjort ren förgasaren två gånger. Jag har satt i dom små vinylbrickorna för stagen mellan förgasaren och regulatorn, så att det inte ska glappa

Jag har nya packningar för hela motorn förgasare och utblås. Har kollat att muttrarna är åtdragna så att det inte kan handla om tjuvluft

Det verkar som om min blandning är för fet, dvs för mycket bensin och för lite luft.

Vad kan ha hänt mellan uppstart ett och uppstart två? Verkar ju helt knäppt. Den gick så bra första gången, sen börjar den gå skit igen. Kan det vara förgasaren, och i så fall vaddå???

Mycket tacksam för råd och tips....


Sverre
Jan-Sverre
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:06:22, 07-07-2015
Ort: Sundsvall
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TEA20



bonnen513

#2 » 21:12:53, 25-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tändkabeln och hatten
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

Stefan Palmkvist

#3 » 21:23:44, 25-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Prova att mäta kamvinkeln istället för brytar avstånd, om brytarkammen är sliten så kan det bli som du beskriver. Det viktiga är inte rätt brytar avstånd utan hur länge brytarna är slutna i för hållande till öppna , detta är kamvinkeln, fnns instrument för detta ,dom flesta bilinstrumenten funkar.
Stefan Palmkvist
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 05:23:39, 07-10-2009
Ort: Kvidinge En kulturbuggd med anor
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Harley Sportster, Wv Caddy tdi

torbjorn_forsman

#4 » 23:54:11, 25-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men det har ju konstaterats sedan tidigare att på de här MAG-motorerna, liksom på praktiskt taget alla motorer med magnettändning, så finns det inga specar på kamvinkel från fabriken.
En normal kamvinkelmätare fungerar inte ihop med magnettändsystem eftersom det inte finns spänning över brytarkontakterna under hela den tid de står öppna (till skillnad från ett batterimatat tändsystem).

I det här fallet, där nocken för brytarna sitter lös på svänghjulet, så antar jag att det finns någon slags centrifugaltändförställningsmekanism. Är den helt och hållet i ordning - rätt hopsatt, inget som glappar eller kärvar, ingen fjäder som har blivit för slak? När motorn står stilla ska nocken vara tydligt fjäderbelastad mot ett bestämt ändläge om allt är som det ska.
Det kan också vara idé att kolla att tändförställningsritsarna verkligen stämmer med motorns övre dödpunkt genom att dubbelkolla med indikatorklocka i tändstiftshålet.

Beträffande förgasare som ger för fet blandning, så är en vanlig orsak att det är stopp i något luftmunstycke/emulsionsmunstycke. Det kan också vara något problem som gör att flottörventilen inte stänger när den ska - kanske feljusterad flottörnivå, någon bricka under ventilsätet som saknas, en flottör som har blivit för tung av någon anledning.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Jan-Sverre (trådstartaren)

#5 » 19:49:47, 26-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänkte ta kontakt med en mekaniker här på byn som får hjälpa mig vidare i min felsökning. Tack för tipsen hursomhelst!
Jan-Sverre
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:06:22, 07-07-2015
Ort: Sundsvall
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TEA20


Återgå till [Belos/Gravely/Irus] Motor

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se