Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerBelos/Gravely/Irus[Belos/Gravely/Irus] Motor

Gravely magettändning

8 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera motorteman rörande Belos/Gravely/Irus här

mr belos (trådstartaren)

#1 » 16:36:24, 07-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nån här som kan renovera magnettändning till gravely L
Hur magnetiserar man?
Hur mäta spolen på rätt sätt?
https://images.app.goo.gl/Dp2gktCDAZARMJxB7
mr belos
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:39:00, 27-05-2014
Ort: Uppland
Maskin: belos ,gravely



skogsgurra

#2 » 19:09:09, 07-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,
just den där maskinen känner jag inte till. Men om det är en "normal" magnettändning så finns det ju en massa saker att titta på.
* Spetsarna (måste finnas nånting som bryter för att du ska få gnista) ska se bra ut och ha rimlig rörelse. Lite försiktig puts skadar inte.
* Spetsarna ska bryta ungefär vid ÖDP. Det brukar inte vara så noga. Men om de gryter mer än 30 grader från ÖDP så blir det inge bra.
*Kondensatorn ska vara hel. Annars får du antingen kontinuerlig kortis. Inge bra. Eller, om den är öppen, för du all energin i gnistan över spetsarna istället för att sekundärspänningen bygger upp sig. Inte heller bra.
*Spolen måste förstås vara OK. Om du ser gnistor mellan spetsarna (svaga om kondensatorn är hel) så är det nog inget problem med primären.
*Sekundären är svårare att kolla. Men om du skruvar ur tändstiftet, slår på tändningen och tar en plastbit som du snabbt öppnar spetsarna ska du få gnista. Glöm inte att gängan på tändstiftet ska ligga mot gods för att det ska funka.

*Magneten är väl det knepigaste att kolla. Det finns små fältprober och om du har åtminstone en halv Tesla ska det funka. Troligen går det med lägre fältstyrka också. Det enkla sättet att kolla den är med en stålmejsel. Om den sugs mot magneten med ett klick så är det hopp om livet. Annars är det visserligen DÖDEN.
*Man kan magnetisera upp den genom att linda en koppartråd runt den, ta 0,5 till 1,5 mm2. Antalet varv är inte kritiskt, men bra om du har åtminstone tio. Gärna fler. Och sedan laddar du ur en kondensator på några tusen uF och ca 300 V spänning genom spolen. Det ska smälla rejält. Kolla igen om den suger åt sig mejseln lite mera bestämt. Det brukar funka.

*Allt snack om rost på polytorna som man hör ibland är just det. Snack alltså.

*Annars är en torr och ren spole, utan sprickor, det man ska se till att ha först och främst. Ofta hjälper det att grädda den i ugnen på svag värme, hundra grader brukar dom tåla. Men var med och kolla och ka handskar beredda så du kan ta ur den om det ser ut att bli för hett. Stänga av ugnen brukar inte hjälpa. Det ska vara en snabbkyld ugn i så fall. Om det finns såna. Låt spolen svalna innan du försöker igen. Värmen sänker isolationen och det kan förstöra en spole som annars är OK.
När det finns olika teorier så brukar verkligheten vara vad som gäller.
skogsgurra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:11, 29-07-2019
Ort: Ställdalen mellan Örebro och Ludvika
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Dåligt utnyttjad Nissan NV400 2016 - slapp skattehöjning!
Köping BF1. Liten Sieg M1 som efter en del justeringar nu är betydligt bättre än sitt rykte.
Lite klen är den, med en svarvchuck på BF1 kan jag komma förbi det problemet. Tips?

mr belos (trådstartaren)

#3 » 21:53:36, 07-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stort tack
mr belos
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:39:00, 27-05-2014
Ort: Uppland
Maskin: belos ,gravely

torbjorn_forsman

#4 » 11:28:50, 08-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kondensator och tändspole mäter man säkrast upp med en s k LCR-meter. T ex HP (numera Agilent) 4263B. Eller också kan man använda en gammaldags mätbrygga (Heathkit IT-11, Philips "Philoscop" eller liknande), alternativt damma av fysik- och ellärakunskaperna från skolan och göra en mer labbmässig uppkoppling med standardinstrument och sedan slå sig ner och räkna en stund för att få fram värdena. De flesta gamla radioverkstäder, elektroniklabb på gymnasie- eller högskolor, amatörradioklubbar mm bör ha den utrustning som behövs.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

mr belos (trådstartaren)

#5 » 11:43:22, 08-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan man sätta batteritändning med nån givare på axeln till magnettändningen
Kanske mer enkelt att finjustera tändning då
mr belos
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:39:00, 27-05-2014
Ort: Uppland
Maskin: belos ,gravely

skogsgurra

#6 » 14:09:55, 08-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Låter som en bra idé. Finns färdiga enheter (med kondensatorurladdning) på nätet om man letar lite.

Med ett enkelt tungelement (reedrelä) kan du känna av magneten på ett enkelt sätt. De givare som följer med tänenheterna kan vara knepiga att sätta in om det är hallgivare så kräver dom ofta att du också sätter upp en speciell magnet. Reedrläet belastas inte av något annat än styringången, högst någon mA. Och då har de vanligen mekanisk livslängd på några hundra miljoner slutningar/brytningar. Det blir ganska många år kontinuerlig drift innan du måste byta. Om du kör Belosen hundra timmar per år så är nog reedreläet det som kommer att leva längst. Kan skicka några så slipper du leta.

Torbjörn, Philoscop! Väcker minnen från femtiotalet. Apparaten med det magiska ögat. Kul att den lever kvar i medvetandet.
När det finns olika teorier så brukar verkligheten vara vad som gäller.

1 person gillar det här inlägget.
skogsgurra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:11, 29-07-2019
Ort: Ställdalen mellan Örebro och Ludvika
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Dåligt utnyttjad Nissan NV400 2016 - slapp skattehöjning!
Köping BF1. Liten Sieg M1 som efter en del justeringar nu är betydligt bättre än sitt rykte.
Lite klen är den, med en svarvchuck på BF1 kan jag komma förbi det problemet. Tips?

skogsgurra

#7 » 14:17:35, 08-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

OK, Gravelyn dårå.
När det finns olika teorier så brukar verkligheten vara vad som gäller.
skogsgurra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:11, 29-07-2019
Ort: Ställdalen mellan Örebro och Ludvika
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Dåligt utnyttjad Nissan NV400 2016 - slapp skattehöjning!
Köping BF1. Liten Sieg M1 som efter en del justeringar nu är betydligt bättre än sitt rykte.
Lite klen är den, med en svarvchuck på BF1 kan jag komma förbi det problemet. Tips?

mr belos (trådstartaren)

#8 » 16:00:25, 10-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag fick tag i en magnetmänniska
Som fixade 3 st åt mej
Dom var döda innan
Men nu funkar de bra så nu kan 3 maskiner få återuppstå

1 person gillar det här inlägget.
mr belos
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:39:00, 27-05-2014
Ort: Uppland
Maskin: belos ,gravely


Återgå till [Belos/Gravely/Irus] Motor

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se