Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerBelos/Gravely/Irus[Belos/Gravely/Irus] Motor

Renoverar en Kohler K321 förgasare

2 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera motorteman rörande Belos/Gravely/Irus här

BlackLight (trådstartaren)

#1 » 22:57:14, 07-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kund kontaktade mig och sa att det glappade vid spjällaxeln på förgasaren.
Bad kunden skicka förgasaren till mig för närmre inspektion.
Konstaterar snabbt att felet orsakats av att tätningen runt axeln (som ska smörjas periodvis) helt saknades, och att axeln tagit stryk av detta.
Rotar reda på en bussningssats och packningssats. Lämnande iväg de delar som ska återanvändas på ultraljudstvätt, sen var det bara att plocka ihop allt.



Totalt isärplockad förgasare (förutom slanganslutningen, men den ska man inte ens försöka ta loss enligt manualen.)
9
Bild

Förutom delarna nämnda ovan så byter jag flottörskålen också, då den angripits av korrosion, troligen från etanolbemängt bränsle som stått för länge. Se bild nedan.

Bild

Bild på spjällaxelns förslitning. Ursprunglig diameter under flänsen på gasreglagearmen.

Bild

Vissa delar återanvänds, och bland annat gasreglagearmen, som är av stål.
Denna demonteras genom att man filar bort den stansade änden av axeln och knackar bort axeln med en dorn.

Bild

Armen fästs på den nya axeln (av stål) med en skruv som får gänglåsning på sig.

Bild

Nya axeln, bussningen och en liten bit rör som ska driva ner bussningen i hålet mellan axeln och bussningen på bilden.

Bild

På så sätt, alltså.

Bild

Klart!

Bild

Axeln installerad.

Bild

Och armen.

Bild

Nypolerat gasspjäll och nya skruvar som får Loctite på sig.

Bild

Huvudmunstycket/emulsionsröret, polerat och fit for fight.

Bild

Installerat. (Efter att bilden togs gjorde jag rent det en gång till...)

Bild

Nytt nålventilsäte och packning installerad.

Bild

Ny packning för flottörskålen.

Bild

Ny "skvalp"packning (baffle gasket heter den på engelska).

Bild

Visiterad flottör och ny nål till nålventilen.

Bild

Visade sig emellertid att det finns olika modeller på nålar, så efter att bilden togs filades bottnen ner för att bli i samma längd som den gamla. Lugn, flottörnivån ställs med klacken på flottören.

Bild

Det passade bättre nu. :)

Bild

Rengjord inställningsnål för huvudblandningen.

Bild

Installerad och dragen LÖST till botten.

Bild

Tomgångsblandningsskruven härnäst!

Bild

Det var allt jag hade för nu. Väntar på en sats borrar i tum-dimension så att jag kan få in bussningarna för choke-axeln. Återkommer.
Tum (" och ') är ett tecken på att djävulen faktiskt finns...

8 personer gillar det här inlägget.
BlackLight
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:58:35, 08-09-2014
Ort: Orsa, Dalarna
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Belos 252 MAG 1045



braha

#2 » 08:56:36, 08-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är kanske lite kräsen, men har för första gången tryckt på "Gilla"-knappen.
Nu kan t o m farmor - som aldrig ens sett en motor - börja skruva.

Ett skolexempel på hur en åtgärd ska visas steg för steg, både med förklarande text o bild.
Bilder, tillräckligt nära och skarpa, utan onödigt gytter o skräp som stör.
Vi andra borde göra likadant.

2 personer gillar det här inlägget.
braha
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:27:43, 25-07-2011
Ort: Sthlm N
Sverige


Återgå till [Belos/Gravely/Irus] Motor

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se