Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerBelos/Gravely/Irus[Belos/Gravely/Irus] Motor

Vilket tändstift gravely?

15 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera motorteman rörande Belos/Gravely/Irus här

Gajjen89 (trådstartaren)

#1 » 13:00:10, 22-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vilket tändstift funkar bra på gravely det sitter ett champion w14 nu men jag vill ha ett ngk stift?
Gajjen89
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:07, 31-08-2019
Sverige
Maskintyp: Traktor



torbjorn_forsman

#2 » 14:16:29, 22-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hmm, hur ser det tändstiftet egentligen ut? Har ingen Championkatalog tillgänglig nu, men enligt en korsreferenslista ska Champion W14 motsvaras av NGK G2Z , vilket jag tycker verkar lite underligt. G2Z tycks nämligen vara ett tändstift med 7/8" UNF-gänga och mycket lågt värmetal, vilket inte känns särskilt sannolikt i det sammanhanget. Typen verkar ha varit vanlig på amerikanska personbilar i slutet av 1920-talet, bl a A-Ford.

En titt i Bosch-kataloger visar att alla Gravely som förekommer där, har tändstift med M14-gänga (alltså beteckningar som börjar med B på NGK-språk respektive W på Bosch-språk).
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

mr belos

#3 » 18:34:44, 22-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är inga klena 14mm gängor på gamla gravely
Det är rejäla stift
Finns på eBay mm
5-10 dollar plus frakt o moms
Jag har ej sett ngk
Men funkar med annat nytillverkade
mr belos
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:39:00, 27-05-2014
Ort: Uppland
Maskin: belos ,gravely

Gajjen89 (trådstartaren)

#4 » 20:22:28, 22-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok får be någon beställa för jag vet inte hur man gör
Gajjen89
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:07, 31-08-2019
Sverige
Maskintyp: Traktor

torbjorn_forsman

#5 » 20:31:54, 22-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det något fel på tändstiftet som sitter där nu?
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Tom N

#6 » 20:53:02, 22-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag bytte stift på den Gravely L jag släpade hem härom året. Jag vill minnas det var 7/8 på det men jag minns inte säkert.

Man får tänka på utformningen på stiftet bara så att inte ”bygghöjden” blir för hög, för då går inte ”huven” igen märkte jag :ohnej:
Tom N
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:48:49, 12-04-2020
Ort: Marks Kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Buster 400

dc_lindberg

#7 » 23:02:03, 22-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

https://www.mytractorforum.com/threads/ ... ns.694625/
For a 1950's and '60's L, the original plug was an Auto-Lite TT-10 ( now available as Motorcraft TT-10 ). I use the Auto-Lite 3076 in mine.
https://www.gtgravelyparts.com/






Jag kommer inte åt mina tändstiftsböcker, NGK och Bosch. De kan finnas på nätet i pdf:
https://www.ngksparkplugs.co.za/wp-cont ... e-2019.pdf
https://aa-boschap-gr.resource.bosch.co ... ochure.pdf
De är för nya... har inte med Gravely L...

Ur bifogad pdf:
Recommended: Auto-Lite TT-10
Of Champion W-89-D
Electrode Gap " 033

https://www.sparkplug-crossreference.co ... FT_PN/TT10

https://www.sparkplug-crossreference.co ... MP_PN/W89D
Details about Champion W89D:
Threaddiameter: 23mm
Threadreach: 16mm
Seattype: flat
Hexsize: 23.8mm
Tipconfiguration: extra projected
Construction: Standard construction
Terminaltype: Removable

http://pvmafc.org/phpbb/viewtopic.php?f=8&t=3

...pekar mot BP5HS eller BP4HS... men "reach" ska vara 16mm o det finns inte nu... HS har 12.5mm, E är 19mm... Då får man göra sig en 3mm´s bricka o välja BP4ES eller BP5ES...

https://www.ngk.com/what-is-a-spark-plugs-heat-range-2
https://www.lsengineers.co.uk/blog/guid ... ystem.html

https://ngksparkplugs.com/en/

Personligen är jag nöjd med BUT-ET stiften o de finns i 5:
https://www.sparkplugs.co.uk/ngk-spark-plug-bur5et-3377
Men(!) de kanske inte fungerar med L´s tändsystem?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

torbjorn_forsman

#8 » 08:42:44, 23-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Problemet är ju just att tändstiftet ska ha gänga 7/8" UNF. Alltså inte M14x1,25 som NGK-tändstift med beteckningar som börjar på B har.

Jag ska kolla i en äldre Bosch-katalog någon av de närmaste dagarna, de jag hade som källa för inlägg #2 är från slutet av 1970-talet och då hade nog Bosch redan slutat tillverka 7/8" -stift, det är nog förklaringen till att en del Gravelymotorer har försvunnit ur den katalogen.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

mr belos

#9 » 09:09:06, 23-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vill du köpa ett?
Ta pm

1 person gillar det här inlägget.
mr belos
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:39:00, 27-05-2014
Ort: Uppland
Maskin: belos ,gravely

dc_lindberg

#10 » 12:25:25, 23-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

:ohnej:
...mig tänkte bara på värmetal och fotens längd... iof -tänkte- jag först på gängan också, men teflon-minne...

Har ställt frågan till NGK USA HQ.
Får se vad de svarar.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

torbjorn_forsman

#11 » 12:44:28, 23-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

När det gäller NGK så verkar det ju, som jag konstaterade tidigare i tråden, vara G2Z som är rätt beteckning.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

dc_lindberg

#12 » 17:13:06, 23-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Njae TF... värmemässigt och gängmässigt ja, men foten... njae...
Det kommer att bildas/lagras sot/kocks i täntstiftsgängan som därmed kommer att ge upphov till glödtändning, vilket i sin tur ger upphov till dålig/ojämn gång...

Längden är 15.5mm oxh skall vara 16mm. Nu tror jag inte 0.5mm spelar så stor roll, men...det är ändock ett litet avståndsfel som späder på lagringen av sot/kocks...

Verkar vara så nedrans knepigt att det enda vettiga vore att borra ur, gänga om, dra i en ersättningsgänga o då för mm pluggar.
ex.,
https://smaskin.se/ganginsatser-for-tan ... gLQXfD_BwE

Bild
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

torbjorn_forsman

#13 » 10:08:50, 24-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag kollat i en äldre Boschkatalog från 1964. Den anger Z 45 T 4 för Gravely model L. Alltså samma tändstift som används i bl a A- och B-Ford. Bosch sammanfattade två olika gängor under beteckningen Z. Dels 7/8" UNF och dels den koniska rörgängan 1/2" NPT (förr kallad ASTP). Konisk rörgänga användes bl a på stiften till T-Ford. Men det verkar som om alla Z-stift försvann ur sortimentet någon gång innan slutet av 70-talet, och de fick aldrig några beteckningar i det nya system som infördes omkring 1978.

Om det skiljer 0,5 mm i uppgifterna om gänglängd har nog ingen större praktisk betydelse. De här (förkrigs-) tändstiftstyperna användes ju ursprungligen med en lös kopparpackning som skulle bytas varje gång tändstiftet hade varit loss, det var först omkring 1960 som tändstift fick fast monterad packning från fabrik. Och man kan mycket väl tänka sig att en del måttuppgifter gäller utan packning, andra med packning, dessutom har det säkert blivit åtskilliga avrundningsfel under årens lopp när man har räknat om mellan tum och mm fram och tillbaks, och kanske utgått från gamla avrundade värden. Ett tum-mått som avrundas till 15,5 eller 16 mm, är ju med stor sannolikhet egentligen 5/8" , alltså 15,875 mm.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

mr belos

#14 » 11:16:29, 24-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

A Ford klubben lär ju veta vad som finns
mr belos
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:39:00, 27-05-2014
Ort: Uppland
Maskin: belos ,gravely

dc_lindberg

#15 » 11:18:52, 24-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

TF - vilket fint svar!
:buga:
:bira:
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11


Återgå till [Belos/Gravely/Irus] Motor

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se