Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerBelos/Gravely/Irus[Belos/Gravely/Irus] Motor

Blyersättning bensin Belos MAG 272

15 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera motorteman rörande Belos/Gravely/Irus här

Bääsboda (trådstartaren)

#1 » 11:55:43, 20-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vår absolut första fundering är om den nöjer sig med och fungerar med vanlig blyfri 95, eller om den vill ha blyersättning. Blyfri fanns ju garanterat inte när motorn en gång tillverkades.


Stort tack om någon vet.
Bääsboda
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:09:54, 20-03-2021
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Belos 272 MAG 1045 (2st) med snöslunga, klippdäck, sopvals, vagn (4hjuls och 2hjuls) samt 2 olika sulky.



mr belos

#2 » 13:30:51, 20-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag kör med
Kostar så lite extra
Gör nog ingen skada

2 personer gillar det här inlägget.
mr belos
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:39:00, 27-05-2014
Ort: Uppland
Maskin: belos ,gravely

BlackLight

#3 » 13:49:46, 20-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, blyersättning ska brukas. Finns inga hårdmetall säten i blocket, så blyersättning måste till om man vill att motorn ska hålla.
Tum (" och ') är ett tecken på att djävulen faktiskt finns...

1 person gillar det här inlägget.
BlackLight
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:58:35, 08-09-2014
Ort: Orsa, Dalarna
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Belos 252 MAG 1045

dc_lindberg

#4 » 14:26:38, 20-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Använd blyfri 98 eller V-Power ("99" oktan) + blyersättning.

Skillnaden mellan 98 och 95 ser du när den får dunsta.
95 lämnar efter sig "kalkavlagringar", dvs fäller ut i kristaller som är hårda och sitter hårt fast.

OM kassan tillåter, så Aspen 4-takt!
Frågade i annan tråd - 25L och 200L är det mycket bättre pris på än 5L i butik.
Anders.B @ [Trädgårdsmaskiner] Alkylatbensin
[Trädgårdsmaskiner] Alkylatbensin
+ blyersättning.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

torbjorn_forsman

#5 » 14:37:33, 20-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det beror ju på hur gammal motorkonstruktionen är. Före mitten av 1950-talet var blyad bensin sällsynt i Europa. I Sverige höll man upp oktantalet genom etanoltillsats (s k lättbentyl) fram till 1956, först när lättbentylen blev olönsam att tillverka och sälja pga ändrade skatteregler, började man med blytillsats. Så en motor som i grunden konstruerades under tidigt 1950-tal eller tidigare, är med största sannolikhet utprovad för blyfri bensin. Likaså kan man räkna med att alla ottomotorer som har varit tänkta för andra bränslen än bensin (t ex fotogen, gengas, LPG/gasol) har ventilsäten som även tål blyfri bensin.

Det är för övrigt inte hårdmetall (karbider etc) i ventilsätena på motorer avsedda för blyfri bensin, utan det är vanligtvis någon form av legerat stål. De motorer som verkligen har svårigheter med ventilsätena på blyfri bensin, är framför allt massproducerade lågprismotorer som inte alls har inpressade ventilsäten utan där tätningsytorna är bearbetade direkt i gjutjärnet i topplock/motorblock. T ex Saab/Ford V4, Skodas gamla stötstångsmotorer m fl. En del toppventilmotorer med aluminiumtopp har haft inpressade ventilsäten av lite väl billigt material, de kan få problem på blyfri bensin om de pressas hårt. T ex luftkylda VW.

2 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Bääsboda (trådstartaren)

#6 » 20:49:12, 20-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tusen tack för era svar! SÅ glada vi hittad hit!
Bääsboda
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:09:54, 20-03-2021
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Belos 272 MAG 1045 (2st) med snöslunga, klippdäck, sopvals, vagn (4hjuls och 2hjuls) samt 2 olika sulky.

dc_lindberg

#7 » 04:31:58, 21-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Belos är fantastiska,... dinosaurier!
Man får otroligt mycket maskin för pengarna!
Det är nu nästan 30 år sedan produktionen lades ned i Rimbo (Norrtälje) - vi som uppskattar, äger och -använder- dessa maskiner måste hjälpa varandra. Vi på Maskinisten har som ett oskrivet måtto att söka på bästa sätt stötta och hjälpa. www.autorepmek.com är den som drog det stora tunga lasset att få igång detta med Belos. Jag gjorde vad jag kunde för att hjälpa. Idag är det genom Maskinisten BlackLight som vi kan få tag i mycket delar.
Finns även adapter-ritningar för motorbyte till annan motor. Jag har lovat jag skall lägga upp dem (men glömt... - kommer!)


Själv skulle jag behöva ett schakt blad. plogbladen "skär ned" / "gräver ned" sig - dvs inge bra... Ska man schakta måste man ha diff-spärrad låda! Jo, jag -har- testat!... När ena hjulet släpper är schaktningen "över"...

Kika i listan över tillbehör som jag skapat, och de listor jag lagt upp.
Allt, och mer till, finns i... USA... så, vi må tillsammans tillverka de tillbehör vi behöver! Alla kan något - tillsammans löser vi varandras Belos knutor ;-)
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Bääsboda (trådstartaren)

#8 » 10:06:51, 21-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska kika i dina listor! Vi är superglada åt våra Belosar och det som ändå känns som väldigt bra skick (amatörmässig uppskattning).

Detta med diffad, driver den konstant lika mycket på båda hjulen då, eller går diffen lägga ur?

Vi fick med 2 blad, det ena högre. Även lite olika i form. Högst osäker på om något kan vara ett schaktblad. Vi tog förgivet båda vad snöblad.
Bääsboda
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:09:54, 20-03-2021
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Belos 272 MAG 1045 (2st) med snöslunga, klippdäck, sopvals, vagn (4hjuls och 2hjuls) samt 2 olika sulky.

dc_lindberg

#9 » 10:48:11, 21-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Diff-spärren läggs i med med hjälp av en vajer med en liten hävarm på vänster skalm.
Lådorna kunde har Swift, eller, diff.
Diff-spärrs-lådor är sällsynta!
[Belos/Gravely/Irus] Belos 222, Diff-spärr, Gravely L, differential lock

Du har fått två snöblad.
Det har inte tillverkats schaktblad till Belos => man måste tillverka själv.
Har inte heller sett något exempel på schaktblad till Gravely i USA heller, men (!), det fanns en väghyvel i USA (se tråd om den). Riktigt läcker liten sak, o -de- hade hyvelblad :-)
dc_lindberg @ [Belos/Gravely/Irus] Intresse för svetsbara täcklock?

Ska du ploga snö...-ska- du använda fjädrat plogblad!
Varför?...det -känner- du förta gången bladet hugger i något och det tar tvärstopp... skalmarna kan rappa till ordentligt, o det känns i revbenen!
Bäst är att ha låda med diff-spärr när man ska ploga, oavsett vad man plogar. Har Irus U-900, och de har diff-spärr på alla sina lådor; den kan man slänga i och ur under drift efter behov - är en enorm fördel när man plogar :-)
Min Irus står dock... o mår inge bra... så det har varit Belos 222 för hela slanten i ca 10 år nu - går utmärkt det med; men jag saknar Irusens hjälpande "hand", för den överträffar belos med råge när det gäller "fin lir" med snön.

Som jag skrivit så många gånger på Maskinisten - rätt maskin/redskap gör arbete lätt och trevligt :-)
Fel redskap/maskin gör arbetet...
Alla maskiner och redskap har sin optimala nisch - använder man dem där gör de livet och jobbet "underbart" :-)
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

G-son

#10 » 12:27:34, 21-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Det beror ju på hur gammal motorkonstruktionen är. Före mitten av 1950-talet var blyad bensin sällsynt i Europa. ... Så en motor som i grunden konstruerades under tidigt 1950-tal eller tidigare, är med största sannolikhet utprovad för blyfri bensin. Likaså kan man räkna med att alla ottomotorer som har varit tänkta för andra bränslen än bensin (t ex fotogen, gengas, LPG/gasol) har ventilsäten som även tål blyfri bensin.

Kan vara en sanning med modifikation. Ja, motorerna byggdes för att gå utan bly, men det betyder bara att dom fungerar utan det, inte att ventiler/säten hade bra livslängd livslängd utan. Från början var ju blyet bara till för att höja oktantalet, att det smorde ventilerna och gav dom bättre livslängd var bara en bra bieffekt.
Hur lång tid var normalt mellan ventilslipningar på den tiden? Hörde ju till det normala underhållet, medan en modernare motor byggd med andra material kan gå väldigt länge utan att behöva öppnas.
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
G-son
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:19, 21-09-2011
Ort: Vimmerby
Sverige

Jac

#11 » 13:44:44, 21-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bääsboda skrev:Vi fick med 2 blad, det ena högre. Även lite olika i form. Högst osäker på om något kan vara ett schaktblad. Vi tog förgivet båda vad snöblad.


Har bladet fjäderutlösning är det ett snöblad. Schaktblad är också kraftigare konstruerade.
Nu är väl den här maskinen ingen jordförflyttningsmaskin så även om du mot förmodan har ett schaktblad så bör det användas försiktigt, typ putta lösa massor.

1 person gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

dc_lindberg

#12 » 17:38:01, 21-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Exakt så Jac!
Plogbladet, samma blad, med eller utan fjädring, gick inte att schakta/putsa/hyvla med. Det skär ned.

Belosen klarar -lätt- att putsa rätt djupt (förhållandevis; lera 2-3cm, fin matjord, 5-10cm och torr lucker jord orkar den som med blötsnö :-)

Bladet måste vara nästan platt, kupningen är det som ställer till det och att eggen är "skärande/grävande" istället för "rakande".

Har har -backat- med 222:an och plogblad; då gick det hyfsat, men... fel riktning, dålig kontroll.
Ska man bara flytta på lite grus och jord - tja... det är ju en annan sak; o till det så går det bra med plogbladen:
ex.,




Så här har jag också gjort som sagt:
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

mr belos

#13 » 20:15:43, 21-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

har du nån med swift eller navreduktion (så du kan ha diff)
annars får du ju nästan springa efter om du kör ILO.
en gammal gravely tuffar fram på låg tomgång.
ett chassi från en ihjälrostad trippelpadda kan man kanske sätta ett skrapstål under.
med hjul i fram så blir det som en liten väghyvel.

2 personer gillar det här inlägget.
mr belos
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:39:00, 27-05-2014
Ort: Uppland
Maskin: belos ,gravely

dc_lindberg

#14 » 20:35:35, 21-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Planen är att använda ett av de svetsbara locken och svetsa på stag/arm med stödhjul och ha en liten "hyvel" hängandes ss på harven (se den tråden).
En annan plan är att få tag i 8-10mm's plåt. Få hjälp med ett hardox skär => "platt vägg" som ska kunna vinklas/justeras lutningen på efter behov => en "raka" så att säga.

Men nu har vi spårat hel vilse ur TS tråd!
Han frågad om
Blyersättning bensin Belos MAG 272
- det är stål i plogbladen, även om "de väger bly" ;-)
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Bääsboda (trådstartaren)

#15 » 09:52:50, 22-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här är mina två blad. Det svarta är mer kupat än det röda men båda har fjädrar. Det svarta är lite tjockare och tyngre gods åxå.

Bild
Bild
Bild
Bild

2 personer gillar det här inlägget.
Bääsboda
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:09:54, 20-03-2021
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Belos 272 MAG 1045 (2st) med snöslunga, klippdäck, sopvals, vagn (4hjuls och 2hjuls) samt 2 olika sulky.


Återgå till [Belos/Gravely/Irus] Motor

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se