Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerBelos/Gravely/Irus[Belos/Gravely/Irus] Motor

Var hitta reservdelar till Intermotor Lombardini

17 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera motorteman rörande Belos/Gravely/Irus här

Grett (trådstartaren)

#1 » 14:53:02, 21-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har en Lombardini LA 490 med lite behov av delar.
Lyckas inte googla fram någon i Sverige som säljer delar.

Tips någon ?

Motorn sitter i en Skogsmyra lunnare
Grett
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:18:15, 05-08-2008
Ort: Norrland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: BM425 Terrier -59



SvampenT15

#2 » 16:57:15, 21-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Malte månsson AB har agenturen i Sverige så vitt jag vet. Men ev måste du gå via deras Åfare. Men ring dom
De finns bla i Örebro. Men kann nog finnas i dina trakter.

1 person gillar det här inlägget.
SvampenT15
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:46:02, 07-02-2013
Ort: Örebro län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Buster 320. Volvo Krabat T15. Grålle 1948. Hako trac T8. JCB 3. Hyster Truck. MM.

rospigg

#3 » 23:54:46, 21-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag köpte min +0.50 kolv från "Senokosachki.net - BCS"
Vad specifikt är det du behöver?
Jag har en reservdelsmotor som jag kommer behöva en del ifrån, annat inte.
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

Grett (trådstartaren)

#4 » 18:30:30, 22-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

rospigg skrev:Jag köpte min +0.50 kolv från "Senokosachki.net - BCS"
Vad specifikt är det du behöver?
Jag har en reservdelsmotor som jag kommer behöva en del ifrån, annat inte.


Just nu verkar det som jag hittat det jag behövde på lite olika ställen runt Europa.
Väntar på en bränslepump, brytare, kondensator, några packningar, fjäder till varvtalsregleringen från 2 eller 3 olika ställen.

Gissar det kommer behövas fler delar.... Hade varit trevligt om det finns någon i Sverige som kan sälja prylarna istället.
En reservmotor låter trevligt :thummar:

1 person gillar det här inlägget.
Grett
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:18:15, 05-08-2008
Ort: Norrland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: BM425 Terrier -59

Grett (trådstartaren)

#5 » 13:59:26, 29-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

rospigg skrev:Jag köpte min +0.50 kolv från "Senokosachki.net - BCS"
Vad specifikt är det du behöver?
Jag har en reservdelsmotor som jag kommer behöva en del ifrån, annat inte.


Den där sidan verkar inte funka längre :klia:

Hittade däremot delar här:
https://www.newgardenstore.eu/it/
https://www.technidiscount.com/en/

1 person gillar det här inlägget.
Grett
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:18:15, 05-08-2008
Ort: Norrland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: BM425 Terrier -59

rospigg

#6 » 16:38:56, 29-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag sökte "Senokosachki Lombardini" på Google och fann detta:

https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q ... 79cOUS0u0U
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

Andreas S

#7 » 11:10:17, 16-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej. Min Lombardini LA 490 går fortfarande inte riktigt bra trots förgasarbyte, ny bränsleledning, ny kondensator mm. Funderar på om tändspolen kan vara problemet. När jag googlar efter ny spole så hittar jag ju även kit för konvertering till elektroniskt tändsystem. Fattar dock inte riktigt hur det funkar, verkar ju som att man tar bort brytaren helt och hållet. Hur uppnås då "timing"? Någon som provat att installera detta och kan berätta hur det funkar och om det blev bra+
Andreas S
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:32:51, 06-05-2007
Ort: Mark

Stefan1972

#8 » 12:56:24, 16-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är väl samma teknik som nyare briggs och även där konverterar man äldre till enbart en spole som har allt inbyggt. Hur det fungerar rent tekniskt har jag ingen aaaaning om........
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

torbjorn_forsman

#9 » 13:10:10, 16-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

När man tar bort brytaren och ersätter den med en tändspole med inbyggd elektronik, så blir det magneterna i svänghjulet som bestämmer tändläget. Då ställs det alltså högre krav än i ett brytarstyrt tändsystem på att magneterna verkligen sitter i rätt läge i förhållande till veven på vevaxeln.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Andreas S

#10 » 13:13:22, 16-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

OK, ja så måste det ju förstås vara. Men ställer man tändningen manuellt? Men är det någon som testat detta i praktiken på en Lombardini som min?
Andreas S
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:32:51, 06-05-2007
Ort: Mark

rospigg

#11 » 16:29:31, 16-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dessa motorer har ju en speciell tändspole.
Det knepiga som ställer till det hela är att magneterna sitter på svänghjulets plana baksida, och inte inuti svänghjulet.
Det är alltså de ytor som vetter uppåt vänster som är mot magneterna:
Bild
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

Andreas S

#12 » 16:47:03, 16-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo, jag vet ju hur tändspolen ser ut och hur den sitter monterad. Men jag har ingen uppfattning om hur det påverkar möjligheterna att byta till ett brytarlöst system?
Andreas S
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:32:51, 06-05-2007
Ort: Mark

torbjorn_forsman

#13 » 00:38:43, 17-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om det finns en brytarlös tändspole som i övrigt är kompatibel med den gamla, och om svänghjul och kilspår är gjorda med tillräcklig precision, så bör det inte vara något problem. Men jag föreslår ändå att du inte byter tändspole innan du är helt säker på att det verkligen är fel på den gamla, och har uteslutit alla andra felkällor.

På vilket sätt går motorn dåligt nu? Kollat ventilspel och att ventilerna tätar bra? Gjort några mätningar (resistans, induktans, förlustfaktor etc) på tändspolen?
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Andreas S

#14 » 06:33:33, 17-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den misständer och hänger inte med vid gaspådrag. Ventilerna är justerade, men jag har inte järnkoll på att dom är täta. Jag har inte möjlighet att göra några mätningar på spolen.
Andreas S
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:32:51, 06-05-2007
Ort: Mark

torbjorn_forsman

#15 » 08:23:43, 17-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Och jag antar att du har provbytt tändstiftet och kollar att det ser bra ut?

Ett enkelt prov du skulle kunna göra med tändspolen: Koppla tändkabel och jord parallellt med tändkabel och jord på någon annan fungerande småmotor (typ gräsklipparmotor). Lossa ledningen från tändspolen till kondensator och brytare. Kolla om den andra motorn fungerar normalt med Lombardinitändspolen parallellt, i så fall är den troligen någorlunda i ordning, åtminstone inget allvarligt kortslutet varv. Ev avbrott i högspänningslindningen är ju lätt att mäta sig till med en vanlig multimeter.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till [Belos/Gravely/Irus] Motor

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se