Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerBelos/Gravely/Irus[Belos/Gravely/Irus] Motor

JLO 372, BING, förgasare, 1/32/331

39 inlägg • Sida 3 av 3
Diskutera motorteman rörande Belos/Gravely/Irus här

rospigg

#31 » 19:01:48, 19-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu vill jag veta hur många millimeter flottörhöjden ändras av en skillnad på 3 (tre) grams flottörvikt.
När DC säger att den kommer dränka motorn så förutsätter jag att det är så - med erfarenhet efter praktiska prov.
En nål bör man med lite besvär kunna tillverka en ny, genom att flytta spåret där "låstrådarna" snäpper fast flottörnålen med skillnad i flottörhöjd på 14/17 grams flöte.
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69



mr belos

#32 » 19:30:13, 19-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

3,5cm3 motsvarar det ca
Då bensin är lättare än vatten
Diameter lika
Så kan ni räkna extra höjd
Om det ej är så att metallen är tyngre o volymen lika

Kan ev mäta flottör framöver
mr belos
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:39:00, 27-05-2014
Ort: Uppland
Maskin: belos ,gravely

dc_lindberg (trådstartaren)

#33 » 20:34:20, 19-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja Rospigg - omfattande "observationsstudier" i BMW världens labyrinter.

När man tittar på 1/32/331, så ser man att en förhöjd nivå av bränsle kommer att flöda över inne i förgasaren, runt, spridaren, i spåret under trotteln(kolven).
Jag visste inte det förrän jag fick trasslet med min plog här i januari (se ovan). Det var -dyngsurt- i förgasarhuset. Som jag skrev ovan så hade någon ställt blandskruven på närmare 3 varv istället för 1½ varv, dessutom var förgasaren "fulld" med rost och grus som blockerade flottörens fria rörlighet => slutade i att flottören släppte på för mkt bensin. Läget förbättras inte av att bränslekranen inte håller tätt...
=> då såg jag att samma fenomen uppstod som när frigolitflottörerna i Bing 64 och 94 CV förgasare är gamla och sugit åt sig bränsle (= blivit tyngre). Hur man än bär sig åt med de för tunga flottörerna på Bingarna (64 och 94 CV), så är det -omöjligt- att få dem att fungera; antingen strups motorn av för lite soppa, eller så "dränks" den av för mycket.
Exakt samma fenomen kunde jag observera i 1/32/331 (se tråden start).
=> därav kan jag dra slutsatsen att även om >14gr's flottör kanske går att montera, så kommer man inte att kunna få förgasaren att "blanda rätt".
=> flottören kommer att släppa fram mer bränsle än vad motorn gör av med => alltså "dränks" motorn. (suras ned då)


Nu ska givetvis någon -motbevisa- mig!
Det är en -självklarhet- !
Bevisa mitt antagande -fel- ! Jag vet ju faktiskt inte alls om 1/32/331 kommer att bete sig som 64/32/xxx och 94/38/yyy gör när dessas flottörer är för tunga; allt jag vet är att jag sett -samma- fenomen, som gett mig -samma- förgasarbekymmer/trassel. Bara för att det verkar vara på samma sätt, så betyder det -inte- att det är det!
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

torbjorn_forsman

#34 » 23:43:32, 19-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har hört ett rykte om att flottörer av kork, som satt i en del Solex/DVG-förgasare på VW för mycket länge sedan, kunde suga åt sig bränsle och antingen bli för tunga, eller svälla så de fastnade i flottörhuset.

2 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

dc_lindberg (trådstartaren)

#35 » 12:09:37, 20-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Helt korrekt!
Gällde även frigolitflottörerna.
Haft ngr st av båda sorterna - ser friska ut. När man lägger dem i en kopp bensin... så flyter de inte som de ska... ngr st har dessutom haft flytförmåga jmf med sten.

En av grundtesterna, och standard kontroll vid "renovering", är att lägga flottör i ett bensin-bad. Kontrollera att den flyter som den ska. Gör den inte det = skrota, eller... få mycket problem...
Sjunker flottören - då är det ingen idé att ens akut montera den så motorn går att köra tills man får tag i ny förgasare...
14gr flottören ovan, med vätska i sig, kommer att ge en brukbar funktion. Den går alltså att använda tills man får (fick) tag i ny.
Fördelen med dessa koppar (brons?) flottörer är att; de går att reparera! Gäller bara att se till att man håller dem nere på 14gr. Att reparera dem... är -inte- lätt har jag fått höra från -samtliga- ! Liksom -att- det går.

=> nu tycker jag att vi ska försöka reparera den skadade som jag har.
- hur att tömma ur den på vätskan
- hur att löda om den (2st halvor som är lödda ihop; genom dem löper ett rör som löds fast i ändarna i var sin halva; på ena sida löds 2st fjäderstålpinnar fast vilka håller nålen på plats som löper genom röret genom flottören = lätt som en plätt! ...om man kan konsten att hårdlöda, för det är väl det som ska göras?...)
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

torbjorn_forsman

#36 » 14:18:19, 20-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Förgasarflottörer av mässing behöver inte hårdlödas för reparation, mjuklödning med vanligt lödtenn duger gott och väl.
Om vätskan i en otät flottör är bensin, så kan man få ut praktiskt taget allt av den genom att lägga flottören i kokande vatten och låta den ligga kvar där tills det har slutat bubbla vid läckan ( = allt innehåll med lägre kokpunkt än 100 °C har kokat bort). Låt den INTE ligga kvar i vattnet medan det kallnar, i så fall får man in vatten i flottören istället. Flottören bör få kallna i luft efter kokningen, och innan man löder igen läckan.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Ivar Risslén

#37 » 14:28:55, 20-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det man kan börja med är att leta läckan så att man ser var den läcker. Är den bucklig så kan den ha fått en spricka.
För att leta läckan så kan man lägga den i varmt vatten, inte kokande för då kan bubblorna komma från annat håll.
Sedan så är det till att försöka tömma den på vätska och då är det till att ta fram en lämplig lödkolv för att dela den eller löda loss röret.
När man har fått ut vätskan så gäller det arr löda den tät igen. Då får man putsa bort oxiden där man ska löda och lägga på lite lödvatten. Sedan så är det till att värma med lödkolven och tillsätta tennet. Det man måste tänka på är att man inte får söla med tennet för då blir flottören för tung.
Lycka till.
Errare humanum est

1 person gillar det här inlägget.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

dc_lindberg (trådstartaren)

#38 » 14:42:37, 20-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

:buga:
När ni säger det är det självklart - men jag kunde inte det knepet!
:shake_hands:
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

dc_lindberg (trådstartaren)

#39 » 18:46:28, 01-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fick just svar från Tyskland:
Kontakt
Treten Sie mit mir in Kontakt!
Bitte nutzen Sie eine der nachfolgenden Kontaktmöglichkeiten.

Ralph Engelbrecht
Telefon & Fax
Telefon: +49 9126 293886
Telefax: +49 9126 293886

Telefonische Erreichbarkeit: Montag-Samstag 9:00-17:00
Ggf. können Sie mir auch eine Nachricht auf dem Anrufbeantworter hinterlassen.
Kein Ladengeschäft! Termine nur nach Absprache möglich.

http://www.ralphengelbrecht.de/
http://www.ralphengelbrecht.de/kontakt/

E-Mail: info@ralphengelbrecht.de

Det visar sig att 14gr's flottörer är -inte- möjliga att få tag i!
Men (!) original från Bing till förgasare 1/32/331 skall vara 17gr! - och -de- finns!
Har bett Ralph om att spekulera lite i hur det kommer sig att vi fått 372:orna i Sverige med 14gr's flottör då de egentligen skall ha 17gr. Ser med spänning fram emot hans funderingar.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11


Återgå till [Belos/Gravely/Irus] Motor

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se