Vad man lätt kan göra är att ohmmäta lindningarna. Man kan vänta sig omkring 4-10 kohm i sekundärlindningen (högspänningslindningen) och 0,5 - 2 ohm i primärlindningen (den som är ansluten till brytare och kondensator). Då ser man åtminstone att det inte är avbrott i spolen, men den mätningen avslöjar inte eventuella kortslutna varv. För att kolla detta behöver man en induktansmätare (kallas ofta RCL-mätare eller något liknande) eller mätbrygga. Kniper det, så skulle du i värsta fall kunna skicka upp tändspolen hit för mätning.
Förmodligen fungerar det bra att byta till
tändspole från vilken Bosch svänghjulsmagnet som helst, som har samma innerdiameter på svänghjulet.
En alternativ lösning, om det inte går att få tag i en frisk tändspole som passar, är att rensa bort hela högspänningslindningen från den gamla tändspolen (det är förmodligen den som är felaktig) och bara behålla primärlindningen, som ligger längst in och är lindad med grov tråd. Sedan sätter man dit en yttre tändspole vars lågspänningslindning får ligga parallellt med det som är kvar av originaltändspolen.