Kund kontaktade mig och sa att det glappade vid spjällaxeln på förgasaren.
Bad kunden skicka förgasaren till mig för närmre inspektion.
Konstaterar snabbt att felet orsakats av att tätningen runt axeln (som ska smörjas periodvis) helt saknades, och att axeln tagit stryk av detta.
Rotar reda på en bussningssats och packningssats. Lämnande iväg de delar som ska återanvändas på ultraljudstvätt, sen var det bara att plocka ihop allt.
Totalt isärplockad förgasare (förutom slanganslutningen, men den ska man inte ens försöka ta loss enligt manualen.)
9
Förutom delarna nämnda ovan så byter jag flottörskålen också, då den angripits av korrosion, troligen från etanolbemängt bränsle som stått för länge. Se bild nedan.
Bild på spjällaxelns förslitning. Ursprunglig diameter under flänsen på gasreglagearmen.
Vissa delar återanvänds, och bland annat gasreglagearmen, som är av stål.
Denna demonteras genom att man filar bort den stansade änden av axeln och knackar bort axeln med en dorn.
Armen fästs på den nya axeln (av stål) med en skruv som får gänglåsning på sig.
Nya axeln, bussningen och en liten bit rör som ska driva ner bussningen i hålet mellan axeln och bussningen på bilden.
På så sätt, alltså.
Klart!
Axeln installerad.
Och armen.
Nypolerat gasspjäll och nya skruvar som får Loctite på sig.
Huvudmunstycket/emulsionsröret, polerat och fit for fight.
Installerat. (Efter att bilden togs gjorde jag rent det en gång till...)
Nytt nålventilsäte och packning installerad.
Ny packning för flottörskålen.
Ny "skvalp"packning (baffle gasket heter den på engelska).
Visiterad flottör och ny nål till nålventilen.
Visade sig emellertid att det finns olika modeller på nålar, så efter att bilden togs filades bottnen ner för att bli i samma längd som den gamla. Lugn, flottörnivån ställs med klacken på flottören.
Det passade bättre nu.
Rengjord inställningsnål för huvudblandningen.
Installerad och dragen LÖST till botten.
Tomgångsblandningsskruven härnäst!
Det var allt jag hade för nu. Väntar på en sats borrar i tum-dimension så att jag kan få in bussningarna för choke-axeln. Återkommer.