Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerBelos/Gravely/Irus[Belos/Gravely/Irus] Motor

JLO 372, BING, förgasare, 1/32/331

39 inlägg • Sida 1 av 3
Diskutera motorteman rörande Belos/Gravely/Irus här

dc_lindberg (trådstartaren)

#1 » 17:50:02, 01-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tråd om Bing 1/32/331 förgasare på JLO 372 motor.


Äldre tråd:
flottörer ? reservdelar? bing 1/27,5/301. 1/32/331 belos 222

Förgasare med lite egenheter...
dc_lindberg @ [Belos/Gravely/Irus] Startproblem Ilo 372
download/file.php?id=38324

Min Belos 222 har lite svårt att starta nu i kylan... sur någe så in i...!
Idag valde jag att ta loss locket med trotteln för att sedan ta loss hela förgasaren (var tanken).
Det jag såg i förgasaren under trotteln var..."översvämning" !

Inte konstigt att 222:an är sur på mig!

Bild

Bild

Bild

Bild

Det var -fullt- med bensin ända upp till kanten på trottelventilen/sätet (den runda mässingshylsan i bild) - förgasaren var flödad!:
Bild


Bra kontakter:
https://www.bingpower.de/en/
http://www.ralphengelbrecht.de/
http://www.greiner-oldtimerteile.de/ver ... 2&ret=c272

Med skriftlig tillåtelse från Bing - här är reservdelsnumren/listan till förgasaren:
From: A, I
Sent: Wednesday, February 03, 2021 8:43 AM
To: "Maskinisten"
Subject: AW: AW: bing 1 32 331

Hello,
yes, you can publish the spare part list in your threat/topic.
Best regards
I. A. | KVE
Sales Spare Parts

BING Power Systems GmbH
Dorfaeckerstrasse 16
90427 Nuernberg
Germany
Telephone: +49 911 3267-125
Telefax: +49 911 3267-299

E-mail: @bingpower.de
Internet: https://www.bingpower.de
Data Protection: https://www.bingpower.de/en/data-protection/
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av dc_lindberg 14:42:50, 03-02-2021, redigerad totalt 6 gånger.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11



Ivar Risslén

#2 » 18:03:33, 01-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du kollat om det ligger lite vatten i flottörhuset som har frusit nu när ni har fått det lite svalare där nere i området runt kungliga huvudkommunen?
Det kan lägga sig lite vatten i botten av flottörhuset som håller fast flottören så att den inte kan stänga i ordning.
Errare humanum est

1 person gillar det här inlägget.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

dc_lindberg (trådstartaren)

#3 » 18:22:15, 01-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inte hunnit skruva på förgasaren än.
Kände på locket till flottörhuset. Det... sitter...fast... Att smörja gängorna med Omega 99 är rekommendabelt om målet är att lätt kunna lossa på vid behov... Får använda värmepistol - det löser sig. Förs ska förgasarens yttre göras rent.

På tal om värmepistol... man bör undvika att rikta sådan mot ämnen som har förmåga att smälta... ss plastknoppen på flottörhuset med vilken man trycker ned flottören för att flöda förgasaren... hm!... Så kan det gå när man kallar in "frivillig" 94 åring att hjälpa till när man gör som i Göta kanal eller Vem drog ur proppen? "att starta en aktersnurra"...

Bild

Bild

Bild

Får se hur man åtgärdar det. Går i vart fall inte att trycka ned flottören, dvs flöda, nu.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

SKALLEPÄR

#4 » 18:27:18, 01-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Borde väl gå o fixa till plastpluppen,eller nån annan lösning
SKALLEPÄR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:51:10, 06-09-2015
Ort: Upplands väsby
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: kubota kx-2
Mf40r
T23
Belos 275 272

dc_lindberg (trådstartaren)

#5 » 18:39:59, 01-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Räknar med att det bör kunna "dremmla" sig tillrätta.
Går inte det... då får man väl klura på att gjuta sig en ny knopp i araldit eller nått sånt?

Faktum är att jag var själv snubblande nära att göra det far råkade göra. 2000W värmepistol, lite felplacerad, räcker med ett ögonblick! Tror jag missade med kring 0.5-1 sekund (!). Så snabbt går det. Utan hans hjälp hade jag inte fått igång 222:an! Nu vet jag att jag tinade inte förgasaren. Jag förångade bränslet!

JLO 2-takt är inget för den med kort tålamod!
:lmao:
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

mr belos

#6 » 20:41:19, 01-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

finns nog en metallpinne under plasten.
tror det räcker med den.
så ingen panik
mr belos
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:39:00, 27-05-2014
Ort: Uppland
Maskin: belos ,gravely

torbjorn_forsman

#7 » 20:48:18, 01-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

dc_lindberg skrev:
På tal om värmepistol... man bör undvika att rikta sådan mot ämnen som har förmåga att smälta...


Även zinklegeringen i en sån där förgasare går att smälta med varmluftpistol eller en stor lödkolv om man eldar på alldeles för mycket.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

dc_lindberg (trådstartaren)

#8 » 21:11:57, 01-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

"if it ain't broke - don't fix't!"

Men när det är -skitigt- är det då trasigt, eller bara skitigt?... oavsett, så måste det rengöras...
Inte undra på att förgasaren -dummade- sig!

Måste ha nya packningar, och ny o-ring.
Vi får se vad jag hittar när jag skruva isär förgasarhuset... huvudmunstycket var i vart fall fullt med "skit". Funderar på om det möjligen är rost från tanken som kletat ihop sig med olja? Sedan är det gummirester och plastrester... å var kommer de ifrån???

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

dc_lindberg (trådstartaren)

#9 » 10:48:55, 02-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det visade sig att flödningsknoppen är pressad/gjuten på "skaftet" efter det monterats genom locket underifrån...
Fjädern som lyfter upp flödningspinnen sitter på ovansidan inuti plast"hatten".
...hur katten löser man nu detta?... dessutom är gjutningen på ovansidan av förgasaren, den som går in i plastknoppen, 4-kantig... inte rund...

Bild

Bild
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

BlackLight

#10 » 11:31:42, 02-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har nya flödarknappar på lagret.
Troligen får du sticka igenom den från undersidan, värma den lagom och sen snabbt på med plastbiten så att den häftar fast sig. Annars är det väl något lim som funkar.
Tum (" och ') är ett tecken på att djävulen faktiskt finns...

1 person gillar det här inlägget.
BlackLight
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:58:35, 08-09-2014
Ort: Orsa, Dalarna
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Belos 252 MAG 1045

Ove.G

#11 » 11:48:03, 02-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Troligtvis har det bildats kondensvatten i förgasaren som sedan har frusit,
Om man tömmer förgasarens bränsle i en skål, så kan man se små vatten droppar i så fall.

Bensinmotorer som sällan används mår bra med lite extra karburatorsprit i bensinen.
Ove.G
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:46:21, 14-10-2013
Ort: Östra Uppland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Volvo bm 500 Carraro3800 + 15 maskiner för grönyteskötsel

dc_lindberg (trådstartaren)

#12 » 18:24:08, 02-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tyckte det var knepigt med den här förgasaren...

Det kom snö... skulle ju inte snöa ju sa de ju förra veckan... så när de ropade varg i vädersiarrutan så "ja ja..."

Blev alltså för brådskande att få ihop förgasaren igen - o vips fick jag svar på den här förgasarens dumheter... vilket troligtvis ger svaret till:
[Belos/Gravely/Irus] Startproblem Ilo 372

Bild

Bild

Bild

Det blev till att akut sätta samma förgasaren igen - o hoppas på det bästa.

Hade jag haft mera tid hade jag plåtat stegen.
- alla gängor smörjer jag med Omega 99; väl smorda.
- alla packningar och o-ringar smörjer jag med Omega 77

Åkte på att skrapa avlagringar (kalk/"tandsten") i flottörhuset och anslutningen för det till trottelhuset (dess botten).
Blåst ren alla delar med tryckluft.

Grundinställningen för model 331 (se länk till Bing i första inlägget) är 1½ varv (vilket man kan få finjustera lite). Jag klarade -inte- av att klura ut hur många varv som blandskruven stog på, men det var klart mer...mycket mer... än 1½ varv...
Rörde inte tomgångsskruven - så dess gängor har inte Omega 99'ats.

Sur som ... när jag skulle starta... fontän som på en blåval ur bronskoppen när jag drog med den öppen... =>?... är det möjligt?... råkade tippa 222:an bakåt... då -rann- det ur förgasaren... Kan väl ändå inte vara möjligt?... öppnade avtappningen på vevhuset... jo då... det var möjligt... bensinkranen håller inte tätt... o det kostade mig x deciliter soppa...

La tändstiftet på toppen med tändkabeln ansluten. "ventilerade" cylinder lite med dragstarten.
Återmonterade stiftet. Lite små tjurig -var- den, men spann i alla fall igång efter några få "övertalningar" (=ganska lätt, 4-6st drag ngt).

JÖSSES vilket skillnad!!!
Lätt att starta.
Går mycket mjukare.
Lite "svagare" - kräver mer vaksamhet med gasen (fick 2 tjyvstopp - mot inga innan).
Drog klart mycket mindre soppa, o luktade avsevärt mkt bättre (=mindre)!

Slutsats:
- skit i förgasaren
- blandskruv utskruvad för många varv = surar ned sig på en gång
- trasig bensinkran = håller inte tätt när den är "avstängd"
- Inga problem med kondens eller is (precis som de ska vara med Belos, JLO 2-takt)

När jag skall starta den igen (blev soppatorsk... måste bland till ny drink), kanske i kväll eller i morgon... så kommer troligtvis vevhuset att vara "dränkt" igen...
Stängde av bensinkranen när jag parkerade, men motorn dog aldrig... och slangen blev inte tom på soppa... (=skräp också!)

Letat efter slangfilter - har hemma, någon stans...
http://www.briggsparts.se har B&S slang-kran; de är hyfsade.
Får se hur jag löser läckaget. Just nu - latar mig! :coffee:
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

dc_lindberg (trådstartaren)

#13 » 14:59:46, 03-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Återkoppling.
"hur gick det se'n d�"
(det där vi alla vill veta när någon ställer en fråga osv)


Det gick åt... pipan!
Mitt motionspass är ett minne blott nu!
:sad:
Den rackarn startade på första (1:a !) draget!!! :insomnia:
Körde väl ca 2 tim ni idag med ett antal "stopp" (bekanta som går förbi vill prata... o JLO över röstar människa, och djur...).
372 blev putt på mig 1 (en) gång... fick dra 2ggr... :slag:
Se'n blev den -rikigt sur :hotar2: - å mig 1 (en) gång... å då :djaevul: fick jag -jobba- för att få igång den igen!
Det kostade mig 3 (tre !) dragningar!
:hurra: - dvs, nu startar den som en JLO -ska- starta. På första draget! :buga:




Fick svar från Bing i Nürnberg/Tyskland också. Se första inlagan - de sa ja till att publicera reservdelslistan till förgasaren här i tråden.
:shake_hands:
Har fått något otroligt mycket hjälp av Bing för 20 år sedan när jag "forskade" efter BMW R80 Polis Special Egypten. BMW tillverkade 1 serie -enbart- till den Egyptiska polisen på 1980-talet. Rackarns special! 800cc 1000cc toppar och 40mm's förgasare => sänkt kompressionsförhållande från 8.2:1 till ca 7:1 => dels pga den urusla bensinen som såldes i Egypten, och del pga värmen (lägre komp svalare motor, mer soppa kyler bättre).
Bing.de gjorde ett fantastiskt jobb i att spåra den BMW modellen! :buga:
Allt sedan dess har Bing varit mig oerhört behjälpliga och generösa med sin tid och kunnande.
:shake_hands: :bira:
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

dc_lindberg (trådstartaren)

#14 » 13:45:35, 08-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nyförvärv.
222, diff-spärrad låda, med JLO 372 och Bing 1/32/331.
Bild


:driver:
Skall enligt säljaren gått för egen maskin in under för parkering för ca 15 år sedan (dvs kring 2005). Har sedan dess stått orörd enligt utsago:
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild



Bild


:klia:
Inga bra va' ?...
Bild
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

dc_lindberg (trådstartaren)

#15 » 20:03:10, 08-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

...å vad gör jag nu då?...
Bild

Bild

...får söka jaga rätt på Ralf Reimer, Walter Reimer AB (f.d. Bing Generalagent för Sverige) - den flottör nålen är... rökt!...
Hade varit roligt om kameran ställde fokus där fokus skall vara, och som kameran visar mig -innan- man trycker på avtryckaren...
Nålen är utsliten. Den är ordentligt "urgrävd". Ser att man kan se en antydan på den högra sidan av den på bilderna - när jag tog bilderna så syntes "jacket" övertydligt på den vänstra sidan...
(behöver nog inse att Kodak EastShare P880 är en dålig kamera... o jag som -trodde- jag köpte upp mig på en hyfsad digitalkamera... (2002 var det nog jag köpte den om jag minns rätt) )
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11


Återgå till [Belos/Gravely/Irus] Motor

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se