Bensinens kallstart- och varmkörningsegenskaper är nog minst lika bra idag som på 60-talet, möjligen kan viskositeten avvika litegrann.
Bensin som var riktigt dålig att kallstarta på, var något som förekom dels i samband med oljekrisen 1973 och dels under en stor del av 80-talet. Läget på oljemarknaden var ju då det att många av de då kända oljekällor vars rå
olja var mest lämpad att göra bensin av hade sinad, de råoljor som fanns att få tag i var dels dyra och dels av kvaliteter som raffinaderierna ännu inte hade lärt sig hantera. Och i och med det höga råoljepriset i början av 80-talet, och att bensin var den oljeprodukt som det gick att ta bäst betalt för, så var oljebolag och raffinaderier såklart intresserade av att göra bensin av så stor del som möjligt av råoljan, även om det gick ut över kvaliteten. Rent allmänt kan man säga att 80-talsbensinen sällan var bättre än att den just så pass uppfyllde kraven i bränslestandarder i det land där den skulle säljas. Länder som hade dåligt specade eller luddiga krav fick sämre kvaliteter (men till bättre pris) jämfört med länder med strängare krav. En intressant sak som jag härom året noterade i en verkstadshandbok för Saab V4, var att det under flera år på 70-talet användes ett större huvudmunstycke i förgasaren på de V4:or som såldes i Finland, jämfört med andra exportländer som inte hade avgasreningskrav. Man kan misstänka att det förekom en del tvivelaktig sovjetisk bensin på finska mackar...
Men det är inget onormalt att en gammal motor kräver choke en bra stund under varmkörningen. Småmotorer har ju oftast ingen hotspot i insugningsröret som kan hjälpa upp förångningen av bränslet.