Sida 1 av 1

MAG-motorns egenheter och problem

InläggPostat: 14:13:47, 19-08-2018
av Belosdelar
Vad har ni för erfarenheter av MAG-motorn 1045? Jag gillar motorn, när den fungerar... Ett problem är vid starten, jag måste vara med med chokereglaget under första halvminuten och anpassa så den inte dör.
Den var riktigt svår i början på sommaren men blev bättre efter en förgasarrengöring men nu är det strul igen.

Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180819/5b56b5a226c3b552b3e3f419c30f2436.png



Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: MAG-motorns egenheter och problem

InläggPostat: 15:28:42, 19-08-2018
av Ivar Risslén
Har du kollat upp tändningen och justerat den.

En sak som jag har upplevt med några äldre motorer utan justerbara munstycken är att de verkar få för lite bränsle. När man har monterat ett lite större huvudmunstycke så har de gått som om de hade varit nya. Det kan vara 2 orsaker till det felet ett är att det har blivit avlagringar i munstycket det andra är att det är sämre bränsle nu än på 60-talet när motorn gjordes.

Re: MAG-motorns egenheter och problem

InläggPostat: 16:52:03, 19-08-2018
av torbjorn_forsman
Bensinens kallstart- och varmkörningsegenskaper är nog minst lika bra idag som på 60-talet, möjligen kan viskositeten avvika litegrann.

Bensin som var riktigt dålig att kallstarta på, var något som förekom dels i samband med oljekrisen 1973 och dels under en stor del av 80-talet. Läget på oljemarknaden var ju då det att många av de då kända oljekällor vars råolja var mest lämpad att göra bensin av hade sinad, de råoljor som fanns att få tag i var dels dyra och dels av kvaliteter som raffinaderierna ännu inte hade lärt sig hantera. Och i och med det höga råoljepriset i början av 80-talet, och att bensin var den oljeprodukt som det gick att ta bäst betalt för, så var oljebolag och raffinaderier såklart intresserade av att göra bensin av så stor del som möjligt av råoljan, även om det gick ut över kvaliteten. Rent allmänt kan man säga att 80-talsbensinen sällan var bättre än att den just så pass uppfyllde kraven i bränslestandarder i det land där den skulle säljas. Länder som hade dåligt specade eller luddiga krav fick sämre kvaliteter (men till bättre pris) jämfört med länder med strängare krav. En intressant sak som jag härom året noterade i en verkstadshandbok för Saab V4, var att det under flera år på 70-talet användes ett större huvudmunstycke i förgasaren på de V4:or som såldes i Finland, jämfört med andra exportländer som inte hade avgasreningskrav. Man kan misstänka att det förekom en del tvivelaktig sovjetisk bensin på finska mackar...

Men det är inget onormalt att en gammal motor kräver choke en bra stund under varmkörningen. Småmotorer har ju oftast ingen hotspot i insugningsröret som kan hjälpa upp förångningen av bränslet.

Re: MAG-motorns egenheter och problem

InläggPostat: 19:33:54, 19-08-2018
av mr belos
Jag brukar starta med full choke o kvarts gas.
sen efter ca 5 sekunder ändrar jag till halvchoke.annars kvävs den inom kort.
efter ca 20 sek tar jag bort choke.
ger den vika så ger jag halv choke max en halv min till.
sen brukar det funka.
är lika på alla mina mag.

en ny upptäckt är alkylatbensin.
väldigt lättstartat
samt på tvåtaktare slipper man blåröken

Re: MAG-motorns egenheter och problem

InläggPostat: 19:34:49, 19-08-2018
av Belosdelar
Ivar Risslén skrev:Har du kollat upp tändningen och justerat den.


Ja, för två tre år sen kollade jag den och ställde in enligt bok.
Bensinen är ny.

Den har ett så litet spann med choken där den inte dör. Funkar bättre på lägre varv men när man vill höja gasen krymper spannet och den dör lätt.

Re: MAG-motorns egenheter och problem

InläggPostat: 19:39:32, 19-08-2018
av Belosdelar
mr belos skrev:Jag brukar starta med full choke o kvarts gas.
sen efter ca 5 sekunder ändrar jag till halvchoke.annars kvävs den inom kort.
efter ca 20 sek tar jag bort choke.
ger den vika så ger jag halv choke max en halv min till.
sen brukar det funka.
är lika på alla mina mag.


Hej mr belos
Jag gör precis som du! Men momentet ta bort choken helt/ge lite choke till, där dör den oftare och oftare...

Re: MAG-motorns egenheter och problem

InläggPostat: 20:32:34, 19-08-2018
av dc_lindberg
Gjort av plast. Utslitet. www.autorepmek.com har renoveringssats "hemma på hyllan".
Du kan glömma att få ordning på den utan att byta ut den utslitna plastmojängen - när du bytt den kommer du att banna dig för att du inte gjorde det tidigare.

Re: MAG-motorns egenheter och problem

InläggPostat: 22:53:21, 19-08-2018
av mr belos
tror ej han nämnt att spjället är trasigt.
så det kanske ej är problemet.
en spärr skall finnas så den går att ställa i några olika steg.

troligen skräp i nåt munstycke igen.
trots tidigare rengöring.
testa gör rent tank o montera bränslefilter.

Re: MAG-motorns egenheter och problem

InläggPostat: 00:36:18, 20-08-2018
av dc_lindberg
Om han måste hålla i det så är det utslitet... är en axel med "hack" på och dessa slits ned å då flaxar spjället lite som det tycker o skapar exakt det problem som beskrevs ;-)

Re: MAG-motorns egenheter och problem

InläggPostat: 20:01:14, 20-08-2018
av Belosdelar
dc_lindberg, du är kanske nåt på spåren.

Men konstigt nog går den bättre efter förgasarrengöring och därefter sämre och sämre för varje vecka.
Hursomhelst, så här var den när jag startade idag. Funkade rätt bra, körde i en kvart utan problem. Efter ett motorstopp i en grästuva gick den inte att få igång igen. Tände och gick i 5-10 sekunder med choke men dog sen...




Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: MAG-motorns egenheter och problem

InläggPostat: 15:33:33, 02-07-2019
av BlackLight
1. Dra fast luftburken.
2. Det där spjället är nog ganska slitet. Peta in lite fett runt axeln och se om det blir bättre. Annars byt.
3. Gör rent tank och förgasare grundligt. Du kan dessutom fundera på om det kan bli knas om du har bränslekranen arrangerad med slangen på det sätt du har. (Kolla också att luftningen av tanken fungerar ok..
4. Gör en tändnings-service.

Re: MAG-motorns egenheter och problem

InläggPostat: 17:11:52, 02-07-2019
av dc_lindberg
...och... titta på toppen!
Bilder tack.
De blir otäta ovan avgasporten... topparna slår sig... se min tråd:
[Belos/Gravely/Irus] MAG, MAG motor

Re: MAG-motorns egenheter och problem

InläggPostat: 21:46:40, 02-07-2019
av mr belos
Hur gick det dc med din egen topp
Är den målad o monterad?

Re: MAG-motorns egenheter och problem

InläggPostat: 10:11:45, 03-07-2019
av dc_lindberg
Min MAG topp---(skäms)... ligger i en låda i ett rum som jag inte kommer in i på ett tag :-(
Dvs "är under projektering"...