Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerBelos/Gravely/Irus[Belos/Gravely/Irus] Motor

JLO 372, BING, förgasare, 1/32/331

39 inlägg • Sida 2 av 3
Diskutera motorteman rörande Belos/Gravely/Irus här

SKALLEPÄR

#16 » 20:10:34, 08-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Borde väl finnas att få tag i,har ju en del maskinister med massor av grejor :bira:

1 person gillar det här inlägget.
SKALLEPÄR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:51:10, 06-09-2015
Ort: Upplands väsby
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: kubota kx-2
Mf40r
T23
Belos 275 272



dc_lindberg (trådstartaren)

#17 » 14:35:53, 09-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hm...
Bild
...det skvalpar i flottören...


...hm...
Bild
Skulle känna på blandskruven... den satt stumt.. i botten!...


...uhum...o-ringen är av -plast-, inte gummi... å den är...slut...
Bild

Rost och grus i kanaler och munstycken...
Bild

Bild

En sak är helt klart, och säker, den här maskinen borde inte kunnat gå när den ställdes undan...
Säljaren och jag har haft ett konstruktivt samtal, där vi misstänker att flottören "flödat" vevhuset som på så sätt kompenserat för det blockerade blandningsmunstycket.

För att ens kunna provstarta motorn krävs:
- ny flottör
- ny flottörnål
- ny o-ring till huvudmunstycket

Ja ja - reservdelar går att få tag i, på något sätt.



Det är givetvis aldrig roligt att höra att saker visat sig vara i annat skick än man trodde när man lämnade dem ifrån sig - samtidigt, tidens tand äter hårt på det som inte används.
Maskinisten ifråga är rakryggad och sjysst - och förtjänar mina ursäkter. :shake_hands:
Senast redigerad av dc_lindberg 15:47:12, 09-03-2021, redigerad totalt 3 gånger.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Ivar Risslén

#18 » 14:45:09, 09-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Flottörnålen går att slipa till om man inte får tag i en bättre. Man måste ju förstås ändra lite på justeringen vid montaget.
Flottören kan vara lite besvärligare beroende på hur mycket skadad den är. En liten försiktig lödning borde inte öka vikten så mycket. Man måste ju förstås ändra lite på justeringen vid montaget.
O-ringen borde inte vara så svår att ersätta med en annan passande.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

dc_lindberg (trådstartaren)

#19 » 15:57:48, 09-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det som troligtvis hänt med flottören är ett "klassiskt" problem:
- det har nog rostat/ärgat hål på röret igenom flottören.
På ytan av flottören ser man inte några tecken till porer/hål.

Detta var ett typ fel på flottörerna lärde mig Walter Reimer för 25 år sedan (långt innan jag blev med belos - BMW har ju också bing förgasare ;-) )

Slitaget på nålen är för djupt.
Slipar man om nålen så kommer flottören närmare 3mm för högt upp. Det är nog det som är nyckeln till att säljaren kunde starta motorn - för det skall inte kunna gå när blandskruven är dragen i botten. Då rinner en hel del bensin ned i vevhuset - det som är under flottören och ger därmed bränsle som "choke" (jag testade ju det på min 222:a nu i Januari 2021 - se inledning på den här tråden).

O-ring. Gäller bara att få tag i en som tål bensin. Har liggandes några till BMW broms ok (se tråden om dem) som kanske passar? Om ej... "finns i butiken" ;-)
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

torbjorn_forsman

#20 » 16:23:44, 09-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Standard-o-ringar, sådana som man brukar hitta i sortiment eller på vilken maskinfirma som helst, brukar vara av nitrilgummi (NBR). Det är begränsat bensinbeständigt, håller nog 5-10 år innan det har hårdnat alltför mycket. Det var nog sådant gummi som förgasartillverkarna använde till sina original-o-ringar en gång i tiden.
Vill man ha något mer varaktigt så ska man nog sikta på viton (fluorgummi, FKM). Sådana O-ringar är ofta gröna.

Förresten, i bromsok och andra bromsvätskesammanhang är det stor risk att man råkar ut för O-ringar och andra gummidelar av t ex EPDM eller naturgummi, som inte alls tål bensin.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

dc_lindberg (trådstartaren)

#21 » 16:36:40, 09-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

En generös Maskinist skickade mig ett par gröna o-ringar till bromsoken.
Eftersom jag betraktar dem som -värdefulla- la jag dem som reserv om jag inte skulle fått tätt med Brembo original.
De ligger fortfarande redo att göra tjänst om Brembo original skulle ändra sig o bli otäta igen.

Bing 1/32/331 hade ett till moment överraskning....
Så här går det när man drar blandskruven i botten...
Bild

Bild

Det var ju inge bra det heller :-(
Bästa vore en ny blandskruv, men... kanske går att "vässa" den o att det kanske räcker ?
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

johan.eriksson

#22 » 19:56:50, 09-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

De gröna oringarna tål garanterat inte en mineralolja/bensin.
Du bör lokalisera oringar i viton.
Användarvisningsbild
johan.eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:47:20, 13-07-2008
Ort: Ingelstad
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: BM Buster 320

dc_lindberg (trådstartaren)

#23 » 20:07:14, 09-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då ligger de kvar i lådan för Brembo oken då!
Har inte lyckats göra ren förgasaren än - legat i lacknafte u-ljud ett par timmar i em. Får ta en ny omgång när tid ges och anden faller på.

En "närgårds" tillgänglig leverantör:
https://www.kullager.se/category.html/v ... gJdXPD_BwE

När jag tittar på flottörnålen så... inte roligt att montera ihop med utslitna grejor... så, lite tålamod o se om det kan gå att få fram nya delar - blir så mycket roligare då man vet att allt är sjysst.
Samma gäller blandningsskruven... den är ju så hårt dragen att den "svällt"... går säkert att svarva till, om man hade svarv... så, en ny blandskruv är också på önskelistan.
- flottör
- flottör nål
- blandskruv
F.ö. så ser förgasaren helt ok ut tycker jag. Lite "klet" kvar inne i gångarna - ser ut som litium fett (kanske är det en rest av den där fett pluggen i Londons avloppssystem ? ;-)


Dvs känt problem - flottör och flottör nål, och känt problem när "klant..." på verkstaden varit framme o skruvat på blandskruven... precis samma risk och problem på BMWs bingar! Inga otrevliga överraskningar - bara normala saker.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

dc_lindberg (trådstartaren)

#24 » 00:40:55, 14-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Walter Reimer AB finns mycket riktigt kvar. Pratade en god stund med honom idag. När han får tid ska han titta o se vilka delar som finns hemma till förgasaren och till Rockwell 372 JLO motorn.
dc_lindberg @ flottörer ? reservdelar? bing 1/27,5/301. 1/32/331 belos 222
Sist var det -FAX- som gällde. Glömde fråga om han har kvar den -servicen-.
Pga stor arbetsbörda så hinns inte med att svara i telefon, precis som förr. SMS är ett -bra- alternativ, men räkna inte med svar på en gång - precis som på FAX tiden.

Nu till problemet.
Sist jag var över vad nog kring 2006-2008. Redan då var 14gr's flottörer inte möjliga att få tag från Bing. Produktionen hade upphört. Läget är inte ett dugg bättre idag. De går inte att uppbringa från Bring.
Detta gör läget med förgasaren sämre...

Vi som har dessa förgasare måste vara -extra- försiktiga med flottörerna!
När de är paj, är förgasaren "skrot"...
=> vi måste leta efter möjliga alternativa förgasare!
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

mr belos

#25 » 09:09:18, 14-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dc
Köp ett litet lager av det han har
Du är ju tillgänglig ofta för dom som vill handla

1 person gillar det här inlägget.
mr belos
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:39:00, 27-05-2014
Ort: Uppland
Maskin: belos ,gravely

dc_lindberg (trådstartaren)

#26 » 14:34:59, 18-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

14gr's flottör verkar vara...
Bing tyskland hänvisar till sina ÅF, och har Walter Reimer AB dels 2006-ngt och nu 2021 sagt att det går inte att få tag i nya 14gr's flottörer, då är läget -mörkt- :-(

Blir till att börja fundera kring alternativa förgasare...
Vi kanske ska ha en tråd om förgasare på maskinister: "att välja förgasare"?
Så länge, för den här tråden:
https://www.onallcylinders.com/2012/06/ ... arburetor/
https://performanceimprovements.com/blo ... -do-i-need
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

mr belos

#27 » 16:13:04, 18-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ursäkta en galen fråga
Hittade en 17g flottör
Vad händer i klartext om den används
Märks det nån skillnad över huvudtaget
mr belos
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:39:00, 27-05-2014
Ort: Uppland
Maskin: belos ,gravely

dc_lindberg (trådstartaren)

#28 » 21:00:49, 18-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja. Den kommer att "flöda" förgasare => surar ned motorn.

Det är precis det felet på flottören i badet ovan - den har 1-2gr bränsle i sig som skvalpar runt.
Någon tidigare mekaniker har varit -dum- nog att kompensera för detta genom att skruva blandskruven i botten, vilket kan ha lett till att en tidigare motor som den förgasaren satt på skar... hur det gått med den här motorn vet jag inte än. Säljaren säger att den är sjyst och kördes med ända tills den parkerades för kanske 15 år sedan då vagnsparken ändrades.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Ivar Risslén

#29 » 22:26:07, 18-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Något som kan skilja är diametern och längden på flottören. Den kan bli för stor för flottörhuset.
Errare humanum est

1 person gillar det här inlägget.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

dc_lindberg (trådstartaren)

#30 » 18:37:28, 19-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kom ett DHL meddelande precis som jag skulle gå till byggnaden intill DHL "Service Point"; snacka om sammanträffande i tid!

:buga:
Bild
:thummar:
:shake_hands:
Senast redigerad av dc_lindberg 22:27:11, 19-03-2021, redigerad totalt 2 gånger.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11


Återgå till [Belos/Gravely/Irus] Motor

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se