Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerBelos/Gravely/Irus[Belos/Gravely/Irus] Motor

Startproblem Ilo 372

19 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera motorteman rörande Belos/Gravely/Irus här

Ricke (trådstartaren)

#1 » 21:26:24, 27-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Börjar ledsna på min 222a nu.
Har under dom 2åren jag haft den aldrig fungerat riktigt bra. Nu på sista tiden har den blivit sämre.

Tankade upp den fullt idag. Den startade på 5e försöket. Gick hur bra som helst i ca 10 min innan den dog.
Provade att starta den direkt men utan resultat. Lät den stå i några timmar och försökte igen men händer inget.

Det kommer fram soppa och det finns gnista.
Stiftet blir blött, så när jag torkar det och provar så kan den tända till. Har fått igång den förut när den här varit så här genom att torka av och dra, torka av och dra i 1-2 Tim innan den startar.

Någon som kan ge mig svar på vad som kan vara fel eller köpa den av mig så jag slipper se den.

Motorn är en ilo 372

Skickat från min SM-A405FN via Tapatalk
Ricke
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:06, 01-01-2008
Ort: Rimbo
Maskintyp: Traktor
Maskin: Belos 222
Belos 275K
Ford 7700
Take-Job TB025



dc_lindberg

#2 » 00:20:59, 28-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lugn nu. Så farligt är det inte.

Har du öppnat dräneringsskruven på vänster sida av motorblocket (kan vara en mässings vingmutter om du har tur)?

När det gäller förgasaren... det -låter- som om nålen sitter fel... gick den hos kommun innan?
Rimbo - finns inte verkstaden kvar? Även om Christer gått i pension så bör väl grabbens hans vara kvar o serva 4-hjulingarna (=> då frågar man honom o ser om Christer har lite tid ;-) )

Själv stod jag och "motionerade" i förrgår... av en tillfällighet kom jag på, när jag värmde upp dragstarten, tändstiftet och topplocket att... is-propp mellan flottörhuset och förgasarhuset... tinade förgasaren, o vips snurrade motorn igång igen :-)

Vad använder du för 2-taktsolja?
Hur många % har du?
När gjorde du ren förgasaren (= plockad isär i alla delar och u-ljudstvättad)?

Stosen kan lossna i cylinder... o då får du tjyvlyft...
Är stosen utsliten så glappar förgasaren på stosen... då får du tjyvluft...
Helt klart värt att ringa Ralf Reimers, Walter Reimers AB, dvs f.d. Bing Generalagent för Sverige - han har alla reservdelar hemma på hyllan.
08-618 70 00
Orstensvägen 2
141 34 Huddinge
Helt klart värt en sväng över till honom.

...det är väl inte så att cylinderfotspackning eller/och topplockspackningen stuckit för dig?

Gällande motorn.
Finns 2 läger:
- för 2-takt
- anti 2-takt
Fördelen med 2-taktaren; "startar alltid"...
Nackdel med 4-taktaren (eller dieseln) - kräver batteri... Jag har en Honda 10hk med dragstart... det går att dra igång den... sitter på en Parker lövsug. Har ngr B&S 8hk med dragstart... hm... ILO'n är -lätt- startad i jmf! Gäller bara att ha/få ordning på din motor - 2-takt kan vara tjurigt och grinigt värre!... Surar lätt ned sig! Ha -alltid- extra A6(?) tändstift på dig/med dig! Ned surat tändstift gör en inge glad...

Vad använder du din 222:a till?
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Ricke (trådstartaren)

#3 » 15:30:51, 28-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej
Tack för alla tips och idéer

Bytte stift idag men det blev ingen skillnad.

Ska dräneringen vara öppen när man drar eller är det bara för att få ut soppa och annat som letat sig in?
Öppnade den men det kom inte ut nått. Provade att dra och då kom det ut lite vätska som jag tror var bensin.

Ska försöka ta mig in till brytarspetsarna och kolla dom. Men dom var bökigare att komma åt än jag trodde.

Skickat från min SM-A405FN via Tapatalk
Ricke
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:06, 01-01-2008
Ort: Rimbo
Maskintyp: Traktor
Maskin: Belos 222
Belos 275K
Ford 7700
Take-Job TB025

dc_lindberg

#4 » 15:55:34, 28-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eftersom du har gnista - låt bli svänghjulet!

Ja. Ta bort tändstiftet. Ta bort pluggen i vevhuset. Dra några gånger så du trycker ut "vad det nu är som samlat sig där" (kondens + bensin + olja).
Skruva tillbaka pluggen och tändstiftet.
Eftersom problemet kvarstår med nytt tändstift så har du förgasarproblem (under förutsättning att du har gnista dvs).

1 - tjyvluft vid cylindern
2- tjyvluft vid förgasaren
3 - nålen i fel läge (standard kommun...)
4 - grus, smuts och vatten i förgasaren/flottörhuset => problem att få fram bensinen från flottörhuset till förgasarhuset. Har för mig att kanalen är ca 1mm endast! (den är i vart fall -mycket- smal)

Har du otur har du en tank som rostar på insidan. Rosten går igenom filtret i tanken... blir en "smolk" i förgasaren som kletar igen munstycket.

Det kommer fram soppa och det finns gnista.
Stiftet blir blött, så när jag torkar det och provar så kan den tända till. Har fått igång den förut när den här varit så här genom att torka av och dra, torka av och dra i 1-2 Tim innan den startar.

Det du har beskrivit är att motorn går en kort stund. Stiftet surt. Gör ren det och:
Vänta.
Starta om - går ytterligare en kort stund. Samma procedur.
Korrekt?
= förgasarproblem, kan vara trasig flottör... (hade en sådan på Irus - Reimers AB hjälpte mig med ny flottör)

I så fall är det bränsletillförseln.
Motorn "dränks".
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Ricke (trådstartaren)

#5 » 16:02:25, 28-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Okej då ska jag dränera där.

Förut har den gått att köra en stund sen vänta och sen starta och köra igen.

Men men körde jag och sen dog den. Efter det får jag inte igång den.

Tanken är full med ny bensin.
Det kommer fram utan problem till flottören.
Hade nere förgasaren för 2 månader sen och gjorde rent.
Men får nog ta ner den igen och kika.

Har du någon skiss på hur förgasaren är uppbyggd så man kan se alla delar och det sitter ihop?

Skickat från min SM-A405FN via Tapatalk
Ricke
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:06, 01-01-2008
Ort: Rimbo
Maskintyp: Traktor
Maskin: Belos 222
Belos 275K
Ford 7700
Take-Job TB025

tommen1

#6 » 17:34:42, 28-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hade det varit jag så skulle det blivit ett kompprov i detta läget..
tommen1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:04, 05-08-2013
Maskin: Grästrimmer
Partner b322

Ricke (trådstartaren)

#7 » 17:44:41, 28-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

tommen1 skrev:Hade det varit jag så skulle det blivit ett kompprov i detta läget..
Bra idé, ska kolla det.
Har aldrig gjort kompprov förut, vad ska mätaren visa för att det ska vara bra komp?

Skickat från min SM-A405FN via Tapatalk
Ricke
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:06, 01-01-2008
Ort: Rimbo
Maskintyp: Traktor
Maskin: Belos 222
Belos 275K
Ford 7700
Take-Job TB025

dc_lindberg

#8 » 20:36:30, 28-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Pdf 222 Bing förgasare sid 15-16
Bild

Lugn nu med alla kreativa förslag.

Tändstiftet blir -blött- !


Hur kan detta ske?
Vilka är kraven för att det skall kunna ske?
Jo, förgasaren "vräker" iväg bränsle, som motorn inte hinner bränna => "surt sa räven om... ILO 372" då...
Vilket är "krav" 1 för att detta över huvud taget skall kunna ske?
=> tillflöde av bränsle!
Hur regleras detta?
- men en flottör
Vad händer när flottören inte stänger nålventilen?... just det... är flottören skadad så stänger den inte nålventilen och motorn -dränks-...

Ingen av oss har frågat vad som händer om belosen lämnas med bensinkranen öppen.
=> är det fel på nålventilen "sölar" förgasaren ned marken nedanför sig...
Vi alla stänger väl av bensinkranen när vi inte kör motorn?

OM det inte är där felet är, så är det bränsleblandningen som det är fel på... dvs nålen sitter troligtvis för högt upp... därmed "chokar" motorn... på en 4-taktare sotar det igen!... på en 2-taktare kan det både och eller antingen eller sota och söla...

Nu har vi fått reda på att förgasaren -har- demonterats "nyligen"...
Alltså - vad är mest sannolikt?
...just det...

Gör det inte svårare än det är (= "mitt privilegium!" se min devis ;-) ) :bira:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Ricke (trådstartaren)

#9 » 23:22:02, 28-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Super, tack för bilden på förgasaren.
Ska försöka plocka ner den i helgen och kika

Skickat från min SM-A405FN via Tapatalk
Ricke
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:06, 01-01-2008
Ort: Rimbo
Maskintyp: Traktor
Maskin: Belos 222
Belos 275K
Ford 7700
Take-Job TB025

dc_lindberg

#10 » 00:00:19, 29-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Spontan gissning är att nålen genom flottören sitt lös.
Råkat ut för det på en av mina första 222:or eller så var det Irusen (U-900).

Har för mig att på en annan av 222:orna så hade någon satt nålen i högsta läget - då surar man snabbt ned motorn... kommer tyvärr inte ihåg om det var läge 3 eller 4 på nålen som är "standard". Tog du loss nålen från clipset är risken -stor- att du råkat få nålen i fel läge. Typ fel på Bing på BMW motorcyklar när den glade amatören skruvat på sin egen "moped"... (hm... så -det- har "vi" aldrig gjort förstås!...hm...)
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

mr belos

#11 » 11:37:52, 29-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

nåt som är bra för 2-takt är alkylat bensin även 4-takt.
aspen mm.
den sotar aldrig.
röker ej blått.
den startar mkt lättare.
är du lite osäker ta i lite olja extra men det funkar bra ändå med nutida smörjmedel.
mr belos
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:39:00, 27-05-2014
Ort: Uppland
Maskin: belos ,gravely

dc_lindberg

#12 » 22:40:03, 29-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

smittsam sjukdom detta Ricke... nu är min 222:a -dum- !
Förgasaren! "is-propp"!
...94 årig hjälpreda... fick ansvaret att hålla i värmepistolen... jag var ouppmärksam... "hatten" på flödar "knappen" (den svarta) smälte min hjälpreda... så nu går den inte att trycka ned... å då kan man inte flöda förgasaren... Fick i vart fall igång skrotet och kunde -nästan- ploga klart innan det blev soppa torsk och stillestånd på gatan (då fick apostla bärgaren ryka in...) - pga den där lilla svarat knappen så kund jag glömma att få igång 222:an med den lilla slurk soppa som fanns kvar i tanken... o hämta påfyllning för att köra 10sek..."släpade" hem skrotet!...

Så just nu är jag väl ungefär lika munter som dig :skratta3:

Gisses vad -sur- den här Belosen är i vintervädret!... så illa har det inte varit med någon av de andra... finns nog skäl att skruva på förgasaren min också!...


Hur löser man min hjälpredas "katastrof" ?
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

dc_lindberg

#13 » 17:39:40, 01-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lyfter över förgasaren till egen tråd:
Bing: 1/32/331
Tror du finner svaret på problemen med din 222:a här:
dc_lindberg @ [Belos/Gravely/Irus] JLO 372, BING, förgasare, 1/32/331
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Ricke (trådstartaren)

#14 » 11:53:54, 04-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Äntligen har jag fått lite tid att plocka ner förgasaren.
Flotören ser hel ut vad jag kan se.
Nålen sitter fast i clipset och vad jag kan förstå så finns det vara ett läge på nålen.

Ang soppakranen så stängs den varje gång maskinen stängs av BildBildBildBild

Skickat från min SM-A405FN via Tapatalk
Ricke
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:06, 01-01-2008
Ort: Rimbo
Maskintyp: Traktor
Maskin: Belos 222
Belos 275K
Ford 7700
Take-Job TB025

Ricke (trådstartaren)

#15 » 12:02:18, 04-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad gör dom här två skruvarna?
Kan inte så mycket om förgasare.Bild

Skickat från min SM-A405FN via Tapatalk
Ricke
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:06, 01-01-2008
Ort: Rimbo
Maskintyp: Traktor
Maskin: Belos 222
Belos 275K
Ford 7700
Take-Job TB025


Återgå till [Belos/Gravely/Irus] Motor

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se