Forumindex

ForumindexForumindexDownloads

Visa forum för datorns webbläsare

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerBelos/Gravely/Irus[Belos/Gravely/Irus] Motor

Ilo 372 motor utan gnista

20 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera motorteman rörande Belos/Gravely/Irus här

mickegusten

18:17:51, 05-05-2024

Hej. Jag har köpt en gammal Hägglunds motorsvets som har en ilo 372cc motor. Men problemet är att den har ingen gnista.
Har provat koppla ur dödarknappen, och bytt tändhatt. Och har provat med ett tändstift från likadan motor som funkar, men ändå inte på denna. Men inte lyckats med gnista. Det verkar som det kommer en liten gnista precis när jag drar i startsnöret men sen är det inge mera.

Är det nån som har en idé vad jag ska kolla härnäst.
Jag byggde en avdragare till fläkthjulet. Såg en hembyggd
i en tråd här, Men vågade inte ta i mera ifall det skulle gå sönder. Så jag fick inte loss det just nu.
Mvh micke



Berntson

18:35:27, 05-05-2024

Prova att fila brytarspetsarna, tror du kommer åt dem genom svänghjulet.

1 person gillar det här inlägget.

mr belos

18:56:05, 05-05-2024

kondensator. finns hos din lokala mopedist

mickegusten

19:24:50, 05-05-2024

Tackar för tipsen Jag ska ta isär den imorgon förmiddag igen o försöka putsa till brytarspetsarna. Jag såg dom genom fläkthjulet idag. Men tänkte inte på det då. Så ja satt ihop allt, det ska provas.
Om inte det funkar så får jag försöka få loss fläkthjulet o mäta kondensator. Vad för avdragare behöver jag om jag ska lossa det. Vet inte om jag får loss det med den jag byggde. Det sitter hårt.

mr belos

19:36:07, 05-05-2024

håller tank tätt?
avdragare finns.
motortools.de

mickegusten

19:46:14, 05-05-2024

Ja tanken är tät, men bensinkranen läcker igenom. Jag har beställt en ny. Och ska montera ett Bränslefilter.

Ok tackar. Ska in o kolla motortools.de

mickegusten

19:51:19, 05-05-2024

Nu är jag med. Hehe, mr belos Jag köpte ju en tank av dej till den andra svetsen. O den är tät o fin o nya bränsleslangar. Den svetsen funkar bra nu.

Det här är en annan svets som jag köpte igår . :smile:

mr belos

09:46:22, 06-05-2024

Ok
Det känns lite otrevligt med läckande bensin o svets
Köp
En bra kran
Vissa håller bara 20 ggr

kimmen

11:47:33, 06-05-2024

Fila av brytarspetsarna, ta inte av svänghjulet, du kommer åt att fila och putsa
Justera ingenting..
Sätt en spik i stället för tändstiftet, gnistan ska hoppa 4-5 mm annars startar den inte
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."

mickegusten

23:36:30, 07-05-2024

Hej jag har inte filat spetsarna men jag har rengjort dom så dom är rena o blanka. Och justerat in dom till 0.4mm
Det va lite gnista nåt drag i startsnöret. Sen ingen igen. Har kontrollerat att det inte är nåt skit på spetsarna. Så jag tänkte ta av svänghjul o kolla upp /köpa ny kondensator. Som nästa att göra. Enligt tipset från mr belos.

Jag behöver köpa en avdragare. Hittade på motortools.de som mr belos sa. Men är detta den jag behöver till ilo rockwell L372L
Bild
Bild
Bild

skyhaj

19:11:24, 09-05-2024

Hej!
Vet inte om det finns olika utföranden men på min 372´a gjorde jag utvändig gänga M40x1,5 på avdragaren.
Räckte att fila brytarna sen startade den på andra rycket.
Hoppas det löser sig.
Mvh/

mickegusten

20:39:59, 10-05-2024

Ok jag kanske får fila dom ändå.. det kanske funkar eftersom det funkat bra för flera här så jag provar imorgon. På min 372 mätte jag 42mm utvändigt på gängan o 1,5 stigning. Men jag provar o fila först. :smile:

Ulf he

11:42:56, 12-05-2024

... ibland hjälper det att snurra motorn med Borrmaskin en bra tid ... muttern finns ju bra tillgängligt för att sätta hylsnyckel dit ...

Ulf

kimmen

12:30:51, 12-05-2024

Du måste fila bort oxiden som blir på spetsarna, sedan putsar man dom släta, behöver inte vara blanka

Brytaravståndet är mycket viktigt att det är rätt, nu när du varit där och petat, försök och minska eller öka lite för att hitta rätt
Motorn är sliten och glapp så man får testa lite innan man börjar byta grejor
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."

mickegusten

20:52:43, 12-05-2024

Hej igen o tack för tipsen. Har filat nu o putsat. O har gnista. Men den startar inte. Lr nästan..

Häller jag nån tesked bränsle direkt i tändstiftshålet o monterar stiftet o drar så startar den o går tills bränslet är slut. Några sekunder då. Men det verkar som den inte går på eget bränsle från förgasaren.
Har lossat o rengjort huvudmunstycket. Det långa som nålen går i. O tömt o rengjort kanalen ifrån flottörhuset. Så där är det rent o inte stopp.
Nån idé varför den inte får tillräckligt med bränsle att gå på för egen maskin.
Är det nå mer kanaler eller så som kan vara stopp i .?