Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerBelos/Gravely/Irus[Belos/Gravely/Irus] Kraftöverföring

Ändra rotationsriktning på hydraulmotor?

5 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera kraftöverföringsteman rörande Belos/Gravely/Irus här

Entorum (trådstartaren)

#1 » 18:24:14, 11-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej. Jag har ett RK126 klippdäck med hydraulisk motor istället för mekanisk. Används till en Belos 1300D. Förnärvarande roterar knivarna åt samma håll som det mekansiskt drivna, dvs moturs. Detta gör ju att det är ganska svårt att få tag på knivar, utbudet är klart större för medsols roterade knivar så det hade varit en fördel.
Fråga: Går det att utifrån bilderna säga om det bara går att växla slangarna för att värde rotationsriktning på knivarna? Finns det risker?

Jag hittar inga direkta rotationsriktningar på motorn men håller fortfarande på att bygga kunskap om hydraulik.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Entorum
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:25, 18-09-2016
Ort: Nossebro
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Belos 1300D



magloman

#2 » 19:11:02, 11-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Där har du symbolen för flödet, troligen inte bra o byta.
Men kanske nån annan vet, @jac kanske?


Bild
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Jac

#3 » 19:24:04, 11-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det där är en pumpsymbol, i mitt huvud bör oljan gå motsatt väg när den körs som motor (trycket på samma sida), annars hamnar oljan på fel sida om tätningarna. Det är iallafall en hint om att det är en unidirectional gear motor (alltså den går bara att köra åt ett håll). En annan hint är att där inte är nån läckslang men det är bara en hint eftersom det finns bidirectional motorer med interna backventiler för läck. Syns iochförsig inga spår av några sånna heller. Datablad finner jag inga.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Edholm

#4 » 20:24:23, 11-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Även om det går att ändra riktning på motorn så är det olämpligt att dra över sträckaren, den ska sitta på slack-sidan.
Mvh
Edholm
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:28:41, 07-12-2007
Ort: Härnösand
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

Entorum (trådstartaren)

#5 » 16:49:47, 12-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej.
Tack för svar. Då skall fokusera på att konvertera knivarna som jag liggandes istället.
Och fundera på om den verkligen går åt rätt håll så jag inte råkar in i problem senare.
Hittade dessa bilderna som kan vara till lite hjälp ifall någon annan hittar i denna tråden:
Bild
Originalets URL: http://hydraulicspneumatics.com/site-files/hydraulicspneumatics.com/files/archive/www.hydraulicspneumatics.com/Content/Site200/ebooks/01_01_2006/84825Fig151gif_00000057122.gif


Bild

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Entorum
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:25, 18-09-2016
Ort: Nossebro
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Belos 1300D


Återgå till [Belos/Gravely/Irus] Kraftöverföring

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se