Ja Rospigg - omfattande "observationsstudier" i BMW världens labyrinter.
När man tittar på 1/32/331, så ser man att en förhöjd nivå av
bränsle kommer att flöda över inne i förgasaren, runt, spridaren, i spåret under trotteln(kolven).
Jag visste inte det förrän jag fick trasslet med min
plog här i januari (se ovan). Det var -dyngsurt- i förgasarhuset. Som jag skrev ovan så hade någon ställt blandskruven på närmare 3 varv istället för 1½ varv, dessutom var förgasaren "fulld" med rost och grus som blockerade flottörens fria rörlighet => slutade i att flottören släppte på för mkt bensin. Läget förbättras inte av att bränslekranen inte håller tätt...
=> då såg jag att samma fenomen uppstod som när frigolitflottörerna i Bing 64 och 94 CV
förgasare är gamla och sugit åt sig bränsle (= blivit tyngre). Hur man än bär sig åt med de för tunga flottörerna på Bingarna (64 och 94 CV), så är det -omöjligt- att få dem att fungera; antingen strups motorn av för lite soppa, eller så "dränks" den av för mycket.
Exakt samma fenomen kunde jag observera i 1/32/331 (se tråden start).
=> därav kan jag dra slutsatsen att även om >14gr's flottör kanske går att montera, så kommer man inte att kunna få förgasaren att "blanda rätt".
=> flottören kommer att släppa fram mer bränsle än vad motorn gör av med => alltså "dränks" motorn. (suras ned då)
Nu ska givetvis någon -motbevisa- mig!
Det är en -självklarhet- !
Bevisa mitt antagande -fel- ! Jag vet ju faktiskt inte alls om 1/32/331 kommer att bete sig som 64/32/xxx och 94/38/yyy gör när dessas flottörer är för tunga; allt jag vet är att jag sett -samma- fenomen, som gett mig -samma- förgasarbekymmer/trassel. Bara för att det verkar vara på samma sätt, så betyder det -inte- att det är det!