Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerBelos/Gravely/Irus[Belos/Gravely/Irus] Motor

Belos, Gravely, byta motor, kina motor, adaptrar

18 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera motorteman rörande Belos/Gravely/Irus här

dc_lindberg (trådstartaren)

#1 » 11:41:24, 19-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja ha - Västgötaklimax!

Bild

Bild

Bild

Bild


Har ingen riktigt bra bild på kina-motor, men det här fick jag från RC Holm:

Bild

Kina-motorerna ger helt annan anliggningsyta och tätyta än B&S Vanguard... hm...
Att adaptersatsen är gjord till:
HP-390F-ES, 13 hk med elstart.
Viilken säljs av http://www.goransons.com/?page=products/index , spelar inte någon större roll; Kina axel 25mm B&S 25.4mm (går att borra/svarva ur lätt).

Fick mycket intressant förslag från http://shop.textalk.se/se/artgrp.php?id ... 4204%5D=10
(se pdf - filerna)
13hk diesel.

Tyvärr kan jag inte öppna info-filerna på: http://www.backia.se/
Har bett Anders om motor-data. Får se vad han har att komma med när han hunnit ta fram informationen.

Var att dra gränsen gällande hk och valet mellan bensin och diesel är knepigt!
Dina synpunkter uppskattas :grin:
:shake_hands:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av dc_lindberg 11:44:45, 19-01-2013, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11



autorep

#2 » 13:48:16, 20-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den motor är lite för stor :vissla: :idee3: och motor drevet passar inte och adaptern passar inte och blir för kort
Vevaxel slipning.
Cylinder borrning.
Toplocks renovering med mira centronic.
Portning och flödesmätning.
Svetsning Tig, Pinne, Gas, Mig/Mag
Motorbromsning 1300hp/ 14000rpm ÄR igång :)
http://Www.autorepmek.com
https://www.facebook.com/autorepmek
Användarvisningsbild
autorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:09:32, 06-08-2009
Ort: karlskoga
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Audi s6 2007 V10 :) såld
Flödes bänk för toppar
Cylinder borrmaskin x2
Sunnen cv 616
Sunnen mbb 1800 auto stroke
Sunnen an 600 cylinder hone
Origo tig 4300iw ac/dc ta24- fotpedal
Dta 300 ac/dc tig- fot pedal
Kemppei Master mls 2500 MEX
ESAB Origo mig c340 pro
Lincoln electric idealarc R3R 500 amp på skroten
Tos FA 5 B fräs
Cholet 550 svarv
Abrasive 3B planslip
CNC Fräs Mas mcv 32
Mira centronic ventilfräs x2st
Ventilslip malte månson m25 x2 sålda
Ny ventilslip Kwik-way SVS II Deluxe
Schou 1500H vevaxelslip
New way
K-line Styrningar
Fördelar bänk
Bromsbänk motor, ej rullande
Gen & Startmotor bänk
FL 611
TGB 40 Såld
Verkstadskärra 2 Såld
Leksaker
Bandvagn 202 Såld
ninja 1000 1988 med 1996 zzr 1100 motor Kawa Till salu Såld
Zx12r 2001 Kawa Såld
VCDS HEX-CAN
LARM innom hus och utomhus
Securitas Direct + Kameratjänsten Observer Direct

dc_lindberg (trådstartaren)

#3 » 17:08:46, 20-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Klart man skall ha en stor motor :djaevul:

Adaptersatsen är till 25mm's rak axel. B&S har 1" (25.4mm) rak axel.

Jo... den blir baktung... :lmao2:

Problemet är att motorns yta inte ger tätning mot adaptern... Allt går att fixa. Allt som behövs är en tätande plåt mellan motorn och adaptern :smile:

För att fixa sig en sån plåt behöver man en planfräs... å -det- saknar jag... hm...
=> ska jag tvingas krypa till "Pappers-Tigern" ? :uupps:
Är verkligen en Kina-rova svaret på omständigheten ?
:insomnia:
:klia:
:bira:
:eat:
:idee3:
:levitera:
... :snow: ... :help:

:lmao:
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

dc_lindberg (trådstartaren)

#4 » 18:20:27, 21-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vid sondering och planering av ny motor så har en oväntad fråga uppstått:
- rpm
:uupps:

JLO hade 4000rpm som max-varv.
Nya motorer tycks vara "spärrade" till 3000rpm...
:huh:

Vilket motorvarv har du på din slunga/motor när du kör?
:big_eyes:
Senast redigerad av dc_lindberg 18:21:27, 21-01-2013, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

autorep

#5 » 09:46:37, 22-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

:hurra:
Senast redigerad av autorep 15:05:14, 22-01-2013, redigerad totalt 1 gång.
Vevaxel slipning.
Cylinder borrning.
Toplocks renovering med mira centronic.
Portning och flödesmätning.
Svetsning Tig, Pinne, Gas, Mig/Mag
Motorbromsning 1300hp/ 14000rpm ÄR igång :)
http://Www.autorepmek.com
https://www.facebook.com/autorepmek
Användarvisningsbild
autorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:09:32, 06-08-2009
Ort: karlskoga
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Audi s6 2007 V10 :) såld
Flödes bänk för toppar
Cylinder borrmaskin x2
Sunnen cv 616
Sunnen mbb 1800 auto stroke
Sunnen an 600 cylinder hone
Origo tig 4300iw ac/dc ta24- fotpedal
Dta 300 ac/dc tig- fot pedal
Kemppei Master mls 2500 MEX
ESAB Origo mig c340 pro
Lincoln electric idealarc R3R 500 amp på skroten
Tos FA 5 B fräs
Cholet 550 svarv
Abrasive 3B planslip
CNC Fräs Mas mcv 32
Mira centronic ventilfräs x2st
Ventilslip malte månson m25 x2 sålda
Ny ventilslip Kwik-way SVS II Deluxe
Schou 1500H vevaxelslip
New way
K-line Styrningar
Fördelar bänk
Bromsbänk motor, ej rullande
Gen & Startmotor bänk
FL 611
TGB 40 Såld
Verkstadskärra 2 Såld
Leksaker
Bandvagn 202 Såld
ninja 1000 1988 med 1996 zzr 1100 motor Kawa Till salu Såld
Zx12r 2001 Kawa Såld
VCDS HEX-CAN
LARM innom hus och utomhus
Securitas Direct + Kameratjänsten Observer Direct

ph7

#6 » 15:02:23, 22-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej
jag bytte ut ILO 320'n mot en 15hk kinapuff från Göransons.
Egentillverkad adapter.

Bild


Topp & cylinder kommer nära hjulet, så se till att du får tillräcklig längd på adaptern.
Fick även höja styret lite.

Har kört med den i sommar, men bara använt den till min "snuttefia"
Bild

Motorn har funkat bra men tål inte regn.
Det har även börjat klicka i starrelä/tändningslås.

Försökte mig på lite klippning "off pist" men den går för fort med 13" hjul och ingen lågväxel.
Det slutade med att jag knäckte några revben mot styret :screwy:

Maxvarvet är iallafall inget som stör mig.
Man tuffar omkring på lite över tomgång :driver:

Göranson avrådde från deras dieselmotor
"Den blir nog svårstartad på vintern"

//per
Användarvisningsbild
ph7
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:42:12, 25-11-2012
Ort: Töreboda i norra Skaraborg
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Hemma:
IHI 18J minigrävare
Baraldi FB500 minilastare
HVA Rider 850H

autorep

#7 » 15:04:21, 22-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ser bra ut :thummar:
Vevaxel slipning.
Cylinder borrning.
Toplocks renovering med mira centronic.
Portning och flödesmätning.
Svetsning Tig, Pinne, Gas, Mig/Mag
Motorbromsning 1300hp/ 14000rpm ÄR igång :)
http://Www.autorepmek.com
https://www.facebook.com/autorepmek
Användarvisningsbild
autorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:09:32, 06-08-2009
Ort: karlskoga
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Audi s6 2007 V10 :) såld
Flödes bänk för toppar
Cylinder borrmaskin x2
Sunnen cv 616
Sunnen mbb 1800 auto stroke
Sunnen an 600 cylinder hone
Origo tig 4300iw ac/dc ta24- fotpedal
Dta 300 ac/dc tig- fot pedal
Kemppei Master mls 2500 MEX
ESAB Origo mig c340 pro
Lincoln electric idealarc R3R 500 amp på skroten
Tos FA 5 B fräs
Cholet 550 svarv
Abrasive 3B planslip
CNC Fräs Mas mcv 32
Mira centronic ventilfräs x2st
Ventilslip malte månson m25 x2 sålda
Ny ventilslip Kwik-way SVS II Deluxe
Schou 1500H vevaxelslip
New way
K-line Styrningar
Fördelar bänk
Bromsbänk motor, ej rullande
Gen & Startmotor bänk
FL 611
TGB 40 Såld
Verkstadskärra 2 Såld
Leksaker
Bandvagn 202 Såld
ninja 1000 1988 med 1996 zzr 1100 motor Kawa Till salu Såld
Zx12r 2001 Kawa Såld
VCDS HEX-CAN
LARM innom hus och utomhus
Securitas Direct + Kameratjänsten Observer Direct

dc_lindberg (trådstartaren)

#8 » 15:25:27, 25-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Saknar 2st trådar på Maskinisten:
- Kinamotor på Belos 272 (komplett med ritningar till adaptrarna som man måste ha)
- Hydrauliskt tippsläp på Belos 284 (motorbyte, montering av bilgenerator för drift av hydraul aggregatet som tippflaket kontrolleras med)

Kan jag möjligen minnas så tokigt att båda dessa trådar var på Jag och Min Gamla Belos (som inte längre finns kvar på nätet) ?
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

BlackLight

#9 » 09:45:22, 26-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

dc_lindberg skrev:Saknar 2st trådar på Maskinisten:
- Kinamotor på Belos 272 (komplett med ritningar till adaptrarna som man måste ha)
- Hydrauliskt tippsläp på Belos 284 (motorbyte, montering av bilgenerator för drift av hydraul aggregatet som tippflaket kontrolleras med)

Kan jag möjligen minnas så tokigt att båda dessa trådar var på Jag och Min Gamla Belos (som inte längre finns kvar på nätet) ?


1: Vet inte var du hittar trådarna, men ritningar på adaptrarna har jag.

2: Varför man nu ska sätta dit en generator, då både K321 och M14 har en 15A generator som laddar batteriet efter att man tippat släpet.
Tum (" och ') är ett tecken på att djävulen faktiskt finns...
BlackLight
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:58:35, 08-09-2014
Ort: Orsa, Dalarna
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Belos 252 MAG 1045

mr belos

#10 » 18:36:38, 26-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har dc köpt svarv o fräs?
mr belos
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:39:00, 27-05-2014
Ort: Uppland
Maskin: belos ,gravely

dc_lindberg (trådstartaren)

#11 » 19:36:07, 26-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

:-(
Han bara drömmer...
Jag -behöver- både fräs och svarv för att kunna tillverka delar jag behöver. Blir när det blir. Jag vill ha en Halb-konzert flügel gärna en Bechstein eller en Blütner - det har jag velat sedan jag läste vid Liszt Zenemüvöföiskola i Budapest 1982. Inte blivit än det heller...
Han bara drömmer...
:back_to:
Vore kul om Maskinister vars Belosar fått andra motorer än originalen kan fota och lägga upp sina "monster" här i tråden :photograph:
Har inte läst något om hur de som bytt från ex., JLO 2-takt till Honda 4-takt upplever skillnaden; och hur mår växellådorna av skillnaden mellan 2-takt och 4-takt. Hur är det med diesel motorer?
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

BlackLight

#12 » 10:09:37, 27-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

dc_lindberg skrev: :-(
Han bara drömmer...
Jag -behöver- både fräs och svarv för att kunna tillverka delar jag behöver. Blir när det blir. Jag vill ha en Halb-konzert flügel gärna en Bechstein eller en Blütner - det har jag velat sedan jag läste vid Liszt Zenemüvöföiskola i Budapest 1982. Inte blivit än det heller...
Han bara drömmer...
:back_to:
Vore kul om Maskinister vars Belosar fått andra motorer än originalen kan fota och lägga upp sina "monster" här i tråden :photograph:
Har inte läst något om hur de som bytt från ex., JLO 2-takt till Honda 4-takt upplever skillnaden; och hur mår växellådorna av skillnaden mellan 2-takt och 4-takt. Hur är det med diesel motorer?


Arbetssättet och drivmedlet spelar nog klart mindre roll än maxvarv och effekt (rpm och kW). Växellådan skiter i om det är diesel, tvåtakt eller fyrtakt som driver den; huvudsaken är att varvet på ingående inte går över 3800rpm och effekten 10,5kW.
Tum (" och ') är ett tecken på att djävulen faktiskt finns...

1 person gillar det här inlägget.
BlackLight
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:58:35, 08-09-2014
Ort: Orsa, Dalarna
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Belos 252 MAG 1045

mr belos

#13 » 13:47:00, 27-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

dc_lindberg skrev:Saknar 2st trådar på Maskinisten:
- Kinamotor på Belos 272 (komplett med ritningar till adaptrarna som man måste ha)
- Hydrauliskt tippsläp på Belos 284 (motorbyte, montering av bilgenerator för drift av hydraul aggregatet som tippflaket kontrolleras med)

Kan jag möjligen minnas så tokigt att båda dessa trådar var på Jag och Min Gamla Belos (som inte längre finns kvar på nätet) ?


Ja Sture som gjorde ritningarna har godkänt att vi får använda dom
Fick inte du kopior förut dc
Eller så kan dom läggas ut igen
För allmänt bruk
Så slipper hjulet uppfinnas fler ggr

1 person gillar det här inlägget.
mr belos
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:39:00, 27-05-2014
Ort: Uppland
Maskin: belos ,gravely

Thijs

#14 » 12:26:09, 15-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej på er!

Fantastiskt att se att ni syslor med samma projekt som jag!
Har precis tagit emot en Lifan kinapuff som jag kicka igång i helgen...
Hade redan konstaterat att svarva ner 1"-axel till att kronan får plats borde inte vara rocketscience. Även den långa axeln gör att man går (precis) fri från däcket med huvudet :-).
Vore väldigt glad om jag fick ta del av ritningen till adapterplattan, då den vållar lite huvudbry, slipper jag uppfinna hjulet, blir man ju glad...

/Hålsning
Thijs
Thijs
1 inlägg
 
Blev medlem: 15:50:33, 03-06-2015
Ort: Uppsala kommun
Sverige
Maskintyp: Kompakttraktorer
Maskin: Belos 222

mr belos

#15 » 15:01:27, 15-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nån datorkunnig kan nog ge dej ritning här i forum
mr belos
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:39:00, 27-05-2014
Ort: Uppland
Maskin: belos ,gravely


Återgå till [Belos/Gravely/Irus] Motor

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se