Så rätt så Mr.belos - mitt misstag. Jag -avsåg- skriva avgasporten men tangentbordet ändrade port till
ventil. Poängen och mekaniken är dock den samma. Förbränningen måste ske efter det att TDC passerats, och avgasporten "öppnats".
De påpekanden som TF ger funderade jag också kring, om de skulle kunna ge upphov till beskrivna symptom.
- gods/gjutskador i kolv
- cylinderskador
- kolvringsskador
- kocks
Jag avfärdade dem då motorn "självreparerat" sig - vilket inte kan ske... det tyder snarast på att något sitt löst.
- svänghjulet är primärt misstänkt
-
tändspole sekundärt
- brytare är säkert medlöpare i sabotaget oavsett.
Små glapp som kan ruckas av vibrationer och motorns kraftfulla ryck vid antändning av gasblandning.
=> vad kan rimligtvis då röra på sig så att en "eldsprutande" drake slutar med de dumheterna, o hittar på annat hyss?
=> något som sitter löst mellan gnista och generering av elektroner till den.
=> vad ingår i denna serie av händelser?
=>
svänghjul med magnet, spole som alstrar elektroner, kondensator som lagrar elektroner, en kortslutare - brytare, lite sladdar, ett tändstift
Vad krävs för att antändningen skall ske så sent att det sprutar eld?
Vilka alternativ finns för "eldkastningen"?
(TF har redogjort klart och tydligt ovan)
Eftersom spontan läkning, av en motor...(död materia... läker inte...)... så begränsar detta de rimliga skälen, men (!) inget är omöjligt!
Vi kan nog med -gott-
samvete anta att det finns ev., skador på kablage med krypstömsproblem, som lite grädde på moset.
Vad är det i särklass mest troliga i sammanhagen?
- min röst ligger på mekanisk påverkan/störning. Därmed har jag begränsat mitt tänkande till, i praktiken endast, det som rör vevaxeln.
På vevaxeln finner vi:
- svänghjul
- punkt som lyfter/sänker brytaren
Vilken kan ge upphov till beskrivna fenomen?
- I första läget; båda
- I andra läget, "spontanläkt", återstår svänghjulet.
Hur mycket fel krävs för att få beskrivet fenomen på en JLO motor? På en B&S stratton, 3-4hk gräsklipparmotor, räcker det med mindre än 1/10's mm kompressions skada på krysskilen enkom.
Bara för att jag resonerar så, så betyder det inte alls att det är det som är felet/felen.
Varje nytt problem är ett unikt tillfälle att lära sig av
Inga problem är identiskt lika, även om de kan vara oskiljbart lika
Största besvären man får är när det är mer än en sak, som kan, och ger, upphov till samma symptom!
Då blir det knepigt!
Finns en tråd om detta:
Metodisk felsökning.